عرب‌ها از نیروگاه بوشهر در هراسند، افغان‌ها از قطع واردات ایران

کشورهای همسایه ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما مشخص شدن نتایج نشست تهران در سوچی، ادعاهای بی اساس وزیر انرژی عربستان و اعتراض مردم افغانستان به قطع واردات کالا از ایران از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تاثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

نتیجه نشست تهران در سوچی نمایان شد

در نشست روز سه شنبه ۲۷ شهریور - شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه و سوریه برگزار شد، غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل گفت:  توافق سوچی بین سوریه و ترکیه نتیجه تلاش های دیپلماتیک هفته های اخیر از جمله در قالب نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران است.

وی ادامه داد این توافق مبتنی بر رهیافت اصولی و روح حاکم بر روند آستانه است که بر اساس آن ضمن تداوم مبارزه با تروریست ها، باید تلاش های لازم برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه به غیرنظامیان به عمل آید.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: این توافق همچنین در راستای اصولی است که جناب آقای روحانی در نشست سران روند آستانه بر لزوم رعایت آنها تاکید کرد.

خوشرو اضافه کرد این توافق زمینه لازم را برای کنترل دولت سوریه بر بخش های بیشتری از خاک خود فراهم می آورد و همچون هر کشور دیگر، این حق مسلم سوریه است. وی با تاکید بر لزوم بازگشت آوارگان سوری، آن را در آغاز گفت وگوهای ملی و فرآیند سیاسی سوری – سوری مهم قلمداد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در شرایط حساس کنونی کشورها باید از سوریه برای اعاده حاکمیت خود و بازسازی آن حمایت کنند.

سران روسیه، ترکیه و ایران در شانزدهم شهریور ماه در تهران گرد هم آمدند تا در ادامه روند آستانه، نسبت به آخرین شرایط سوریه و راه های مقابله با تروریسم، بازگشت صلح به این کشور و راه حل سیاسی تبادل نظر کنند.

به دنبال آن، روسیه و ترکیه در سوچی به توافقی دست یافتند که به موجب آن قرار شد تروریست ها از ادلب خارج شده و شهروندان تحت محافظت قرار گیرند.

ادعای بی اساس وزیر سعودی در رابطه با نیروگاه بوشهر خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن تاکید بر  پایبندی عربستان به قوانین و معاهدات به کارگیری انرژی هسته ای،  مدعی شد که جامعه بین المللی خواستار اتخاذ مواضع قاطع تر و شفاف تر علیه تمام کسانی که صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای را تهدید می کنند و به خصوص ایران است زیرا این کشور فعالیت‌های هسته‌ای نگران کننده‌ای دارد و اظهارکرد:  نیروگاه هسته ای بوشهر موجب نگرانی کشورهای منطقه شده است.

وی افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای فعال در این زمینه خواستار تحقیق فوری در رابطه با ارزیابی خطرات نیروگاه بوشهر ایران و تحقیق در رابطه با ایمنی آن است.

این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،  در بیانیه آغازین این کنفرانس، ضمن استقبال از حضور شرکت‌کنندگان گفت که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در حال حاضر پادمان‌ها را در ۱۸۱ کشور جهان اجرا می‌کند. ما با اجرای پادمان‌ها به تضمین نبود انحراف در کاربرد مواد هسته‌ای در اهداف غیر صلح‌آمیز کمک می‌کینم. این، کاری مهم و بی‌نظیر در کمک به برقراری صلح و امنیت بین‌الملل است.

وی همچنین به توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ اشاره کرد و گفت: از کنفرانس عمومی پیشین تاکنون به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه داده‌ایم. ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش طبق برجام است. این بسیار حائز اهمیت است که ایران به پایبندی به این تعهداتش ادامه می‌دهد. آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران طبق موافقتنامه پادمانی‌اش ادامه خواهد داد. ارزیابی درخصوص نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران نیز ادامه خواهد داشت.

