هر ۵ ثانیه یک کودک زیر ۱۵ سال جان می‌سپارد

در سال ۲۰۱۷ میلادی قریب به ۶.۳ میلیون کودک زیر ۱۵ سال جان خود را از دست دادند. ۵.۴ میلیون نفر از آنان زیر ۵ سال سن داشتند.

به گزارش ایمنا، در گزارش مشترک بانک جهانی، سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل متحد و یونیسف آمده است که هر ۵ ثانیه یک کودک زیر ۱۵ سال در جهان جان خود را از دست می‌دهد.

در تمام نقاط جهان نوزادانی که کمتر از یک ماه سن دارند بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر مرگ قرار دارند و ۲.۵ میلیون نوزاد در سال ۲۰۱۷ در این گروه سنی جان باختند.

حدود ۵۰ درصد از میزان مرگ و میر کودکان در منطقه جنوب صحرای آفریقا و ۳۰ درصد در آسیای جنوبی رخ داده است. در مناطق جنوب صحرای آفریقا که وضعیت معیشتی در پایین‌ترین سطح جهانی است از هر ۱۳ کودک زیر ۱۵ سال ۱ نفر جان خود را از دست می‌دهد و این در حالی است که در کشورهای با درآمد بالا این میزان ۱ کودک به ازای هر ۱۸۵ کودک زیر ۱۵ سال است.

اکثر کودکان زیر ۵ سالگی به دلیل عوامل قابل پیشگیری یا درمان مثل مشکلات تولد، سینه‌پهلو، اسهال، مالاریا و دیگر عفونت‌ها می‌میرند. در مقابل، کودکان ۵ تا ۱۴ ساله به دلیل آسیب‌های فیزیکی از جمله غرق شدن و ترافیک جاده‌ای جان خود را از دست ‌می‌دهند. در این گروه سنی اختلافات منطقه‌ای نیز وجود دارد و خطر مرگ یک کودک از منطقه جنوب صحرای آفریقای ۱۵ برابر بیشتر از اروپا است.

نرخ مرگ و میر کودکان به عواملی چون درآمد، میزان سواد والدین، دسترسی به امکانات پزشکی و آگاهی‌های عمومی رابطه مستقیم دارد. در این میان میزان ثروت جامعه از مهمترین عوامل پیشگیرنده از مرگ است و به همین علت در کشورهای پردرآمد نرخ مرگ و میر کودکان بسیار پایین‌تر از کشورهای کم‌درآمد است.

کاهش مرگ و میر کودکان در دو دهه گذشته

گرچه میزان مرگ و میر کودکان در سال ۲۰۱۷ رقم قابل توجهی بود اما این میزان در سه دهه گذشته کاهش چشمگیری داشته است. در سال ۱۹۹۰ حدود ۱۴.۳ میلیون و در سال ۲۰۰۰ حدود ۱۱.۲ کودک زیر ۱۵ سال جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب میزان مرگ و میر کودکان حدود ۲.۵ برابر در طی سه دهه گذشته کاهش یافته است.

منبع: یورونیوز

کد خبر 353753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.