پنهان کردن خشکی زاینده رود پشت یک طرح!

آینده زاینده رود باتوجه به برنامه هایی از جمله آبگردانی و لوله گذاری در بستر این رود که برای احیای آن در نظر گرفته شده، دغدغه و تامل بسیاری از فعالان محیط زیست را برانگیخته است.

به گزارش ایمنا، در روزهای اخیر برخی مسئولان از چاره اندیشی و تدبیر برای بهبود وضعیت زاینده رود خبر داده اند از جمله مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران که چندی پیش گفته بود شرایط برای دریاچه ارومیه و زاینده‌رود چندان مناسب نیست، اما تدابیر متعددی برای بهبود وضعیت اندیشیده شده است  و آخرین خبر از استاندار اصفهان بود که از  اجرای ۵۲کیلومتر لوله گذاری در بستر این رود خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که جریان آب در رودخانه زاینده رود برقرار می شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران البته از اینکه چه تدابیری اندیشیده شده، سخن به میان نیاورده بود، اما استاندار اصفهان هفته گذشته، اجرای طرحی برای برقراری آب این رود را شرح و بسط داد.

با این وجود فعالان و کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست هنوز نگران آینده این رود تاریخی و رگ حیات اصفهان هستند که سرنوشتش چگونه رقم خواهد خورد.

امید اصفهانی ها، کسانی که معیشتشان در گرو جوش و خروش زاینده رود است و دوستداران آن، بی شک بر این است که بهترین تدبیر برای زنده ماندن این رود، گرفته شود.

در همین ارتباط با دو نفر از کارشناسان منابع طبیعی و اعضای هیئت علمی گفتگویی انجام شد تا نظر خود را درباره طرح جدید استاندار بیان کنند؛ مسعود برهانی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنوز از جزئیات این پروژه اطلاع کافی نداریم اما این طور که به نظر می رسد، این طرح برگرفته از دو طرحی است که سالها پیش برای این رودخانه ارائه شده بود.

وی افزود: برای ارائه نظر کارشناسی نیاز به زمان است و در روزهای آینده می توان در مورد آن سخن گفت اما مساله ای که هست، دغدغه فعالان محیط زیست از آینده زاینده رود با اجرای این گونه طرح ها برای آن است.

محمد کوشافر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فعلا برای گفتن نظرات کارشناسی زود است اما پیش از این به دنبال نشر اخباری مبنی بر قوت گرفتن طرح آب گردانی زاینده رود در مرکز شهر اصفهان گفته بودم که این اقدام باعث پنهان ماندن خشکی این رود و مشکلاتش می شود.

وی افزود: ما می گوییم که این دیدگاه مشکل دارد زیرا اگر به این سمت حرکت کنیم یعنی پذیرفته ایم که زاینده رود خشک شده و دیگر احیا نخواهد شد در این صورت تنها چند پیامد خشکی رودخانه مرتفع شده و پیامدهای متعدد دیگر خشکی این رود نادیده گرفته می شود، خطراتش باقی است و حتی ممکن است در آینده منشا مشکلات جدید شود.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان هفته گذشته در جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با برنامه ریزی و طراحی های صورت گرفته، با اجرای ۵۲ کیلومتر لوله گذاری، جریان آب در رودخانه زاینده رود برقرار خواهد شد.

وی افزود: نحوه انتقال آب از حوضه های مختلف و میزان این آب برای اینکه بتوانیم در ۳۰ سال آینده حداقل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در حوضه آبریز زاینده رود داشته باشیم از مواردی است که در این طرح دیده شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار این طرح از سوی استانداری تامین می شود، اضافه کرد: طرح پیش بینی شده بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در مدت حدود یکسال اجرایی خواهد شد و شامل بخش های مختلف از قبیل ۴۰ کیلومتر لوله گذاری خارج از شهر اصفهان، لوله گذاری های مربوط به شهر اصفهان، افزایش کیفیت پساب های تصفیه شده و جمع آوری و سیرکوله کردن و هدایت آب به کشاورزان شرق اصفهان و باتلاق گاوخونی است که حداکثر از ابتدای مهر ماه سالجاری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مهرعلیزاده با اشاره به میزان آب موجود در سد زاینده رود، گفت: به نظر می رسد که در سال آبی پیش رو به‌رغم میزان بارش های پیش بینی شده حداکثر تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در حوضه آبریز وجود داشته باشد که باید برای سهمیه بندی و مصرف این میزان آب در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، شرب و باغداری برنامه ریزی دقیقی انجام شود.

استاندار اصفهان گفت: شرایطی فراهم خواهد شد که حداقل آبی که در مسیر زاینده رود قرار می گیرد در سد آبشار جمع آوری شود و در زمان نیاز، با گردش آب بتوانیم جریان آب را در زاینده رود برقرار نماییم.

وی افزود: این سیستم برای حفظ روحیه و نشاط مردم، گردشگری و حفظ آثار تاریخی در مسیر رودخانه اجرا خواهد شد.

کد خبر 353919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.