۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
پرویز تاییدی درگذشت

پرویز تاییدی، مترجم و پیشکسوت تئاتر، بر اثر ایست قلبی در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش ایمنا،  پرویز تاییدی، متولد ۱۳۱۶ در تهران بود و مدرک کارشناسی ارشد سینما را از آلمان گرفت. وی فعالیت هنری را با کارگردانی، بازیگری، نویسندگی تئاترهای تلویزیونی آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به تدریس در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک، دانشکده سوره و ترجمه آثار نمایش نویسان مشهور جهان اشاره کرد. اولین نقش عمده اش در تئاتر در نمایش "پدر" اگوست استریندبرگ بود.  از دیگر نمایش‌هایش می‌توان به نمایش‌های "زیبای بی اعتنا" و "آخرین نوار کراپ" اشاره کرد. بعد در دوبلهٔ چند فیلم شرکت کرد.

سپس به آلمان رفت و پس از گرفتن فوق لیسانس از آلمان به ایران بازگشت و به تدریس رشته‌های بازیگری، فن بیان و کارگردانی در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک مشغول شد. همچنین به تهیه و کارگردانی تئاترهای تلویزیونی و صحنه‌ای و ساختن فیلم‌های مستند و داستانی در تلویزیون پرداخت.

پرویز تاییدی در عرصه تئاتر ایران نام شناخته شده است. او یکی از بانیان تئاتر تلویزیونی و یکی از مترجمان توانمند آثار نمایشی است. تاییدی متولد ۱۵ مرداد ۱۳۱۶ است و در سال‌های اخیر بیشتر در زمینه تدریس به دانشجویان رشته‌های مرتبط با تئاتر و سینما فعالیت می‌کرد.

او که ساخت فیلم‌هایی همچون "آخرین مهلت" و "حمله خرچنگ‌ها" را در کارنامه کاری خود دارد، از نخستین مترجمان و مدرسان، بازیگری آکادمیک در تئاتر محسوب می‌شد و با ترجمه "نظریه‌های استانیسلاوسکی" در حوزه بازیگری نقش مهمی در این باره داشته است.  

کد خبر 354017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.