۴ ساعت در صف بمانید؛ سلامتی نزدیک است!

این روزها کمی آن‌طرف‌تر از پل بابا رکن‌الدین، در جوار رودخانه‌ای که امید جاری شدندش خشکیده، داروخانه سازمان هلال احمر، از همیشه شلوغ‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این داروخانه همیشه مکانی برای پیدا کردن داروهای کمیاب بوده است، اما این روزها علاوه بر لیست بلند بالایی از داروهای کمیاب که همیشه وجود داشته برای داروهایی که تا چندی پیش در اکثر داروخانه‌های شهر موجود بود نیز باید زمان بسیاری را منتظر ماند. دارویی مانند "وینکریستین"حتی در داروخانه هلال‌احمر نیز یافت نمی‌شود و برای خرید آن باید ساعت‌های زیادی در داروخانه‌های مختلف به انتظار نشست.

از پیاده‌رو کنار هلال احمر می‌توان غوغا و هیاهوی درونش را تصور کرد. چند نفری روی جدول نشسته‌اند و به کاغذ نوبت درون دستشان نگاه می‌کنند. ۱۳۵، ۲۲۶، ۳۷۴ و... نوبت‌هایی که گویی هیچ‌وقت به باجه تحویل دارو نمی‌رسند، اما همچنان امید دارند...

کمی آن‌طرف‌تر یک مرد به دیوار تکیه زده و کاشی‌های پیاده‌رو را می‌شمارد. مردی دیگر که کلافه وار قدم می‌زند، مدام زیر لب غرغر می‌کند... صف دریافت دارو را می‌توان تا صندلی‌هایی که زیر پله‌ها برای مراجعان قرار داده‌اند مشاهده کرد. در گوشه‌ای صدای پچ‌پچ‌های دونفری می‌پیچد و در گوشه‌ای دیگر سکوت، سکوت، سکوت و چیزی که این سکوت را ادامه‌دار می‌کند، کاغذ A۴ ای است که با خط درشت بر روی آن نوشته‌شده: "حداقل زمان انتظار سه الی چهار ساعت است. " در این میان بانویی میان‌سال که حرکت پاندول ساعت را با تک‌تک سلول‌های بدنش حس می‌کند و گویی با آرامش بیگانه است. می‌گوید «برادر بدحالی دارم، منتظر داروست...» او هم امید را به انتظار نشسته است...

انتظار ۱۵ روزه یک بیمار

بانویی میان‌سال که لباس‌های مشکی مندرس به تن دارد در ردیف آخر نشسته و از نبود داروی آسم برای فرزند نوجوانش می‌گوید. " وقتی متصدی داروخانه نمی‌داند دارو از کجا پیدا شود چه‌کاری از دست ما برمی‌آید؟ ۱۵ روز پیش برای خرید دارو آمدم اما به‌قدری گران بود که پول نداشتم. در این ۱۵ روز دخترم در بیمارستان بستری بود و کاری از دستم برنمی‌آید. روزبه‌روز قیمت داروها بیشتر می شود، متصدی داروخانه گفته ماه دیگر قیمت داروها دو برابر می‌شود"  سکوت می‌کند و این سکوت از رنگ امید خالی است.

بانوی دیگری که همراه دختر جوانش رو به روی هلال احمر روی سکو نشسته می‌گوید از هشت صبح تاکنون (۱۲ ظهر) منتظر داروی "آروماسین" و آمپول آهن است، می‌گوید داروی آروماسین مصرف می‌کند و پیش‌ از این آن را به قیمت ۴۰۰ هزار تومان می‌خریده و امیدوار است زمانی که نوبتش شد قیمت دارویش افزایش چشم‌گیری نداشته باشد تا از پس مخارجش برآید. می‌گوید حتی تا ۷۰۰ هزار تومان هم امیدوارکننده است. اما داروهای دیگرش خبر از چند برابری شدن قیمت دارو دارد. «آمپول آهن که تا پیش‌ از این آن را به قیمت  ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان می‌خریدیم اکنون  ۸۰ هزارتومانی است، برخی دستشان به دهانشان می‌رسد اما عده‌ای باید به خاطر نداشتن پول دارو از بیماری تلف شوند.» جمله‌اش که تمام می‌شود با آهی از ته دل خدا را شکر می‌کند. شکری که خالی از امید نیست.

با توجه به گردش مالی بازار داروی ایران که رقمی حدود  چهار هزار میلیارد تومان است و با توجه به افزایش قیمت سرسام‌آور دارو در کشور شاهد افزایش احتکار و حتی احتکار خانگی دارو در کشور هستیم. سرهنگ سعید سلیمیان، رییس پلیس آگاهی استان اصفهان در این راستا دارو را در صدر بیشترین کشفیات قاچاق استان اصفهان اعلام می کند.

