چشمه سار عزادار غم سید و سالار شهیدان

خوانسار همچون دیگر شهرهای کشور ایران این شب ها و روزها غرق در عزای اباعبدالله الحسین(ع) است، فضای معنوی خاص و برپایی آیین های عزاداری به صورت سنتی این شهر را شهر حسینی شهرت داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محرم و صفر ماه عزا و ماتم و اندوه است. مردم سراسر دنیا به ویژه ایرانیان هم نوا با شهیدان کربلا می شوند تا عشق و ارادت خود را به اهل بیت به اثبات برسانند. 

خوانسار نیز از این وادی جدانیست و هرساله مردم این شهر  با برگزاری عزاداری خاص و سنتی حال و هوای دیگری را خوانسار داده و مردم مذهبی آن با سیاه پوش کردن خیابان‌ها و حسینیه‌ها آماده عزاداری در ایام ماه محرم و صفر می‌شوند.

در ایام ماه محرم و صفر رسومات خاصی از جمله حرکت دسته‌های شترسوار و اسب سوار و برپایی تعزیه برگزار می‌شود، البته این آیین با مراسم خاص چاووشی خوانی آغاز می شود و دسته‌جات عزاداری از روز ششم محرم همه روزه پیش از ظهر در خیابان‌های شهر در سوگ سالار و سرور شهیدان به عزاداری می‌پردازند، بعدازظهرها نیز چندین مراسم تعزیه در خوانسار در طول ماه محرم به اجرای مراسم می‌پردازند.

مراسم تعزیه‌خوانی در بسیاری از شهرهای ایران شهرت دارد، اما تعزیه عاشورایی در خوانسار قدمت ۲۵۰ سال دارد البته افراد بسیاری از شهرهای اطراف شب‌ تاسوعا و عاشورا برای شرکت در این مراسم حضور می‌رسانند.

مردم شهر خوانسار صبح عاشورا با راه‌اندازی دسته‌های بزرگ عزاداران و حرکت دسته‌های شترسوار و اسب‌سوار نمادی از حرکت کاروان یاران امام حسین(ع) در کربلا را به نمایش می‌گذارند.

بخشی از برنامه‌های میان دسته‌های عزاداری شبیه اجرای نمایشی از واقعه کربلا و تعزیه‌خوانی است، عصر تاسوعا و عاشورا  مراسم تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود و این مراسم تا دوازدهم محرم ادامه دارد.

تعزیه‌ها در حسینیه‌های بزرگ و اصلی شهر برگزار می‌شود و هر سال رقابتی بین مراسم تعزیه‌خوانی به ویژه در روستای تیدجان و قودجان وجود دارد.

رقابت شور و هیجان در برگزاری دسته‌های عزاداری  و تعزیه‌خوانی زبان زد خاص و عام در کل کشور شده است.

در حسینیه‌های قدیم خوانسار که در سال های اخیر به همان صورت معماری سنتی و قدیمی بازسازی شده از جمله حسینیه حبیبی‌ها از گذشته‌ها تاکنون مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود.

در برخی تکیه‌ها از جمله تکیه آیت‌اله نوررضای خوانساری برنامه‌های محرم از صبح تا مغرب ادامه دارد که از جمله این برنامه‌ها قرائت زیارت عاشورا، زیارت ناحیه مقدسه، سخنرانی و مداحی است.

کد خبر 353769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.