پاکبانان شما را دعا می‌کنند، نظافت شهر را رعایت کنید

بوی محرم و هیاهوی معنوی شهر را فراگرفته و در هر کوی و برزن آداب و رسوم، آیین‌ها و برنامه های خاص به عشق حسین(ع) برپا می شود، اما آن روی دیگر شهر خلق صحنه هایی نازیبا است که قامت پاکبانان شهر را خم می‌کند.

به گزارش ایمنا، همه ساله با فرارسیدن ماه محرم و به دنبال پخش نذورات، استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دو چندان می‌شود و آمارها حکایت از دو برابر شدن حجم زباله های شهری در این روزها دارد؛ در این شبها و روزهای معنوی باید هوای پاکبانان شهر را داشته باشیم، اما متاسفانه در این ایام، رهاسازی زباله و مواد پلاستیکی از لیوان های یکبار مصرف تا ظروف غذا در معابر و خیابان ها به اوج می‌رسد؛ صحنه هایی ناخوشایند که قصه پر غصه مأموران و رفتگران شهر می شود .

در قدیم مردم برای برگزاری مراسم عزاداری و پخش نذری ظروف خود را به هیئت‌ها و گروه‌های عزاداری امانت می‌دادند و با انجام این کار هم حسی از رضایت را در وجود خود حس می‌کردند و هم این ظروف پس از پایان مراسم با کمک مردم شسته و به صاحبان بازگردانده می‌شد، اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت، همینطور تغییر فرهنگ جامعه به خصوص فرهنگ استفاده از غذا ظروفی جایگزین شدند که تنها برای یک بار مصرف مناسب بودند و امکان اینکه از آنها چندین مرتبه استفاده شود، نبود. جدای از اینکه آیا استفاده از این ظروف برای سلامتی افراد یا حفظ محیط زیست مفید است یا خیر؟

نظارت بر نحوه جمع آوری ظروف نذری در هیئت های مذهبی

سجاد رستمی، ناظر عالی اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم سوگواری باید مجوز دریافت کنند و آموزش های لازم را در زمینه جمع آوری ظروف یکبار مصرف و ته مانده غذاها ببینند.

وی توضیح می‌دهد: همه این هیئت‌ها موظف به تهیه مخزن هستند، این مخازن در نزدیکی محل پخش نذری قرار می‌گیرد و کیسه زباله مورد نیاز نیز از طرف شهرداری در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

رستمی همچنین با اشاره به حضور کارگران خدمات شهری در محل هیئت‌های عزاداری ادامه می‌دهد: پاکبانان بنا به درخواست هیئت امنا و در زمان مقرر در محل مراسم حاضر می شوند، بنابراین چنان چه فردی زباله یا ظرف یکبار مصرف خود را دور انداخت، سریع اقدام به جمع آوری کرده تا این ظروف پخش و موجب آلودگی محیط شهری نشود.

ناظرعالی اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: ۹۰ درصد ایستگاه‌های صلواتیاز  لیوان‌های شیشه‌ای برای پخش چایی استفاده می‌کنند که این ظروف برای سلامتی افراد بسیار بهتر است؛ همچنین از مدیران هیئت‌ها تعهد گرفته می‌شود که تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند.

 رستمی می گوید: چنان چه هیئت امنای مراسم سوگواری، زمان پخش نذری را به اطلاع این معاونت برسانند،کارگران ما در محل حضور پیدا می‌کنند، بنابراین هیئت امنا برگزارکننده مراسم عزاداری باید نسبت به مدیریت پسماند فعال باشند و افرادی را برای نظارت بر پاکیزگی محیط اطراف هیئت در نظر بگیرند.

وی همچنین از آموزش برای جمع آوری زباله‌ها در برخی از خانه‌هایی که در محله‌ها اقدام به پخش نذری می‌کنند، خبر می‌دهد و می افزاید: البته پخش نذری در خانه‌ها کمتر پسماند تولید می‌کند، اما با این وجود برای جمع آوری ظروف نذری در این خانه‌ها نیز نظارت لازم انجام می گیرد.