محمد الحلبوسی

ادعای رییس پارلمان عراق 

محمدالحلبوسی، رئیس جدید پارلمان عراق روز سه شنبه- ۲۷ شهریورماه- در گفت‌وگوی تلفنی با پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد  که رسانه‌های ایرانی مضمون گفت‌وگوی تلفنی‌اش با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در رابطه با تحریم های آمریکا علیه ایران را تحریف کرده‌اند.

وی در این گفت‌وگوی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود که موضوع تحریم‌های آمریکا علیه تهران به قوه مجریه که کابینه وزرای عراق آن‌را تشکیل می‌دهد مربوط می‌شود و به قوه مقننه مربوط نمی‌شود.

این در حالی است که در روزهای گذشته، رسانه های این کشور در خبرهای خود در خصوص تماس تلفنی رییس پارلمان این کشور با همتای ایرانی وی اظهار کرده بودند: رئیس جدید پارلمان عراق در یک تماس تلفنی با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ضمن تقدیر و تشکر از تبریک وی گفت: مردم و نمایندگان پارلمان عراق از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران به خصوص در آزادی عراق از دست داعش تقدیر و تشکر می‌کنند.

نمایندگان پارلمان عراق هرگونه فشار و تحریم اقتصادی علیه ایران را محکوم می‌کنند و این تحریم‌ها غیر منصفانه است و بغداد در کنار ملت ایران خواهد ایستاد.

الحلبوسی همچنین گفت: عراق آماده است در کنار ایران بایستد تا امنیت و ثبات به منطقه بازگردد. همچنین رئیس پارلمان عراق در دعوتی رسمی از علی لاریجانی ، رئیس مجلس کشورمان خواسته است تا به بغداد سفر کند.

 

ممنوعیت ورود کالا از ایران زمینه اعتراضات افغان ها 

روز دوشنبه- ۲۶ شهریورماه- تعدادی از بازرگانان فراه در اقدامی اعتراضی‌، خواهان برطرف ساختن  محدودیت ورود کالا از ایران شده‌اند. راهپیمایان و اعتراض کنندگان می‌گویند حکومت با محدودساختن واردات شماری از کالاهای بازرگانی از ایران، میلیون‌ها افغانی به بازرگانان زیان وارد کرده است و بازرگانان در برابر این اقدام حکومت مرکزی، آرام نخواهند نشست. 

این اعتراضات در پی انتشار اطلاعیه ریاست عمومی‌ گمرکات افغانستان مبنی بر توقف ورود شماری از کالاهای وارداتی ایران از قبیل نفت، سیمان، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک از طریق بندر «ابونصر فراهی» صورت گرفته است. پیشتر مسئولان اتاق صنعت و تجارت و وزارت داخلی دلیل بسته شدن بندر ابونصر فراهی را موجودیت فساد در این بندر گزارش کرده بودند.

در واکنش به این موضوع اداره‌ عمومی ‌گمرک ایران اعلام کرده است که صادرکنندگان می‌توانند به جای گمرک ابونصر فراهی، از مرزهای جاگزین از جمله بندر دوغارون و میلک، کالای بازرگانی‌شان را به افغانستان صادر کنند.

دستگیری مظنونین حمله به کنسولگری ایران در بصره

برخی منابع عراقی اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور برخی از مظنونین حمله به کنسولگری ایران در بصره را دستگیر کرده‌اند.  رامی السکینی - نماینده ائتلاف سائرون عراق که ریاست آن را مقتدی صدر بر عهده دارد - اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراقی روز شنبه ۳۰ نفر از مظنونین اتفاقات اخیر بصره را دستگیر کرده‌اند. برخی از این افراد مظنون به حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره در هفتم سپتامبر هستند.

در هفتم سپتامبر سفارت ایران در بصره توسط معترضین این منطقه به آتش کشیده شد ولی بر اساس خبرهای رسمی کشور، هیچکدام از دیپلمات های این کنسولگری آسیب ندیده اند. پیرو این اتفاق، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال نسبت به دست‌های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند، هشدار داد و از دولت عراق خواست هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام کنند. ‌

در پی این تعرض سفیر بغداد در تهران نیز شبانه احضار شد و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری کشورمان در بصره توسط عده‌ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران امشب به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت عراق به خاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از ساختمان سر کنسولگری کشورمان به وی ابلاغ شد.

