فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای زنان چیست؟

بررسی‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای، خطر سکته مغزی را به ویژه در زنان بالای ۴۰ سال کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اساس این رژیم غذایی بر مصرف بالای روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی به خصوص ماست و پنیر و نیز مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی استوار است. در سال‌های اخیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای رواج زیادی پیدا کرده و تحقیقات زیادی برای حمایت از فواید این رژیم برای سلامتی افراد انجام شده است. از مزایای رژیم مدیترانه‌ای می‌توان به افزایش طول عمر، کاهش شاخص توده بدنی افراد (BMI) و کاهش اختلالات شناختی اشاره کرد.

محققان دانشگاه‌های " East Anglia"، "Aberdeen"، و "Cambridge" در انگلستان به تازگی تاثیر این نوع رژیم غذایی را درابتلای افراد به سکته مغزی مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها داده‌های ۲۳ هزار و ۲۳۲ فرد را با میانگین سنی ۷۷ تا ۴۴ سال در طول دوره ۱۷ ساله و در مورد ارتباط میان رژیم غذایی، فاکتورهای سبک زندگی و سرطان ارزیابی کردند. سپس از شرکت کنندگان خواستند مواد غذایی را که در طول هفت روز مصرف می‌کردند، یادداشت کنند.

محققان نحوه استفاده افراد از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را نیز بررسی کرده و بر اساس پایداری شرکت کنندگان به این نوع رژیم، آن‌ها را به چهار گروه تقسیم کردند. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای، خطر سکته مغزی را تا حدود ۱۷ درصد کاهش می‌دهد. همچنین ارزیابی داده‌های مربوط به زنان و مردان نشان داد که این تاثیر در میان زنان بیشتر است، به صورتی که دنبال کردن رژیم مدیترانه‌ای، خطر سکته مغزی را در زنان حدود ۲۲ درصد و در مردان شش درصد کاهش می‌دهد.

الیسا ولچ، رهبر گروه تحقیق در این باره می‌گوید: "به درستی مشخص نیست که چرا این تفاوت در میان زنان و مردان وجود دارد، اما می‌توان نتیجه گرفت که ترکیبات موجود در این نوع رژیم غذایی در مردان و زنان به طور متفاوتی اثر می‌گذارد."

کد خبر 353980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.