سکونت چند بی خانمان در ترانشه های باستانی تپه اشرف اصفهان

اینجا میان محوطه تاریخی تپه اشرف، دود حاصل از آتش ظرف های یکبار مصرف، پلاستیک، پتو و چاقو نشان می دهد که اینک بعد از گور خوابی و کارتن خوابی در پدیده ای بسیار عجیب، آثار باستانی خوابی هم اضافه شد و اندوهناک است که حال باید تن زخمی این سازه را دید.

علیرضا جعفری زند، سرپرست کاوش های تپه اشرف که سالها بر روی این تپه کار باستان شناسی انجام داده امروز خبر از  اسکان چند بی خانمان در ترانشه های باستانی تپه اشرف اصفهان می دهد و به خبرنگار ایمنا می گوید: این افراد که با پتوی مسافرتی و تکه های چوب، سایبانی برای خود در سمت شرق تپه ساخته اند در این ترانشه های بدون سقف اسکان گزیده اند.

وی ادامه می دهد: مدتی یگان حفاظت ویژه میراث فرهنگی در این مکان مستقر شده بود اما به دلیل نبود امنیت و حضور یکسری افراد ناشناس در شب در این محوطه، سربازان به دلیل کمبود تجهیزات و نیروهای حفاظتی قادر به پوشش امنیتی کامل نبوده و این افراد شبانه به تخریب و حفاری غیر مجاز در تپه می پرداختند. بنابراین به دلیل امنیتی و حفاظتی مجبور به پرکردن بعضی از گمانه های حفر شده با خاک شدیم.

سرپرست کاوش های تپه اشرف در مورد ضرورت حفاظت از این محوطه تاریخی می گوید: فصل جدید کاوش تپه اشرف که به تازگی به پایان رسیده است با همکاری سازمان میراث فرهنگی و شهرداری در بخشی از فضایی که اینک در اختیار شهرداری و فضای سبز است به مدت ۴۵ روز انجام‌ شد. کشف دیوار خشتی در ششمین فصل کاوش «تپه اشرف» در تاریخ‌گذاری آن و مطالعه تاریخ معماری شهر اصفهان بسیار با اهمیت است، چرا که سفال های یافت شده و این دیواره رد پای هخامنشی را در این تپه نمودار ساخت. با اعلام این موضوع، برگی جدید از تاریخ اصفهان رقم خورد.

سرپرست کاوش های تپه اشرف ادامه می دهد: به دلیل وسعت زیاد تپه که ۱۲ هکتار بوده و در اثر تخریب به هفت هکتار رسیده است، برای تعیین دقیق دوره ها و حریم تپه نیازمند کاوش در بخش های مختلف و حتی خارج از محدوده فعلی تپه هستیم. این تپه تاریخی با توجه به گستردگی آن،تمام قابلیت های  تبدیل شدن به یک سایت موزه را داراست که به جذب گردشگر و درامد زایی منجر می شود.

به گزارش ایمنا، تپه اشرف نام بنایی بسیار کهن دراصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده رود قرار دارد. این بنا کتابخانه بزرگی بوده‌ که در آن کتاب‌های فراوانی نگهداری می‌شده‌ است. این منطقه که در ابتدا با عنوان سارویه شناخته می شد در حمله اعراب به ایران ویران گردید و اکنون تنها بقایای آن به صورت تپه‌ای باقی‌ مانده‌ است که به نام «تپه اشرف» معروف است. این منطقه که ۲۵ هکتار بوده و تنها ۹ هکتار به دلیل خیابان کشی از آن باقی مانده توسط کاوشگران در شش فصل کاوش شده و اخیرا  در کاوشی که بقایای یک دیوار خشتی کشف شد شاهد افرادی بوده اند که در این منطقه باستانی اسکان یافته اند؛ منطقه ای که می تواند به یک سایت موزه تبدیل شود.

کد خبر 353716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.