به گفته رستمی استفاده از ظروف پلاستیکی به جای ظروف یکبار مصرف موجب حفظ سلامتی عزاداران و محافظت بیشتر از محیط زیست به خصوص محیط شهری می‌شود، زیرا ظروف پلاستیکی با قرارگیری غذای داغ در آن مواد سمی آزاد می‌کند که برای سلامتی افراد مضر است همچنین استفاده از ظروف کاغذی نیز برای محیط زیست خطراتی در پی دارد و جمع آوری و دفن آنها هزینه‌بر است.

ناظر عالی اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان از ظروف یکبار مصرف سلولزی که از ذرت ساخته می شود و تجزیه پذیر است یاد می‌کند و می‌گوید: این ظروف از نظر سلامتی و زیست محیطی نسبت به ظروف پلاستیکی و کاغذی  بهتر است با این حال گران است.

آموزش مدیران هیئت‌های سوگواری؛ گامی رو به جلو در ارتقا نظافت شهری

 حامد شریفی، مسئول آموزش اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز به ایمنا می‌گوید: بیشتر از ۴۶۰ ایستگاه صلواتی و بیش از ۲۰۰ خیمه برای دریافت مجوز جهت برگزاری مراسم سوگواری به این سازمان مراجعه کرده‌اند و آموزش‌های لازم در زمینه برگزاری مراسم را به وسیله کارشناسان این حوزه دریافت کرده‌اند همچنین کارشناسان آموزش با مراجعه به هیئت‌ها و مساجدی که هر ساله و به طور مداوم مراسم عزاداری را برگزار می‌کنند، این آموزش‌ها را در محل به آنان می‌دهند.

وی ادامه می دهد: برای نخستین بار پس از آموزش به مدیران هیئت‌ها گواهی آموزشی داده می شود، محتوای این آموزش‌ها شامل مدیریت پسماند و محیط زیست شهری، نظافت شهری ، مباحث ترافیکی و زیباشناسی همچنین مباحث مربوط به ایمنی هیئت‌ها است؛ نکته بسیار مهمی که به مدیران هیئت‌ها در خلال این آموزش‌ها گوشزد شده است، استفاده حد الامکان از ظروف شیشه‌ای و چند بار مصرف به جای ظروف یکبار مصرف است به خصوص برای لیوان‌های یک بار مصرف همراه با نوشیدنی‌های گرم که سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند، خودداری از استفاده این ظروف به دلیل مضرات آن باعث کاهش تولید پسماند می شود.

شریفی عنوان می‌کند: استفاده از لیوان های یکبار مصرف در سطح شهر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و بسیاری از هیئت‌ها از لیوان‌های شیشه ای و ظروف چند بار مصرف استفاده می‌کنند که این مهم نخستین گام در کاهش تولید پسماند محسوب می شود.

قرارگیری مخازن پسماند نیز از دیگر نکاتی بود که شریفی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بروشورها و بنرهای آموزشی جهت اطلاع رسانی به شهروندان در محل ایستگاه ها نصب شده است. همچنین کاورهایی "با شعار پاکبانان شما را دعا می‌کنند، نظافت شهر را رعایت کنید" تهیه شده است؛ این کاورها را پاکبانان هنگام جمع آوری زباله‌ها در اطراف ایستگاه‌های صلواتی و هیئت‌ها به تن می‌کنند که این خود یک نوع تبلیغ محسوب می شود، بروشورها نیز در محل‌هایی نصب می‌شود که مخاطبان بیشتری دارد.

به گزارش ایمنا، ایام سوگواری محرم، شهر در سوگ امامی است که عدالت، مبارزه با ظلم و حق الناس برایش ارزشی والا داشت و در این راه جان عزیزش را فدا کرد پس شایسته نیست با پخش زباله‌های خود در سطح شهر وبال جان پاکبانانی شویم که شوق حضور در مراسم عزاداری را دارند...

گزارش از بهناز عرب‌زاده، خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

 

کد خبر 353738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.