عاشورا جریانی زنده و واقعه ای جریان ساز

لنجان-عاشورا «جریانی زنده» و «واقعه ای جریان ساز» بوده در آن صف حسینی ها، از صف یزیدیان جدا می شود،حماسه عاشورا و درس های ماندگار اباعبدالله الحسین(ع)، عاشورا را به کانون انقلاب های بزرگ در تاریخ تبدیل کرده است که اهداف این قیام همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی باقوت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با بیان اینکه عاشورا یادآور قیامی است که انسان های آزاده زیادی را تربیت کرده است، اظهار می کند: امروز سوالات بسیاری در خصوص اهداف قیام اباعبدالله حسین مطرح می شود که حرف امام حسین(ع) چه بود که با تمام مخالفت ها، بر قیام خود علیه کف پافشاری کرده و جان خود را نیز بر روی هدفش فدا کرد، چه انحرافی در جامعه اسلامی به وجود آمده بود که با موعظه و نصیحت نمی شد آن ها را اصلاح کرد و به ناچار آن بزرگوار برای اصلاح جامعه قیام کرد.

باقوت می افزاید: آیا مسلمانان کافر شده بودند؟ آیا نماز ترک شده بود؟ آیا روزه ترک شده بود؟ آیا قبله عوض شده بود؟ آیا کتاب خدا تحریف شده بود؟ و یا پیامبر را دیگر قبول نداشتند؟ آن ها که امام را شهید کردند چه کسانی بودند؟ آیا یهود و نصارا بودند؟ آیا کفار و مشرکین بودند؟ یا مسلمانان مدعی پیروی از رسول خدا حضرت را شهید کردند.

این کارشناس فرهنگی تصریح می کند: چند انحراف عمده و اساسی در جامعه آن زمان به وجود آمده بود که با سخنرانی و موعظه اصلاح نمی شد و یکی از مهمترین انحرافات در پیروی و اطاعت از امامت بود که به چهار شکل بی توجهی به جایگاه امام، قرار گرفتن زمام امور به دست نااهلان، دعوت به سکوت یا همراهی و عدم دفاع از جایگاه امام زمان بروز و ظهور پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه پیام‌های عاشورا، جذاب و شورانگیز است، ادامه می دهد: عاشورا و قیام امام حسین (ع) را اوج کرامت انسانی و ‌نمایش قدرتِ روح در کوران حوادث و نشانه آرامش در توفان بلاهاست چراکه هدف قیام و اساس حرکت امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر، احیای جایگاه امامت و حاکمیت دینی بود قیامی بزرگ که در جهت مبارزه با ظلم و ستم حاکمان بنی امیه و پیشگیری از پنهان ماندن حقیقت اسلام به وقوع پیوست.

باقوت اضافه می کند: عاشورا، ‌فرهنگ بیداری، ظلم ستیزی و ترجمان مبارزه با کفر بوده و اگر قیام تاریخی امام حسین(ع) و نهضت عاشورا در صحرای کربلا شکل نمی گرفت، قطعا امروز تنها عنوانی تاریخی از اسلام باقی مانده بود و انقلاب اسلامی ایران نیز با الهام از نهضت عاشورا شکل نمی گرفت.

وی می گوید: قیام اباعبدالله الحسین(ع) سبب شد تا دین اسلام زنده بماند برهمین اساس باید گفت عاشورا، تنها یک تراژدی و اندیشه نیست، بلکه فرهنگی جاودانه برای تمامی ادوار است و برهمین اساس باید از عاشورا به عنوان فرصت و زمانی برای هدایت مردم به سمت اندیشه‌های حسینی و رشد و تعالی انسان استفاده شود.

عاشورا؛ تبلور «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»

حجت الاسلام شیخ مجید سبکتکین با بیان اینکه عاشورا، قیام یک‌روزه نیست بلکه یک فرهنگ است، اظهار می کند: عاشورا؛ تبلور «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» بود چراکه جنگ در کربلا جنگ بین دو تفکر وایدئولوژی بود به نام طاغوت واسلام  باطل وحق واز انجایی که «ان الباطل کان زهوقا» هر چند حقیقت در خون اغشته شد ولی باطل با همه عوامفریبی خود امروز می بینید جایی ندارد و منفور مردم عالم شده است.