همچنین پیش‌تر احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهای جهان آسیب می‌زند. او از دولت‌های مرکزی و محلی خواست تا امنیت دیپلمات‌های ایرانی در بصره را تأمین کنند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز با صدور دستوری خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی مسئول محافظت از نهادهای عراقی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره به دلیل کوتاهی این نهادها در عمل به وظایفشان برای محافظت از اماکن مربوطه شده است.

تحکیم روابط ایران و ارمنستان

وجود تقاضا برای کالاهای ایرانی، روابط دیپلماتیک مناسب و نزدیکی فرهنگی دو کشور ارمنستان و ایران باعث شده است تا روابط بین دو کشور تحکیم یابد.  سید کاظم سجادی، سفیر ایران در ارمنستان در جلسه هم اندیشی اتاق بازرگانی استان گیلان با سفیر ایران در ارمنستان در فرمانداری شهرستان لاهیجان، اظهار کرد: بین کشور ارمنستان و ایران مشترکات زیادی وجود دارد و این کشور از نظر فرهنگی با تاریخ و تمدن ایران عجین شده است.

وی با اشاره به اینکه طالبان محصولات ایرانی در کشور ارمنستان و اوراسیا بسیار زیاد است، اما هنوز سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه به خوبی ورود نکرده اند، گفت: لغو روادید بین دو کشور در دستور کار قرار دارد و مردم ارمنستان شدیدا مشتاق ایران هستند و می خواهند ظرفیت های ایران را به کشورشان هدایت کنند.

سفیر ایران در ارمنستان، با اشاره به اینکه مشکلات ارزی باعث شده است که سفر از ارمنستان به ایران کمتر شود، تصریح کرد: سال گذشته ۳۷ پرواز به ارمنستان از ایران انجام شد و ۶۰۰ تا ۷۰۰ دانشجو به فراگیری زبان فارسی مشغول هستند.

سجادی تاکید کرد: پرچم اقتصادی را در سفارت ایران در ارمنستان بالا نگه داشته ایم و لذا همه راه‌ها باید به سوی این پرچم اقتصادی هدایت شوند و این آمادگی وجود دارد با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های دو طرف روابط استانی توسعه داده شود.

نامزد حزب اتحاد میهنی کردستان عراق مشخص شد

بر اساس سهمیه توافق شده در عراق، کرسی ریاست مجلس برای سنی ها، نخست وزیری برای شیعیان و ریاست جمهوری برای کردها است. بر همین اساس احزاب کرد کردستان عراق باید نامزدهای خود را برای تعیین این جایگاه معرفی نمایند. 

'شوان داوودی' عضو برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در اظهاراتی به خبرگزاری 'الاتجاه پرس' عراق گفت که شورای رهبری این حزب در نشست ویژه روز پهارشنبه ۲۸ شهریورماه خود، نام برهم صالح را به طور رسمی به عنوان نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق مطرح کرد.

نشست ویژه حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز با حضور برهم صالح در شمال عراق برگزار شد.

برهم صالح از رهبران سابق حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق است که در بعد از مرگ جلال طالبانی با اعضای رهبری حزب اش دچار اختلاف سیاسی شد و در انتخابات ۲۲ اردیبهشت ماه با تشکیل یک تشکل سیاسی جدید به نام 'ائتلاف برای دموکراسی و عدالت' در انتخابات پارلمانی عراق شرکت کرد.

او در اولین تجربه انتخاباتی خود توانست ۲ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان را به دست بیاورد. با طرح نام صالح به عنوان تنها گزینه حزب اتحادیه میهنی برای تصدی پست ریاست جمهوری، عملا برهم صالح دوباره به صفوف حزب سابق خود برگشته است.

برهم صالح در طول ۱۵ سال گذشته سمت معاون نخست وزیری دولت مرکزی و همچنین نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق را داشته است. صالح از شخصیت های سیاسی محبوب در عراق است و در جریان همه پرسی استقلال کردستان عراق در ۲۰۱۷ با این همه پرسی مخالف بود و از بانیان آن انتقاد کرد.

کد خبر 353821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.