تردد دانش آموزان با موتور منع قانونی دارد/سفرهای شخصی درون شهری به حداقل می رسد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار دانش‌آموز از سرویس مدارس استفاده می‌کنند، گفت: تمام تلاش خود را می کنیم تا سفرهای شخصی را به حداقل برسانیم و دانش‌آموزان از طریق دوچرخه، اتوبوس، مترو و پیاده‌روی سفرهای شهری خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صلواتی امروز  _یکشنبه ۲۵ شهریورماه_ در نشست خبری ستاد مهر سال تحصیلی ۹۸_ ۹۷ که با حضور مدیران شهری برگزار شد، با اشاره به وجود دو نوع سفر منظم و غیرمنظم، اظهار کرد: هر ساله با آغاز مهرماه سفرهای منظم به واسطه سفرهای دانشجویی و دانش‌آموزی افزایش می‌یابد.

وی در توضیح سفرهای منظم گفت: سفرهای تحصیلی و کاری جزو سفرهای منظم و سفرهای زیارتی، تفریحی، خرید، دید و بازدیدها و ... جزو سفرهای نامنظم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هر ساله با آغاز سال تحصیلی و در مهرماه ۲۰ درصد به حجم سفرهای شهری افزوده می‌شود، ادامه داد: باید تلاش کرد که این افزایش سفرها منجر به ازدحام و افزایش ترافیک در شهر نشود.

صلواتی با بیان اینکه ستاد مهر از ابتدای تابستان فعالیت خود را آغاز می‌کند، افزود: سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، سازمان حمل و نقل و ترافیک، معاونت خدمات شهری، سازمان کار و کالا و ... از ابتدای تابستان جهت تردد بهتر و راحت شهروندان در مهرماه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند.

تنظیم ساعات کار حمل و نقل عمومی با رفت و آمد دانش‌آموزان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه به غیر از برنامه‌های روزمره از جمله ایمن‌سازی مدارس، خط‌کشی معابر اصلی، ایجاد خطوط جدید و ... که جزو فعالیت‌ها و برنامه‌های عادی بوده و در مناطق پانزده‌گانه انجام می‌شود، تصریح کرد: امسال با تکمیل و راه‌اندازی خط یک مترو، شهروندان، دانش‌آموزان و دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند به همین منظور مقرر شد با تعامل آموزش و پرورش، زمانبندی ساعات کار حمل و نقل عمومی با ساعات رفت و آمد دانش‌آموزان تنظیم شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار دانش‌آموز از سرویس مدارس استفاده می‌کنند، گفت: تمام تلاش خود را کرده ایم تا سفرهای شخصی را به حداقل برسانیم و دانش‌آموزان از طریق دوچرخه، اتوبوس، مترو و پیاده‌روی سفرهای شهری خود را انجام دهند.

صلواتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرفاصله قطار شهری۱۰ دقیقه است و ساعت کار آن از ساعت شش و ۳۰ دقیقه صبح آغاز و تاساعت ۲۱ بوده البته کاهش سرفاصله به هشت دقیقه و ادامه ساعت کاری مترو تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه در دستور شهرداری قرار گرفته، همچنین در نظر داریم سال آینده سرفاصله مترو را به پنج دقیقه برسانیم.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم تعداد مسافران حمل و نقل عمومی را از ۵۰ هزار مسافر کنونی به ۱۰۰ هزار مسافر افزایش دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه با همکاری و تغییر خطوط اتوبوسرانی به دنبال یکپارچه‌سازی سیستم حمل و نقل عمومی هستیم، اظهار کرد: علاوه بر احداث ایستگاه‌های دوچرخه در کنار ایستگاه های مترو، همچنین در مجاورت ایستگاه های مهم مثل صفه و کاوه برای خودروها نیز پارکینگ احداث شده است.

وی با بیان اینکه ۹ اکیپ گشت بازرسی از ۳۱ شهریور تا ۱۵ مهرماه در ستاد مهر فعالیت دارند که پلیس راهور نیز در این گشت‌ها مستقر هستند، ادامه داد: سه گشت تاکسیرانی، سه گشت اتوبوسرانی و دو گشت برای نظارت و مدیریت بار و کالا و هر نوع تخلف پارک در ایستگاه های اتوبوس، پارک دوبل و سوارکردن دانش آموزان بیش از حد مجاز را نظارت و اعمال قانون می‌کنند.

صلواتی با اشاره به قانونمندتر شدن شهروندان تصریح کرد: مأموران گشت از ساعت شش صبح تا ۱۴ و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ هر گونه تخلفات ترافیکی را با سیستم‌های پیام رسان اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال با هماهنگی آموزش و پرورش مقرر شد در مدارس زنگ ترافیک  داشته باشیم، همچنین پلیس مدرسه، آموزش ترافیکی در مدارس به دانش آموزان و والدین آن‌ها آموزش داده می‌شود و استندهای دوچرخه نیز به منظور رفع نابه‌سامانی‌های مدارس آرام آرام به دوچرخه تجهیز می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه کرد: با توجه به اینکه تردد دانش آموزان با موتور منع قانونی دارد، تاکید بر این بوده که آموزش و پرورش با دانش آموزانی که از وسیله نقلیه موتور استفاده می‌کنند، همکاری نکند تا در سفرهای دانش‌آموزی در مدارس حاشیه شهر، شاهد این موضوع نباشیم.

خودروهای بدون برگه معاینه فنی روزانه جریمه می شوند

صلواتی با بیان اینکه با تصویب در شورای ترافیک، پلیس با خودروهای سبک و سنگین که فاقد معاینه فنی هستند، اعمال قانون می‌کند، ادامه داد: از اول مهرماه با خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت جدی‌تر برخورد می‌شود؛ این خودروها روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به وجود مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در شهر و همچنین یک مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در بلوار فرزانگان، گفت: رانندگان با مراجعه به این مراکز می‌توانند برگه معاینه فنی خودرو خود را دریافت کرده تا شاهد نگرانی‌ها و آلودگی هوا نباشیم.

