بعد از دو سال هنوز خانه به دوش هستیم

پاتوق فیلم کوتاه اصفهان نزدیک دوسال پیش همزمان با پاتوق تهران شروع به فعالیت کرد. در این پاتوق فیلم های تازه ساخت از کارگردانان جوان فارغ از موضوع مشخص به صورت اکران هفته ای به نمایش گذاشته می شود. فیلم هایی همچون «وحشی» و «چتر خاکستری» در پاتوق به نمایش درآمد که توانسته اند جوایز ارزشمندی کسب کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از ۹۰ درصد سینمای اصفهان برپاشنه‌ فیلم کوتاه قرار دارد با این وجود هنوز سالن با کیفیت خوب برای پخش فیلم کوتاه اختصاص داده نشده است. فیلم کوتاه همانطور که موفیقیت های چشمگیری را برای اصفهان در بر داشته است مشکلاتی را نیز در پس پرده این موفقیت ها دارد که خبرنگار ایمنا در گفت و گویی با بهنام تاج میر ریاحی، سرپرست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان سرپرست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، موفقیت ها و مشکلات را کنار هم گذاشته است تا پاتوق فیلم کوتاه را معرفی کند.

بهنام تاجمیر ریاحی مدرس سینما در انجمن سینمای جوان اصفهان است. او مستندسازی وفیلم برداری را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر سرپرست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان را بر عهده دارد و آنچه می خوانید گفت و گو خبرنگار ایمنا با بهنام تاج میر ریاحی  است.

 فعالیت های پاتوق چگونه آغاز شد؟

حدود دوسال پیش که پاتوق شروع به فعالیت کرد؛ گروهی از داوران که شامل کارگردانان متخصص فیلم کوتاه بودند، شروع به بررسی و از نظر گذراندن فیلم هایی کردند که برای ما از طریق انجمن سینمای جوان فرستاده می شد. بیشتر این فیلم ها، در جشنواره های داخلی و تعدادی از آنها در دانشکده سوره پخش می شد.

انگیزه شما برای برپایی پاتوق فیلم کوتاه چه بود؟

از نظر من سینمای ایران یکی از قوی ترین سینماها است و همیشه در جشنواره های داخلی و خارجی خوش درخشیده،  پس بستر برای فعالیت وجود دارد با این حال فضا و امکاناتی که برای تولید فیلم بلند هست برای فیلم کوتاه نیست. این موضوع در شرایطی است که فیلم کوتاه هم مخاطب دارد هم پتاسیل برای فعالیت. به بیان بهتر، دامنه کسانی که فیلم کوتاه کار می کنند بسیار گسترده است. ما فضایی ایجاد کردیم که این دامنه گسترده در آن فعالیت کند و فیلم های خود را در معرض نمایش قرار دهد.                        

آخرین اکران پاتوق فیلم کوتاه چه فیلمی بود و استقبال از آن چطور بود؟

چهل وششمین اکران مجموعه فیلم کوتاه ما در سالن ۳۰۰ نفری سینا واقع در تالار فرشچیان در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۷ به نمایش درآمد وخوشبختانه با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد. هفت فیلم از بین ۱۵ فیلم برگزیده نیز اکران شد. این فیلم ها پس از اکران در تورهای جشنواره ای قرار می گیرند که تقریبا دو سال به طول خواهد انجامید. این مجموعه با اکران فیلم «وحشی» شروع وبا اکران فیلم «نرمش» به پایان می رسد.

فعالیت های دیگری در پاتوق در نظر دارید؟

 ما در پاتوق فیلم کوتاه از ۱۰ ماه پیش اساسنامه ای را برای برپایی تشکلی همچون کانون عکس اصفهان تنظیم کردیم که در حیطه خودش بسیار عالی عمل می کند. طبق این اساسنامه، پاتوق فیلم کوتاه می تواند عضوگیری، انتخابات و فعالیت های هدفمند دیگری نیز انجام دهد. این اساسنامه هم اکنون در حال گرفتن مجوز است.

با توجه به اینکه پاتوق بدون هیچ پشتوانه مالی از صفر شروع به کار کرده است؛ حمایتی که از شما شده به چه نحوی بوده است؟

شاید ۹۰ درصد سینمای اصفهان برپایه فیلم کوتاه می چرخد و در این میان پاتوق فیلم کوتاه به جرئت فعال ترین در زمینه اکران فیلم کوتاه است. با این وجود حمایت لازم نمی شود به طوری که بعد از دوسال هنوز ما خانه به دوشیم و سالن مشخص با کیفیت مطلوب برای پخش فیلم ها به ما اختصاص داده نشده است؛ هرچند حمایت هایی از سوی نهادهای مشخصی بوده اما بسیار کم تر از آن چیزی است که باید باشد. این درحالی است که فیلم بلند باکس افیس خودش رو دارد که فیلم کوتاه همان را هم ندارد.

علت اینکه مردم بیشتر با فیلم بلند آشنا هستند تا فیلم کوتاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشخص ترین دلیل همان عدم حمایت است. فیلم کوتاه مخاطب دارد و تعداد آن کم نیست. با این حال هنوز مکانی مشخص وجود ندارد که در آن فیلم کوتاه اکران شود.

 پدیده فیلترینگ یا سانسور تا چه حد در پاتوق راه پیدا کرده است؟  

در نظر بگیرید که کارگردان به هنگام ساخت فیلم تلاش می کند که فیلمش دیده شود و زحمات گروه به هدر نرود، پس غالبا فیلم ها چهارچوب لازم برای اکران عمومی دارند؛ منتها ما در پاتوق تمام سعی خودمان را می کنیم که به فیلم، خدشه ای وارد نشود و به قولی سانسور صورت نگیرد؛ اما پدیده سانسور همیشه بوده و هست و کارگردان با آن همیشه درگیر است.

در آینده، از پاتوق شاهد چه فعالیت هایی خواهیم بود؟

من برای اولین بار این مژده را خواهم داد که به زودی اولین جشن فیلم کوتاه اصفهان را برگزار خواهیم کرد. در همه جای دنیا جشنواره های معتبری با نام شهرهای فرهنگی و هنری از جمله کن، برلین وغیره وجود دارد و در این میان جای اسم اصفهان خالی بود که انشالله با همکاری و حمایت مردم و مسئولان پایه آن را بنا می کنیم.

به گزارش ایمنا، برای برقراری ارتباط مخاطبان و هنرمندان می توانند از طریق شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام patoghfilm با پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در ارتباط باشند و از فعالیت های آن ها مطلع شوند.

کد خبر 354029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.