۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
فقط به خاطر عشق به امام حسین(ع)

باز هم محرم شده و شوری برپا است و این شور از دوره کودکی همیشه همراهمان بوده است. روزهایی را به یاد می‌آوریم که زود مشق‌هایمان را می‌نوشتیم تا پدر و مادر بعد از نماز مغرب ما را همراه با خود به روضه ببرند. از همان کودکی، آهسته‌آهسته در همین روضه‌ها بود که با امام حسین(ع) و قیام او آشنا شدیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حالا سال‌ها از آن روزها می‌گذرد و ما همچنان پای ثابت روضه‌های یک خانه هستیم. خانه‌ای در خیابان احمدآباد که بخشی از هویت فرهنگی ما شده و همیشه دلمان می‌خواست بدانیم آغاز برگزاری این مجلس از چه زمانی بوده است.

برپاکننده این مجلس "سیدمهدی قاضی‌عسگر" است. امسال دلمان را به دریا می‌زنیم و جلو می‌رویم و از او خواهش می‌کنیم تا از تاریخچه این مجلس روضه برایمان بگوید، اما او تمایلی به این کار ندارد چرا که معتقد است کار برای امام حسین(ع) بهتر است که مخفی باشد. چند نفری را واسطه می‌کنیم و به او می‌گوییم که این مجلس، بخشی از هویت تاریخی شهر اصفهان است. در نهایت آقای قاضی‌عسگر با اصرار ما و وساطت فرزندانش، اجازه می‌دهد تا گفت‌وگویی در این مورد با او داشته باشیم.

آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا، با سیدمهدی قاضی‌عسگر برپاکننده یکی از قدیمی‌ترین مجالس عزای امام حسین(ع) در شهر اصفهان است، دکتر داروسازی که یکی از قدیمی‌ترین داروخانه های اصفهان را نیز اداره می‌کند.

چند سال است که این مجلس روضه برگزار می‌شود؟

من هنوز به دنیا نیامده بودم که مرحوم پدرم روضه‌خوانی می‌کردند و در محل فعلی که هستیم یعنی در خیابان احمدآباد از سال ۱۳۳۷ مجلس روضه برقرار بوده است، اما قبلا منزل ما در چهارراه کرمانی بود و آنجا روضه‌خوانی می‌کردیم و قبل از چهارراه کرمانی نیز در پشت باغ تختی(که قبلا به نام باغ همایون و قبل‌تر از آن نیز به نام باغ حاجی معروف بود، کوچه سادات قاضی‌عسگر مجلس روضه داشتیم.

بانی این مجلس چه کسی بوده است؟

مرحوم پدرم؛ سیدعلی قاضی عسگر بانی این مجلس روضه بودند.

از پدرتان بگویید.

پدرم کارمند بانک ملی بود. او در سال ۱۳۶۹ فوت کردند و در قطعه نُه باغ رضوان به خاک سپرده شدند.

آیا پدرتان مجلس روضه را به دلیل خاصی(مثلا نذر) برگزار می‌کرد؟

خیر، تنها دلیل برگزاری این مجلس ارادت و علاقه او به امام حسین(ع) بوده است.

تاریخ اولین جلسۀ این مجلس روضه‌ چه سالی بود؟

آنچه که برای من مسلم است این مجلس از سال ۱۳۱۰ به بعد برگزار شده است.

آیا در گذشته هم فقط در دهه اول ماه محرم مجلس روضه برگزار می‌شده است؟

در گذشته پدرم در دهه فاطمیه هم مجلس روضه می‌گرفتند، اما از سال ۱۳۳۷ تاکنون فقط در دهه اول محرم مجلس روضه داریم.

در مورد محل فعلی این مجلس روضه در خیابان احمدآباد توضیح دهید.

اینجا ابتدا یک قطعه زمین بود که پدرم در سال ۱۳۳۵ در آن خانه ساختند و از سال ۱۳۳۷ تا الان در آن مجلس روضه برگزار می‌شود.

کدام‌یک از علمای سرشناس اصفهان در اینجا منبر رفته‌اند؟

اکثر افرادی که در اینجا حضور داشتند از آقایان علمای اصفهان بودند. حاج‌آقا جمال صهری، حاج‌آقا اشنی، حاج‌آقا معزی، شیخ اسماعیل کلباسی، ‌حاج‌آقا فخر کلباسی،  حاج‌آقا صدرالدین کلباسی، حاج‌آقا محمد و حاج‌آقا عباس فقیه احمدآبادی(فرزندان صاحب کتاب مکیال‌المکارم)، حاج‌آقا میرمحمدصادقی، حاج‌آقا جلال اژه‌ای، ‌حاج‌آقا رضا یزدی، شیخ محمدتقی فهامی، حاج‌آقا جعفریان، شیخ مصطفی نجف‌آبادی، شیخ مهدی مظاهری، شیخ رضا مظاهری، حاج‌آقا یوسفی(از مشهد) و هم‌اکنون هم در خدمت حاج‌آقا مهدی گرجی، حاج‌آقا سیدعلی موسوی، آقای دکتر محمدتقی اژه‌ای و حاج‌آقا محمد مظاهری هستیم.

خاطرم می‌آید که در گذشته وقتی حاج‌آقا میرمحمدصادقی یا حاج آقا جلال اژه‌ای در این مجلس نماز را اقامه می‌کردند جمعیت زیادی برای اقامه نماز می‌آمدند به نحوی‌که صف نمازگزاران تا پشت در خانه می‌رسید.

بعد از فوت پدرتان، چه چیزی باعث شد شما برپایی این مجلس روضه را ادامه دهید؟

من بعد از فوت پدرم به‌دلیل علاقه به امام حسین(ع) و شعائر مذهبی دنبال این کار را گرفتم و برپایی مجلس روضه را ادامه دادم. در حال حاضر هم دو پسر و نوه‌هایم در این مجلس خدمت می‌کنند و ان‌شاالله که بعد از من، فرزندایم آن را ادامه می‌دهند.

به گزارش ایمنا، گفتگویم با آقای دکتر "مهدی قاضی‌عسگر" تمام می‌شود، حالا او با چهره‌ای دلنشین و رویی خوش من را بدرقه می‌کند و با لهجه شیرین اصفهانی می‌گوید: "امشب هم روضه تشریف بیاورید."

گفت‌وگو از: سمانه آقائی آبچوئیه، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 353650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرمدی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    4 0
    التماس دعا