شیراز برای حضور پررنگ‌تر زنان آماده شود

عضو هیئت رییسه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز با بیان این که باید بستر شهر را برای حضور پررنگ تر زنان آماده کرد، گفت: به عنوان نمونه، در برنامه «سه شنبه های بدون خودرو» بستر حضور تنها برای استفاده شماری از آقایان فراهم است.

به گزارش ایمنا، سولماز دهقانی اظهار کرد: این وضعیت از رویکرد برخی مدیران نشات می گیرد که معتقد هستند تنها مردها می توانند از دوچرخه استفاده کنند.

وی افزود: تسهیل رفت و آمد زنان در سطح شهر می تواند از یکسری آسیب های اجتماعی جلوگیری کند که لازم است زیرساخت های معابر شهری مانند روشنایی مناسب و ... در همه نقاط شهر ایجاد شود که زنان راحت تر بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند.

رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز تاکید کرد: اگر بستر حضور زنان در شهر مهیا شود، زمینه رشد آنها نیز ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فضاهای شهری مناسب برای استفاده زنان باید در قسمتهای جنوبی شهر نیز ایجاد شود، ادامه داد: در شورای شهر شیراز پیگیری های لازم برای ایجاد زمین ها ورزشی ویژه زنان را انجام داده و در آینده نیز آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

دهقانی گفت: شورای شهر و شهرداری شیراز در یک سال گذشته عملکرد قابل دفاعی در حوزه زنان نداشته اند با این وجود، شورای شهر در خصوص پیگیری برای به کارگیری زنان متخصص اقداماتی انجام داده است.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: شهرداری این کلانشهر می تواند در حوزه آزار و اذیت های خیابانی، فعالیتهای فرهنگی موثر انجام دهد به عنوان مثال، بنرهایی با همین موضوع در سطح این شهر نصب شود.

دهقانی با اشاره به اینکه به یکباره نمی توان فضا را در حوزه گسترش فعالیت زنان تغییر داد و نیاز است که به صورت گام به گام این تحول در جامعه شکل گیرد، گفت: باید از فعالیت سمن ها در این حوزه استقبال و از آنها حمایت واقعی کرد زیرا دستگاه ها و سازمانها به تنهایی نمی توانند آسیب های این حوزه را کنترل کنند و باید از بازوهای توانمند سمن ها در این خصوص استفاده شود.

رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز با بیان اینکه در چند ساله اخیر به دلیل باز شدن فضای سیاسی کشور گسترش و رشد سمن ها نیز توسعه یافته است، اظهار کرد: برای ثبت و فعالیت تشکلهای مردم نهاد ویژه زنان متاسفانه سخت گیری بیشتری در کل کشور وجود دارد و اگر فرایند ثبت سمن ها تسهیل شود می توان دستاوردهای خوبی در حوزه زنان بدست آورد.

وی بر مشارکت زنان در فعالیت های شهری تاکید کرد و افزود: فرهنگسراها می توانند رابط بین زنان جامعه و مدیریت شهری باشند.

دهقانی ادامه داد: مشکلی که در فرهنگسراهای سطح شیراز وجود دارد این است که تنها مهارت آموزی در این مراکز آموزش داده می شود که در ماه های اخیر با اصلاحاتی که در فعالیت این مکان ها ایجاد شده کارکرد فرهنگسراها توسعه یافته است.

وی اضافه کرد: هم اینک کلاس های آموزشی در خصوص مهارتهای زندگی و روانشناسی، آشنایی با حقوق زنان و ... برای ساختن زندگی بهتر در این محل ها دایر می شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز یکی از راه حل های افزایش مشارکت زنان در اجتماع را انتقال آموزش های لازم از دوران کودکی توسط آموزش پرورش عنوان کرد.

دهقانی با بیان این که در ارزیابی میزان به کارگیری زنان در مدیریت شهری به شهرداری و شورای کنونی این شهر نمره ۱۸ می دهم، ادامه داد: با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، یکسری پست ها مدیریتی در شهرداری شیراز نظیر رئیس ستاد باغات، مدیر منابع انسانی، رئیس سازمان نوسازی و بهسازی از میان زنان متخصص انتخاب شده اند.

وی گفت: امیدوارم در آینده نزدیک شهردار زن در مناطق شیراز منصوب شود؛ هرچند که نیاز است در این حوزه گام به گام پیش رفت وگرنه بهره گیری از ظرفیت زنان در عرصه های مدیریتی بدون تغییر رویکرد به بانوان در جامعه با شکست روبه رو می شود.

کد خبر 353528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.