کارشناس مسایل دینی با اشاره به درس های عاشورا از زبان حسین بن علی (ع) می گوید: سکوت در برابر جنایات استکبار مهر تایید و همراهی است از این جهت باید گفت نمی شود زیر پرچم امام حسین سینه بزنیم ولی از نظر تفکر در جبهه یزید باشیم چنان‌که حضرت سید الشهداء(ع) مردم زمانه خود را در مقابل حکومت وقت این‌گونه امر کردند: «ای مردم همانا رسول خدا فرمود کسی‌که سلطان ستمکاری را ببیند که حرام خدا را حلال انگاشته و عهد خدا را شکسته، مخالف سنت رسول خداست و نسبت به بندگان گناه و عداوت پیشه کرده است اما بااین‌حال نسبت به او سکوت اختیار کرده و با سخن و عمل هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نمی‌دهد بر خداوند است که او را هم‌رتبه آن سلطان جایر در جهنم قرار دهد».

وی با بیان اینکه امروز سکوت در برابر استکبار همراهی با آنان است، تصریح می کند: یکی دیگر از درس های مهم کربلا از زبان اباعبدالله الحسین(ع) پیام مبارزه با فساد وتلاش برای اصلاح امت با امر به معروف ونهی از منکر بود و این مهم در قران سفارش نیز شده است.

سبکتکین ادامه می دهد: متاسفانه در نظام اسلامی نه اینکه امر به معروف ونهی از منکر نمی شود بلکه بعضی از منکرها را تایید می کنند و اقدامی شایسته نمی کنند، برازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست فساد اقتصادی و فرهنگی در جامعه و دستگاه های منتصب به کشور وجود داشته باشد و برهمین اساس باید در مقابل دانه درشت های فاسد اقتصادی وفرهنگی با قاطعیت برخورد کرد تا بهانه را از دست دشمنان بگیریم.

وی اضافه می کند: پیام دیگر امام حسین(ع) این بود که در مقابل هیاهوی استکبار و اتحاد انان باید متحد شد وامت اسلام قیام کرده و زیر بار ذلت وعهد و پیمان های تو خالی انان نرفت انان نروند.

واقعه عاشورا منشاء تحولات عظیم اجتماعی

حجت الاسلام مسعود سرافراز واقعه عاشورا را منشاء تحولات عظیم اجتماعی دانسته و می گوید: واقعه عاشورا، از ابعاد مختلفی واقعه‌ای عبرت‌آمیز است، که مهم‌ترین عبرت آن عدم اطاعت و حمایت و اجابت دعوت امام و ولی زمان بوده، مسئله‌ای که برای بسیاری از خواص‌بی‌بصیرت نیز اتفاق افتاد و آنان را در این آزمون سخت مردود کرد.

وی می افزاید: به تعبیر مقام معظم رهبری کسانی بودند در کوفه که «دل‌هایشان پر از ایمان به امام حسین بود، به اهل‌بیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همه‌شان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، آن کاری نبود که آن‌ها کردند؛ لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند.»

امام جمعه فولادشهر با بیان اینکه عاشورای حسینی نتیجه قیامی آگاهانه و شجاعانه در برابر حاکمیت فرعون زمان بود، تصریح می کند: واقعه عظیم عاشورا درسی عبرت‌آموز برای مردم ایران بوده و هست، خوشبختانه مردم ولایت مدار ایران نه‌تنها ندای حق‌طلبانه ولیّ زمان خود را پاسخ گفتند بلکه در سخت‌ترین شرایط همواره با جان‌فشانی و ازخودگذشتگی دست حمایت از ولیّ امر خود و ارزش‌ها و اهداف نظام اسلامی برنداشته‌اند.

وی ادامه می دهد:مردم ایران اسلامی علی‌رغم تهدیدها و فشارهای مختلف سرسختانه در میدان مبارزه علیه مستکبران قد علم کرده‌اند و در این مسیر نیز پیروز واقعی بوده‌اند.

سرافراز معتقد است، همراهان و خواص‌بصیرتی که در این مسیر همگام با این خیل خروشان ملت ولایتمدار ایران گام برنداشته و مسیر انحراف را طی نموده‌اند و همچون خواص زمان امام حسین(ع) در آزمون سخت الهی قبول نشده و شرمسار خداوند و امت او شده‌اند، بنابراین حادثه عاشورا، حادثه‌ای عبرت‌آمیز برای تمامی آحاد ملت ایران است که فریفته وساوس و نقشه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان نشوند و دست از حمایت از ولی امر برندارند.

وی می گوید: مردم ایران اسلامی با الگوپذیری از قیام اباعبدالله الحسین(ع) باید در این‌راه محکم و استوار گام بردارند تا به فضل و عنایت الهی این نظام اسلامی به دست منتقم حقیقی خون سید الشهداء(ع)، مهدی موعود برسد و آن حضرت انتقام جد بزرگوارشان را از تمامی ظالمان و ستمگران بستانند.

کد خبر 353836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.