طبق گفته‌های متولی درمان و بهداشت کشور هشت تا ۱۲هزار میلیارد از داروهای مصرفی کشور، تولید داخل است که بعد از نوسانات نرخ ارز رشد چندین برابری را تجربه کرده‌اند. برخلاف تصور گرانی این روزهای بازار، گرانی دارو تنها محصولات وارداتی را شامل نمی‌شود و داروهای ساخت داخل هم از گرانی ماه‌های اخیر بی‌نصیب نمانده‌اند.

اگر ۱۰ درصد حمایت دولت از خودرو به دارو اختصاص یابد مشکلات حل می شود

اما مرتضی خیرآبادی، عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در خصوص کمیابی و گران شدن دارو در نشست خبری گفته است "قرار بود ارز دولتی برای دارو تاپایان شهریور اختصاص یابد، اما متاسفانه تاکنون کمتر از ۵۰ درصد این ارز را دریافت کرده‌ایم. به‌رغم اینکه رییس‌جمهور آمریکا مدعی شده است که در تحریم‌ها، دارو و تجهیزات پزشکی مستثنی است، اما واقعیت این است که ما شاهد همکاری نکردن شرکت‌های خارجی با صنعت داروسازی ایران هستیم. در حال حاضر از طریق بانک‌های خارجی برای انتقال ارز دارو تحت‌فشار هستیم. "

وی  بابیان این‌که در حال حاضر انتقال ارز دارو تا ۸۰ درصد بسته‌شده است، اظهار کرده "اگر دولت ۱۰ درصد حمایت خود را از صنعت خودرو، برای دارو داشته باشد، هیچ مشکلی برای تولید دارو در داخل کشور نخواهیم داشت."

همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص وضعیت دارویی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌های کشور بهترین وضعیت تأمین و توزیع دارو را دارد و با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفتیم، کمترین گزارش کمبود دارو را داریم.

وی با اشاره به اهداف تحریم، مبنی بر افزایش رنج ملت‌ها تصریح می کند: تحریم‌ها نمی‌تواند بر وضعیت دارویی کشور بی تأثیر باشد اما در هفته‌های اخیر موفق شدیم با کاهش بروکراسی اداری و تخصیص ارز و ترخیص از گمرک و... در فرایند تأمین و توزیع دارو زمان کمتری صرف کنیم. ما در استان اصفهان حتی به بحران دارویی نزدیک هم نشده‌ایم.

جهانپور در خصوص تأخیر در زمان توضیع دارو در هلال احمر و داروخانه‌ها ادامه می‌دهد: پیش از این، توزیع برخی از داروها کنترل شده نبود و منازل منتخب موفق به دریافت دارو نمی‌شدند، بنابراین داروخانه‌های منتخب مانند هلال احمر از تراکم کمتری برخوردار بود، اما اکنون برای حفظ حقوق مردم با توزیع کنترل شده دارو از مواردی مانند اختفا، احتکار و قاچاق معکوس دارو پیش گیری می‌شود.

وی می افزاید: برخی از داروهای گران قیمت در داروخانه‌های منتخب ارائه می‌شود. این عمل اگر چه موجب زحمت مردم شده اما برای حفظ حقوق مردم و کنترل بازار دارویی کشور است. زمانی که ترافیک مراجعه بالا باشد زمان خدمت رسانی افزایش می‌یابد اما باید در قدم اول مطمئن شویم که دارو به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد و در قدم دوم می‌توانیم این داروها را در داروخانه‌ای دیگر توزیع کنیم تا از ترافیک دارویی بکاهیم.

افزایش قیمت دارو ناشی از تحریم نداریم!

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان این که چیزی تحت عنوان افزایش قیمت ناشی از تحریم نداریم، اظهار می کند: اقلام دارویی در اثر تحریم‌ها افزایش قیمت نداشته است، این اقلام در کمیسیون قیمت گذاری، قیمت گذاری می‌شود. مواد معدنی و مکمل که افزایش قیمت داشته‌اند جزء گروه داروها به حساب نمی‌آید و مشمول کمیسیون قیمت گذاری نمی‌شود. اقلام دارویی موجود در کشور بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌گذاری شده که تا ۹.۷ درصد افزایش قیمت داشته است. این رقم نه تنها با تورم سال جاری تناسبی ندارد بلکه از تورم در سال گذشته نیز کم‌تر است.

وی در خصوص کمبود آمپول وینکریستین نیز می‌گوید: این دارو از اقلام کمبودی است که به تازگی وارد کشور شده است. فهرست داروهای کمیاب هر روز با رصد نیاز جامعه تکمیل می‌شود. اکنون چند هفته است که این دارو در لیست داروهای کمیاب وجود دارد و پیش از ایام محرم برای وارداتش اقدام شده است.

به گزارش ایمنا، نسخه به دستش است از داروخانه خیابان طیب مسیر طولانی را تا پل خواجو طی کرده، شماره نوبتش خبر از انتظار تا غروب را می دهد، به تماس های پی در پی که با تلفنش گرفته می شود فقط یک جواب می دهد «اینجا آخرین جایی است که آمده ام، در نوبتم، امید به خدا...»

گزارش از: مهسا عبدیزدان-خبرنگار ایمنا

کد خبر 353997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.