تولید هسته اولیه رز هلندی در ایران

مدیر عامل شرکت انبوه کشت اصفهان از تولید هسته اولیه سیب زمینی و رز هلندی در ایران توسط این شرکت خبر داد.

محمد بهبهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ کار تحقیقات خود را در زمینه رز شاخه بریده هلندی آغاز و در اواخر سال ۱۳۹۵ کار تحقیقاتی پایان یافت و در ابتدای ۱۳۹۶شروع به تکثیر آن کردیم.

وی افزود: وقتی بذرهای معمولی چند بار کاشته شود به مرور در معرض حمله میکروب ها و قارچ ها قرار می گیرند. با کاشت مکرر یک نوع بذر، ۷۰تا ۸۰ درصد از کیفیت بذر کاهش می یابد اما در مراحل آزمایشگاهی تمام عوامل آلودگی و باکتریایی را حذف کنیم و بوته تولید شده کاملا سالم باشد.

مدیر عامل شرکت انبوه کشت اصفهان ادامه داد: بوته سالم چهار تا پنج سال تکثیر می شود و در دسترس کشاورزان قرار می گیرد. در بذری هایی که در محیط آزمایشگاهی تولید می شود تمام  باکتری های از بین می رود، علاوه بر آن کیفیت سیب زمینی ها بالا می رود.

بهبهانی گفت: هسته اولیه سیب زمینی فقط برای مصارف کشاورزی استفاده می شود. شهرهای مشهد، شمال، جنوب و مرکز کشور پر مصرف ترین شهرهای کشور هستند.

وی تصریح کرد: تولید گل های هلندی تکنولوژی خاصی لازم داشت که فقط در خارج از کشور انجام می شد اما در حال حاضر شرکت انبوه کشت اصفهان هم فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر عامل شرکت انبوه کشت اصفهان ادامه داد: در سال های گذشته با استفاده از روش قلمه زدن عمل تکثیر انجام می شد که بر کیفیت و تعداد گل تاثیر بگذارد،‌ اما بعد از دو سال تحقیق کارشناسان واحد کشاورزی، کشت مانند کشور هلند صورت می گیرد که حتی در کیفیت هم آماده رقابت هستیم.

کد خبر 353755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.