زیارت قرآن سعید آباد شکوه آیین های کهن محرم در لنجان

لنجان-زیارت در ایام محرم به بخش جدا نشدنی اززندگی ایرانیان مبدل شده واین مهم از دیرباز مورد توجه مردم این سرزمین بوده و حال آنکه در روز عاشوار مردمانی هستند که در این روز از گوشه و کنار کشور،دل به زیارت به زیارت قرآنی منتسب به دست‌خط مبارک امیرالمومنین(ع)داده و به روستای سعیدآباد لنجان سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، زیارت در ایام محرم خصوصا در روز عاشورای حسینی به بخش جدا نشدنی از زندگی ایرانیان مبدل شده و این مهم از دیرباز مورد توجه مردم این سرزمین بوده است و حال آنکه در روز عاشوار مردمانی هستند که در این روز دل به کتاب وحی سپرده‌اند، از گوشه و کنار کشور، استان اصفهان و شهرستان لنجان با جان و دل به زیارت قرآنی منتسب به دست‌خط مبارک امیرالمومنین (ع) به روستای سعیدآباد لنجان سفر می‌کنند. چند روز مانده به ماه محرم، زنان و مردان روستای سعید آباد به نظافت روستا وحسینه این روستا پرداخته، و سر در خانه های خود را سیاه پوش می کنند. روضه خوانی، حرکت دستجات عزاداری به همراه زنجیر و سینه زنی، اجرای تعزیه، آیین علم بندان، اطعام و نذری دادن بویژه در روز عاشورا و شام‌ غریبان از جمله سنت‌ هایی است که هر سال در ماه محرم در روستای سعیدآباد برگزار می ‌شود که این امر شور و حالی خاصی را در این روستا رقم می‌زند و به خوبی مشخص است، روستای سعیدآباد در این روز شور و حالی دیگر در سر دارد.

در این ایام در میان دسته های عزاداری نشانه هایی چون علم، علامت، پرچم، سقا، چلچراغ و... مشاهده می شود، اما شکوه عزاداری مردم روستای سعیدآباد حرکت به سمت جایگاهی است که قرآنی منتسب به دست‌خط مبارک امیرالمومنین (ع) در انجا قرار دارد و زمانی که در میان مردم حرکت می‌کنی شاهد هستی عزادران حسینی به خوبی مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان را به خوبی درک کرده‌اند و این مهم نشان از قداست و جایگاه والای قرآن کریم در فرهنگ شیعیان و به‌خصوص ایرانیان دارد. جالب است در این روز حتی اگر اهالی روستا به شهر مهاجرت کرده باشند، خود را برای سوگواری های حسینی به سعید آباد می رسانند. تا غروب روز عاشورا آیین کهن و ۱۵۰ ساله زیارت قرآن سعیدآباد توسط عاشقان اباعبدالله الحسین انجام می گیرد و پس از آن زمان شام غریبان شهدای کربلاست. عزاداران حسینی پس از خواندن نماز مغرب و عشا در حالی که شمع یا فانوسی در دست دارند در تاریکی اقدام به دسته گردانی می کنند و در غم شهادت امام حسین(ع) اشک ماتم می ریزند.

امروز زمانی است که باید درسی مهم از نهضت عاشورا فراگرفت و پیام عاشورا را به جامعه و امت اسلامی تزریق کرد این قسمتی از صحبت های حجت الاسلام داود صائبی رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان است. وی می گوید: زیارت قرآن منتسب به دست‌خط مبارک امیرالمومنین (ع) بسیار ارزشمند است اما عمل به آن از جایگاه ویژه تری برخوردار بوده و اگر بخواهیم بسیاری از حقایق را از قرآن دریابیم باید از رهگذر عاشورا عبور کنیم.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان اظهار می کند:واقعه عاشورا خود بزرگترین مفسر قرآن بوده و از جمله آیاتی که امام حسین (ع) در کربلا آن را زیاد خواندند آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ».

وی ادامه می دهد: در سال ۶۰هجری عده ای از مسلمانان اهل مدینه که انسان های خوب و اهل قرآن بودند امام حسین(ع) را در زمان هجرت به سمت مکه وکربلا تنها گذاشته و در قیام عاشورا به بهانه عمل به احکام الهی و تفسیر قرآن شرکت نکردند و ولی خدا را تنها گذاشتند.

صائبی با بیان اینکه در کنار عزاداری برای امامان معصوم(ع) باید از معارف قرآنی نیز بهره برد، اضافه می کند: اگر عاشورا تا به امروز زنده و ماندگار شده به دلیل آن است که این واقعه عظیم برگرفته از تک تک آیات قرآن بوده و قیام امام حسین(ع) از ابتدا بر پایه استکبار ستیزی، از خود گذشتگی، استقامت در راه خدا و احیاء امر به معروف و نهی از منکر بنا نهاده شد.

وی می گوید: درس هایی که قیام امام حسین(ع) به ما می آموزد بسیار ارزشمند است اما هدف اصلی مصلحان حقیقی و پاسداران حق، تحکیم حق، کوبیدن باطل، احیای نام خداوند، مواسات، اعتلای دین و آزادی و عدالت اجتماعی است تا در پرتو آن طبقات محروم و ستمدیده بتوانند از حق خویش برخوردار شوند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان متذکر می شود: با قیام امام حسین(ع) احکام اسلام و برنامه های عالی دینی و توحیدی پس از آنکه مدّت ها در حال فراموشی بود، دوباره محور زندگی مردم قرار گرفت برهمین اساس بیان کردن تاریخ و حادثه عاشورا در واقع بیان حق، تذکر، موعظه و ... است و از این رو باید هر ساله در ایام محرم این واقعه پرشورتر از گذشته تکریم و بزرگ داشته شود.

حسن صفری رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان با بیان اینکه قدمت قرآن سعیدآباد به قرن اول یا دوم هجری قمری باز می گردد و یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی ایران اسلامی است، اظهار می کند: مراسم زیارت قرآن منتسب به دست‌خط مبارک امیرالمومنین (ع) در روستای سعید آباد با قدمتی بیش از ۱۵۰ ساله در روزهای عاشورا، بیست و هشتم ماه صفر و بیست و یکم ماه مبارک رمضان به روستای سعیدآباد برگزار می شود و مردم روستای سعیدآباد انس خاصی با این قرآن داشته اعتقاد خاصی به معجزات قرآن دارند.

وی می گوید: قرآن سعیدآباد شامل جزء سوم قرآن کریم بوده که به خط کوفی بر روی پوست آهو تحریر شده و حواشی آن نیز با طلا به تذهیب درآمده که این قرآن منتسب به خط مبارک حضرت علی (ع) بوده که توسط ناصرالدین شاه به پاس خدمات آقا سیدابراهیم مقدس معلم فرزندان دربار ناصرالدین شاه که وظیفه تعلیم و تربیت قرآنی شاهزادگان را به عهده داشت به وی اهداء شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان می افزاید: سید ابراهیم مقدس این قرآن را به بهترین شکل حفاظت کرده به گونه ای که تا به امروز نسل به نسل انتقال یافته و مورد زیارت و تبرک آحاد مردم قرار می گیرد.

وی ادامه می دهد: وجود قرآنی به خط مبارک امیرالمومنین(ع) و استقرار آن در روستای سعید آباد  فرصتی است که باید به نحو احسن از آن استفاده کرد و با تکیه بر این موهبت الهی زمینه تبدیل روستای سعید آباد را به قطب قرآنی و گردشگری مذهبی مهیا کرد.

کد خبر 353825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.