۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل ونقل عمومی بلا تکلیف است

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شرایطی که اعتبارات اوراق مشارکت می توانست در ساخت خطوط ۶ و ۷ به کار آید متاسفانه هنوز ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بلاتکلیف مانده و مهلت آن رو به پایان است.

به گزارش ایمنا، اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به منظور تشریح گزارش عملکرد یکساله این کمیسیون در جمع خبرنگاران حضور پیدا کردند.

محمد علیخانی رییس این کمیسیون در ابتدای نشست به دستاورد های این کمیسیون در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: می توان مهم ترین دستاوردهای کمیسیون را شامل موارد ذیل دانست: پیگیری تحقق مصوبه سال ۱۳۹۵ شورای اقتصاد جهت خرید ۶۳۰ واگن برای متروی تهران و رسیدن آن به عقد قرارداد ، تهیه و تدوین سیاست ها و برنامه های کمیسیون عمران و حمل و نقل ( ۱۳۹۶ – ۱۴۰۰ ) ، پایش و اصلاح آمارهای مربوط به حمل و نقل عمومی شهر تهران ، نظارت و پیگیری مستمر عملکرد شهرداری و رسیدگی به پیشنهادات شهروندان، کارشناسی و ارائه پیشنهاد مربوط به ساماندهی پارک حاشیه ای شهر تهران و پیش بینی درآمد حدود ۱۰۰۰ میلیارد آن به عنوان یکی از درآمدهای پایدار مدیریت شهری و تصویب آن در بودجه سال ۱۳۹۷، تصویب نرخ تردد در محدوده طرح ترافیک سال ۹۷، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۷، تصویب، بازنگری در محاسبه و تصویب  نرخ کرایه اتوبوس در سال ۹۷، بازنگری در محاسبه و تصویب  نرخ بلیط مترو در سال ۹۷، پیگیری ایمن سازی خط هفت مترو به منظور رفع خطرات احتمالی، پیگیری بازآفرینی و رونق مجدد پیاده راه ۱۷ شهریور و میدان امام حسین (ع)، پیگیری طرح تعیین تکلیف گره های ترافیکی، پیگیری تدوین پیوست ترافیکی برای پروژه های بزرگ تجاری، پیگیری در خصوص تدوین و ارائه لایحه ایمنی و حمل و نقل دانش آموزان از طرف شهرداری، پیگیری در خصوص تدوین و ارائه لایحه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و طرح جامع حمل و نقل ریلی.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه عملکرد معاونت های فنی عمران و حمل و نقل و ترافیک و نوع تعاملشان با شورا را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در خصوص معاونت فنی و عمران باید بگویم که هر نوع اطلاعات که می خواستیم و همکاری در سطح قابل قبولی بوده و بحث ما هم بحث تعامل بوده است. یکی از کارهایی که کمیسیون عمران و حمل و نقل انجام داده این است که  ما اولولیت های کمیسیون عمران و حمل و نقل  را مشخص کردیم و طبیعی است هر معاونتی که در حوزه حمل و نقل  و عمران حضور داشته باشد باید بر اساس این اولویت ها کارهای خود را در این حوزه به اجرا در آورد که متاسفانه در معاونت حمل و نقل اینگونه نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شورا وظیفه ای در قبال اجرای سیاست ها و برنامه ها ندارد و فقط می توانیم از جنبه قانون گذاری و نظارت وارد شویم  در همین راستا جلسات متعددی در مورد پروژه های مترو برگزار کردیم اما اتفاق مهم و پیشرفت جدی را در بخش مترو شاهد نبودیم. یکی از مصوبه های کمیسیون عمران این بوده است که شرکت مجتمع های ایستگاهی که از تامین کننده های مترو بود و بعدا جدا شد دوباره به مترو بازگردد و در تامین بخشی از نیاز مالی راین شرکت یاری رسان باشد. هم اکنون یک سال از عمر شورا می گذرد اما ما شاهد اقدامی در خور در حوزه حمل و نقل و و مترو نیستیم. یکی از مشکلات این است که کارها سلیقه ای اجرا می شود و پیش می رود و همین امر سبب می شود که فرد بعدی التزامی به اولویت ها نداشته باشد و لذا این سلیقه نگری در حوزه حمل و نقل باید برچیده شود. در این حوزه ما بحث عملکردی داریم و به هیچ عنوان بحث شخصی مطرح نیست.

علیخانی افزود: تعامل در حوزه حمل و نقل مناسب نیست به عنوان نمونه در پاسخگویی به مکاتبات و اطلاعاتی که ما  می خواهیم اگر به موقع داده شود طبیعی است مشکلی به وجود نمی آید اما دقت کنید  در خرداد ماه نامه ای را زدیم و اطلاعاتی را  خواستیم  و جالب این است که در شهریور  ماه پاسخ دادند آن  هم به صورت ناقص. اگر این کارها درست انجام شود قطعا ما تشکر هم خواهیم کرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل همچنین گفت: با پیگیری های کمیسیون عمران و حمل و نقل در بحث اوراق مشارکت  ۷۰۰ میلیارد تومان با عاملیت بانک شهر وارد چرخه مالی شد  اما از طرفی ۱۳۰۰میلیارد اوراق مشارکت بلاتکلیف مانده و فرصت آن رو به پایان است و شاید این فرصت را از دست بدهیم. آن هم در شرایطی که با مشکلات کمبود منابع مالی مواجه هستیم و می توانستیم از این منابع برای توسعه خطوط مترو به ویژه خط ۶ و ۷ استفاده کنیم و  باید از این ظرفیت های قانونی بتوانیم  استفاده کنیم.

علیخانی در پاسخ به هزینه سرویس مدارس استثنایی و دریافت هزینه چه خواهد شد؟ گفت: در لایحه پیشنهادی شهرداری برای تعیین نرخ سرویس مدارس  بحثی از این بابت نبود و این موضوع در کمیسیون مشترک برنامه و بوده و عمران و حمل  و نقل مورد بررسی قرارگرفت  و یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه این پیشنهاد را داد و با اینکه من  مخالف بودم ولی متاسفانه رای اورد.

وی افزود: البته در لایحه بودجه ۱۲ میلیارد برای سرویس مدارس اعتبار پیشنهاد شده بود که امسال این رقم به ۶.۵ میلیارد تومان رسیده است لذا ما با کسری بودجه مواجه می شویم  و این پیشنهاد نیز در همین راستا بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود : با این وجود من ، آقای اعطا و  آقای فراهانی پیشنهاد بازگشت این موضوع را دادیم و کلیت شورا نیز با این امر موافق است و فکر نمی کنم مشکلی از بابت اصلاح این موضوع در بودجه به وجود بیاید و لذا وضعیت سرویس مدارس استثنایی به همان وضعیت قبل در صورت موافقت اعضا بازخواهد گشت.

وی گفت: البته می دانید این سرویس را بخش خصوصی انجام می دهد. بخش خصوصی هم پولش را می خواهد بنابراین هزینه این سرویس دهندگان باید تامین شود ولی  این مشکل را باید در شورا حل کنیم .

کد خبر 353599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.