هدف قیام عاشورا مقابله با حکومت منحرف بود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: قیام یک دستورالعمل برای همه انسان‌ها است و تنها مختص امام حسین(ع) نبوده است؛ اگر انسانی ببیند که انحرافی در اسلام به وجود می آید که مسیر اسلام را تغییر می دهد در حد شهادت هم باشد باید در مقابل آن قیام کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه اصفهان با بیان روایتی از امام سجاد(ع) اظهار کرد: کسی که واجبات را انجام دهد از عابدترین مردم است و کسی که از گناه و نافرمانی خداوند اجتناب کند، مورد رضایت قرار می گیرد و کسانی که به مقدرات خداوند راضی باشند، از بی نیازترین  انسان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه فلسفه قیام امام حسین(ع) یکی از مباحث اساسی در ایام عاشورا است که مورد تحیلیل و بررسی قرار می گیرد، افزود: حرکتی که امام حسین (ع) انجام داد، حرکتی معمولی نبوده و از این رو فلسفه قیام امام حسین (ع) بعد از عاشور در میان علما و دانشمندان همواره محل بحث بوده است.

 امام جمعه اصفهان ادامه داد: اگر کسی یقین داشته باشد شکست می خورد، اقدام به جنگ نخواهد کرد، اما امام حسین(ع) هر چند مردم کوفه را می شناخت، اما با علم به  شکست ظاهری جنگ را انجام دادند.  

امام حسین(ع) سیاست شناس بود، اما قیام کرد

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) در کانون سیاست رشد کرده بود و شرایط را می شناخت، حتی دوستانش او را از جنگ منع و خاطرات و بدرفتاری‌ها با پدر و برادر ایشان را یادآوری می کردند، اما امام حسین (ع) در جواب آنها می فرمودند: «هر مرگی ترس ندارد، مرگ  در راه خدا به انسان زیبایی می دهد؛ همچون گردنبندی که بر گردن دختر جوان زیبایی باشد»؛ امام حسین (ع) آرزوی مرگ در راه خدا را داشت.

وی با بیان اینکه  گریه برای امام حسین(ع) ثواب دارد و ایشان در روز قیامت شفاعت شیعیان را خواهد کرد، اما اینها مبنای قیام نبوده است، ادامه داد: امام حسین (ع) میان نماز ظهر عاشورا  خطبه ای با این مضمون خواندند که پیغمبر(ص) فرمودند هر کس در زمان خود ظلم سلطان را ببیند که حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام می کند، اما در مقابل اعمال او ساکت باشد خداوند همان جایگاهی که برای سلطان ظالم در قیامت در نظر گرفته، نصیب انسان های بی تفاوت نیز خواهد کرد.

طباطبایی نژاد اضافه کرد: امام حسین(ع) فرمودند؛ «چه کسی سزاوارتر از من که فرزند پیغمبر هستم، است تا در مقابل یزید قیام کند که این انسان پلید اسلام را از مسیر واقعی منحرف کرده است.» قیام یک دستورالعمل برای همه انسان‌ها است و تنها مختص امام حسین(ع) نبوده است؛ اگر انسانی ببیند که انحرافی در اسلام به وجود می آید که مسیر اسلام را تغییر می دهد در حد شهادت هم باشد باید در مقابل آن قیام کند.

وی با بیان اینکه اگر نهی از منکر لطمه ای به جان  شما می زند باید از آن اجتناب کرد، اما اگر کسی بخواهد اسلام را منحرف کند باید از اسلام تا حد شهادت دفاع کرد، افزود: در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم و مردم ما نشان دادند که با جان و مال خود از این انقلاب دفاع خواهند کرد.

مدافعان حرم از میان عزاداران امام حسین (ع) بوده اند

امام جمعه اصفهان ادامه داد: درست است که باید برای حفاظت از پدر، مادر، قوم، فرزند و اموال خود کوشا باشیم، اما برای حفظ دین باید جان و مال و فرزندان و پدر و مادر و اقوام را فدا کرد.

