منچستر؛ شهری بدون پلاستیک در سال ۲۰۲۰

کمپین "منچستر بزرگ بدون پلاستیک" راهکاری اقتصادی در جهت مبارزه با آلودگی پلاستیکی در اولین شهر صنعتی دنیا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس طرح جدیدی که به تازگی در شهر منچستر تصویب شده است، حذف اشیاء یک بار مصرف پلاستیکی از چرخه زندگی و محیط زیست، در راس اهداف این طرح قرار دارد؛ منچستر یک شهرستان تشریفاتی و همچنین یکی از بزرگترین مناطق شهری در انگلستان به شمار می‌رود.

مالک هتل نویل و ۴۳ نفر دیگر از کارآفرینان انگلیسی، کمپین موسوم به "منچستر بزرگ بدون پلاستیک" را در مرکز کنوانسیون منچستر مطرح کردند. این کمپین توسط فوتبالیست سابق گری نویل (Gary Neville) راه اندازی شده است. گری نویل از اسطوره های سابق تیم منچستر یونایتد، در حال حاضر صاحب هتلی است که به بیخانمانان پناه می‌دهد و علاوه بر این، هزینه‌هایی را برای غذای گرم و معاینات پزشکی رایگان مردم بی خانمان پرداخت می‌کند.



هدف و برنامه این کمپین ساماندهی شده، توسط شهردار اندی برنهام(Andy Burnham)  مطرح شد. هدف این طرح در واقع تشویق مردم و تغییر الگو در کسب و کارهایی است که تا سال ۲۰۲۰ باعث مصرف پلاستیک می‌شونداز جمله پیشنهادهای مطرح شده دیگر برای کمک به شهر، سرمایه گذاری برای احداث مسیرهای ویژه دوچرخه و همچنین تاسیس یک ناوگان اتوبوسرانی رایگان برای مسافران در سطح شهر است.

آقای برنهام تصمیم دارد با راه اندازی یک کنسرسیوم، مقادیر عمده ای از وسایلی را که چندین بار قابل مصرف هستند خریداری کند و با عرضه آن‌ها به کسب و کارهای کوچک گامی را در جهت تغییر و کاهش استفاده از پلاستیک بردارد. وی گفت که "متاسفانه رودخانه ها و اقیانوسها از طریق پلاستیک آلوده شدهاند و این اتفاق، بسیار نگران کننده است! به تازگی مشخص شده است که رودخانههای منچستر بزرگ جزء آلوده ترین رودخانه ها به شمار می‌روند؛ این اتفاق ساده ای نیست و ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم، وقتش رسیده که کاری کنیم!"


طرح های دیگری که در این نشست مورد بحث قرار گرفتند شامل موارد ذیل می‌شوند:

-مسکن‌هایی با طراحی کربن صفر (Zero-carbon homes)

  -ناوگان اتوبوس رانی رایگان در سطح شهر

 -سرمایه گذاری به میزان ۵۰ میلیون پوند در سه سال برای احداث مسیرها و خطوط جداگانه­ دوچرخه

مسکن کربن صفر چیست؟ 

منازل کربن صفر اصطلاحی است برای منازلی که برای تامین انرژی روزانه و احتیاجات ساکنان آن‌ها انرژی بسیار کمی مصرف می‌شود. گاهی تصور می‌شود که مصرف انرژی در این منازل صفر است اما این اشتباه است زیرا هر ساختمانی برای روشنایی، ایجاد گرما و سرما به صرف انرژی وابسته است. در واقع در منازل کربن صفر، میزان کربن سالیانه خالص صفر است و این اصطلاحی‌ است برای سنجش میزان مصرف انرژی که شامل تمام انتشارات گازهای گلخانه‌ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌شود. 

در این نشست رئیس آژانس محیط زیست اما هوارد بوید (Emma Howard Boyd) نیز سخنرانی کرد و بر این نکته تاکید داشت: "اولین شهر صنعتی دنیا می‌تواند در اقتصادی بودن نیز پیشگام باشد."
 

کد خبر 353603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان CA ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    2 0
    انقلاب صنعتی از انگلستان شروع شد و الان منچستر، اولین شهر صنعتی دنیا آلوده ترین رودخانه ها را داره. متاسفانه آلودگی محیط زیست از نتایج صنعتی شدن شهرهاست!
  • سیما IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    1 0
    چه فکر خوبی کردند وحتما به نتیجه میرسند کاش در ایران هم فکری میکردند