پتانسیل گردشگری تاریک در تخت فولاد

گردشگری سیاه از انواع جدید گردشگری است؛ بازدید از اماکنی که در معرض اتفاقات ناگوار بوده و یا تراژدی در آنها رخ داده است در این دسته قرار می گیرد. از آنجایی که گردشگری در گورستان در این دسته قرار می گیرد تخت فولاد اصفهان در سالیان اخیر سعی داشته خود را بیش از پیش به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح کند.

به گزارش ایمنا، امروزه حضور گردشگران در مناطق تراژدیک قابل توجه است. بازدید از مکان هایی که تراژدی یا مرگ در آن رخ داده به لحاظ تاریخی دارای اهمیت بوده و همچنان بر زندگی ما تاثیر دارد. گردشگری جنگ، گردشگری در آرامستان ها و بازدید از سایت هایی که مرگ های دسته جمعی در آن رخ داده از جمله مواردی است که در گردشگری تاریک یا سیاه طبقه بندی می شود.

موزه اردوگاه آشویتس در لهستان، پارک صلح در هیروشیما ژاپن، روستا گلین سور آرادور در فرانسه،  چرنوبیل در اوکراین و باغ موزه ملیتا در لبنان از معروف ترین جاذبه های گردشگری تاریک هستند. در ایران نیز می توان از ارگ بم، موزه عبرت و آرامستان تخت فولاد به عنوان مقاصد مهم گردشگری سیاه نام برد.

ندا ترابی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا  می گوید: گردشگری تاریک یعنی سفر به مکان هایی که با مرگ، رنج و ترس در ارتباطند. این روی دیگر گردشگری در مقابل شادی و تفریح است که به گردشگر یادآوری می کند که همه در این دنیا مسافر هستند.

 قبرستانی مشهور در اصفهان

تخت فولاد اصفهان یکی از قدیمی ترین آرامستان های جهان و یکی از مهمترین قبرستان های جهان تشیع نیز می باشد. در سالیان اخیر این مجموعه سعی داشته در حوزه گردشگری پیشرو باشد و گردشگران را به این مجموعه بکشاند.

برای سالیان سال این بخش از خاک اصفهان محلی برای آرام گرفتن جسم و روح مردم بوده است. از آرامگاه های چند هزار ساله تا هزاران شهید گرانقدر همگی در این تکه از خاک اصفهان آرام گرفته اند. چه بزرگانی که منزل ابدیشان در اینجاست از یوشع نبی تا میرفندرسکی و سردار اسعد بختیاری و شهیدان گران قدر خرازی و کاظمی. اینها همه بخشی از تاریخ است که در اینجا گرد هم جمع شده اند.

تخت فولاد امروز بیش از ۶۰ تکیه دارد که هر کدام تاریخ و پیشینه خود را دارند. از جمله این تکیه ها می توان به تکیه خوانساری، تکیه خاتون آبادی، تکیه شهشهانی، تکیه میرفندرسکی و تکیه شهدا اشاره کرد. تعداد قبور در تخت فولاد به طور تقریبی ۱۰۰هزار  برآورد شده است که از این تعداد هفت هزار و ۵۰۰ قبر متعلق به شهدا می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به ظرفیت های گردشگری تخت فولاد می گوید: آرامستان تخت فولاد به دلیل آنکه پتانسیل  های تاریخیمذهبی بسیاری را در خود جای داده است، سایتی برای رونق تعداد متعددی از شاخه های گردشگری مانند گردشگری مذهبی، گردشگری تاریخی (به ویژه تاریخ مشروطه)، گردشگری هنری (با توجه به مدفون شدن هنرمندان بسیاری همچون جلال الدین تاج اصفهانی، حسن کسایی و...)، و گردشگری شجره نامه (وجود تکیه بختیاری ها، تکیه قشقایی ها و...) است؛ پس می توان گفت ظرفیت آرامستان تخت فولاد در زمینه گردشگری از تمرکز بر یک بازار (بازار گردشگری سیاه) بیشتر است .

اقدامات تخت فولاد در راستای توسعه گردشگری

در طی سالیان اخیر مجموعه تخت فولاد سعی داشته با اجرای برنامه ها و طرح های متنوعی، این مجموعه را بیشتر به مردم بشناساند و به عنوان یک مقصد گردشگری بیش از پیش مطرح شود. در واقع تخت فولاد سعی کرده رویکردی گردشگری به خود بگیرد و به رونق این صنعت در اصفهان کمک کند.

ترابی فعالیت های این مجموعه را مثبت ارزیابی می کند ومعتقد است: در سال های اخیر مجموعه تخت فولاد و به ویژه سمن ها و کانون هایی که در راستای گردشگری در این آرامستان شکل گرفته اند، تلاش های بسیاری در راستای رونق گردشگری در این مکان  انجام داده اند که اقداماتی همچون تهیه نقشه پیاده گردی آرامستان، برگزاری تورهای پیاده گردی در تخت فولاد، برگزاری بزرگداشت مشاهیر تخت فولاد،  برگزاری نمایشگاه هایی در راستای معرفی جاذبه های این آرامستان و تربیت راهنمایان تورهای تخت فولاد اقدامات مناسبی  بوده که در راستای توسعه گردشگری این سایت تاریخی انجام گرفته است.

گورستان ها؛ کتابخانه هایی هستند با کتاب هایی سنگی. گورستان ارزش های ملموس و ناملموس زیادی دارد. قطعی ترین پدیده در زندگی مرگ است؛ گورستان ها محل تقابل مرگ و زندگی هستند، از همین رو محلی مهم برای زندگی معنوی هر انسان است.

تخت فولاد اصفهان یکی از خاص ترین مجموعه ها در سطح ملی و حتی جهانی است. قبرستانی با سابقه طولانی که در سال های معاصر هم محل دفن مردم اصفهان بوده ، و حتی با در نظر گرفتن تمام آسیب هایی که به این میراث گران بها در طی سالیان وارد آمده است، اما این مجموعه همچنان گنجینه ای ارزشمند برای اصفهان و بلکه ایران است.

کد خبر 353718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.