وی با بیان اینکه عجیب نیست اگر کسی برای مقابله با انحرافی که در دین به وجود می آید تا حد شهادت برود و قیام کند، اضافه کرد: بسیاری از جوان های ما در هشت سال دفاع مقدس با علم به شهادت جهاد کردند؛ حتی خانواده‌ها با چشمانی گریان آنها را بدرقه می کردند با اینکه مطلع بودند که این راه ممکن است برگشتی نداشته باشد، اما فرزند خود را فدای دین کردند.

طباطبایی نژاد گفت: امام حسین(ع) در مناجات با خداوند می فرماید؛ «خدایا این حرکتی که من انجام دادم برای ریاست نبود، برای به دست آوردن  اعتباری در دنیا نبود، برای اینکه نشانه های دین تو را زنده کنم ، قیام کردم.»

وی با بیان اینکه در سراسر دنیا عزاداری  امام حسین (ع) باشکوه‌تر از گذشته برگزار می شود و مردم بیش از پیش تمایل به شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع)دارند و دشمنان از گذشته تا کنون می دانند که این عزاداری آثار زیادی خواهد داشت، ادامه داد: دشمنان همیشه در طول تاریخ مانع برگزاری این گونه مراسم‌ می شدند، اما رزمندگان در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس افرادی بودند که در عزاداری های امام حسین (ع) رشد کردند،حتی مدافعین حرم نیز از میان عزاداران امام حسین (ع) بوده اند.

اهمیت رها کردن کار در روز عاشورا

طباطبایی نژاد درخطبه دوم نماز سیاسی _ عبادی جمعه اصفهان اظهار کرد: امام حسین(ع) فرمودند: «شیرینی ها و سختی ها در  دنیا مثل خواب است و بیداری در آخرت است و انسان در آخرت حیات دارد». بنابراین رستگاری در آخرت و دنیا محل تجارت است و اولیا خدا به دنبال  سودی برای دنیای بیداری و عالم هوشیاری هستند.

امام جمعه اصفهان با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)  و شهادت مظلومانه امام سجاد (ع) گفت: اسلام برای کار کردن اهمیت زیادی قائل است و کار نوعی جهاد در راه خدا است، اما ترک کار برای عزاداری امام حسین(ع ) باعث برآورده شدن حاجات است.

وی اضافه کرد: روز عاشورا مردم کسب و کار خود را تعطیل کرده و مشغول عزاداری بودند و روایت است « هر کس در روز عاشورا  کار خود را ترک کند خدا حوائج دنیا و آخرت او را برآورده خواهد کرد».

وی با بیان اینکه از ۳۱ شهریور ماه آغاز هفته دفاع مقدس است، گفت: در این تاریخ جنگ صدامیان علیه جمهوری اسلامی آغاز شد و نباید این ایام، هشت سال دفاع مقدس و رشادتهای جانبازان و اسرا را از یاد ببریم.

قدرت نظامی ایران جرات حمله را از دشمنان گرفته است

امام جمعه اصفهان ادامه داد: اگر  دشمن جرات حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران را ندارد، به خاطر نیروهای نظامی ارتش، سپاه و بسیج مردمی است. تجهیزات جنگی که هم اکنون در اختیار نظامیان جمهوری اسلامی ایران است در گذشته نبود و ما با دست خالی جنگیدیم و با وجود تحریم، اسلحه های بومی ساختیم.

وی اضافه کرد: بنابراین همانگونه که رهبر انقلاب فرموده اند «دشمن با ما  جنگ فیزیکی  و نظامی نمی کند»، در هشت سال جنگ تحمیلی همه دنیای کفر با ما جنگیدند و برای نخستین بار بود که در طول تاریخ ایران، یک وجب از خاک کشور را هم به دشمن ندادیم گرچه درگذشته شاهان کشور را قطعه قطعه کردند.

طباطبایی نژاد افزود: کسانی که در مکتب  امام  حسین (ع) بزرگ شدند جان دادند و از خاک کشور اسلامی دفاع  کردند و این افتخار بزرگی است، وحدت و یگانگی ما مربوط به مسئله عزاداری امام حسین(ع) است.

کد خبر 353866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.