وی با اشاره به گلوگاه‌های ترافیکی شهری گفت: یکی از ردیف‌هایی که در مناطق پانزده‌گانه وجود دارد بحث گلوگاه‌ها و بازگشایی معابر است که بیشتر در مناطق یک، سه، پنج صورت می گیرد و با آزادسازی یکی دو خانه یک گذرگاه باز می‌شود البته این اتفاق به صورت مستمر ادامه خواهد داشت که آخرین آن نیز گذر آقا نورالله نجفی در منطقه سه خیابان نشاط است که تا پایان امسال بازگشایی آن انجام می‌شود.

صلواتی خاطرنشان کرد: در حال بررسی هزینه‌های چندین مورد گلوگاه‌ ترافیکی عمده در سطح معابری همچون پل شهید شاهمرادی هستیم تا چگونگی ورود به شهر اصفهان تسهیل شود، اما متاسفانه برخی نقاط اجباری وجود دارد.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار اصفهان، اظهار کرد: متاسفانه تحلیل‌های کارشناسان در طراحی‌ها با واقعیت‌های حال حاضر متفاوت است به همین دلیل پس‌زدگی هایی را در شمال اصفهان داریم.

تراموا با سرعت بیشتری عملیاتی می شود

صلواتی در مورد نبود تقاطع‌های غیر هم سطح در داخل شهر، گفت: ظرفیت ایجاد تقاطع غیر هم‌سطح در داخل شهر وجود ندارد، سیاست اصلی در توسعه حمل و نقل عمومی، خطوط مترو، خطوط BRT، نوسازی ناوگان، زمانبندی خطوط اتوبوسرانی و تراموا است.

وی ادامه داد: علی‌رغم تمام مشکلات موجود که هر روز روند اجرای پروژه تراموا را سخت‌تر می‌کند، پیگیر هستیم که این پروژه هرچه زودتر در اصفهان عملیاتی شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به روان‌سازی ترافیکی و راست‌گردها به دنبال اصلاحات هندسی‌ سطح معابر، گفت: در یک سال گذشته در خیابان‌های مختلف از جمله بزرگمهر، ولیعصر، صغیر، شریف واقفی، قدس، تقاطع پیروزی در خیابان هشت بهشت اصلاحات هندسی‌ کوچکی در حال انجام است.

صلواتی گفت: علی‌رغم مشکلات شدید اقتصادی و مالی، پیگیر توسعه و بازسازی ناوگان‌ها هستیم تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس که در حال حاضر از مدار خارج شده اند را کاملا بازسازی کرده و به ناوگان حمل و نقل شهر برگردانیم.

وی با اشاره به افزایش سه برابری قیمت اتوبوس‌ها، تصریح کرد: درصددیم تا خرید اتوبوس‌های نو را در دستور کار قرار دهیم.

مناسب‌سازی بیش از ۸۰ درصد تقاطع‌های شهر برای معلولان و نابینایان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به مناسب‌سازی بیش از ۸۰ درصد تقاطع‌های شهر برای معلولان و نابینایان، اظهار کرد: در تلاش هستیم مناسب‌سازی‌ها تا پایان امسال اقدام شود همچنین در مترو بیش از ۸۰ درصد مناسب‌سازی‌ها ویژه معلولان انجام شده است.

صلواتی با بیان اینکه در مباحث هوشمندسازی اتوبوسرانی کمی ضعیف هستیم، گفت: به دلایل مختلف از جمله فرآیندهای اداری و ... کمی عقب مانده ایم، اما کارت‌های هوشمند از جمله کارت های ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان، خبرنگاران، استفاده از کارت در ایام خاص، بسته‌های تخفیف، کارت رایگان ویژه اقشار آسیب‌پذیر، معلولان، کارت منزلت ویژه بازنشستگان و ...  را تا پایان امسال آماده و در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد، همچنین در این کارت‌ها موارد مختلف از جمله شارژ آنلاین با تلفن همراه، اپلیکیشن مسیریاب، زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، انتخاب بهترین مسیر توسط کاربر و ... نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به کارت ویژه خبرنگاران، افزود: با نظر شهردار اصفهان به دنبال ایجاد کارت حمل و نقل ویژه خبرنگاران با تسهیلات ویژه برای استفاده از اتوبوس، مترو، تاکسی، پارکینگ و دوچرخه هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اپلیکیشن "اصفهان ترافیک"، اظهار کرد: تمامی اطلاعات راجع به شهر اصفهان از حمل و نقل تا مسیریابی، اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، پارکینگ‌ها، دوربین‌ها، سرویس‌های خدماتی و بهداشتی، رستوران‌ها، نانوایی‌ها، عابر بانک‌ها و ... در این اپلیکیشن وجود دارد، همچنین در حال آماده‌سازی نسخه انگلیسی این اپلیکیشن هستیم تا قبل از نوروز ۹۸ بتوانیم آن را در اختیار گردشگران خارجی نیز قرار دهیم.

صلواتی با اشاره به پیاده‌راه‌سازی چهارباغ، گفت: کار بسیار سخت و غیرممکنی بود و با توجه به اینکه چهارباغ شریان اصلی شهر بود که بسیاری از خطوط اتوبوسرانی از این مسیر گذر می‌کرد اما خوشبختانه این کار با همت شبانه‌روزی به انجام رسید و این مسیر به پیاده‌راه تبدیل شد که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم بهانه‌ای شد تا زمان تکمیل آن زودتر به انجام برسد.

وی ادامه داد: با صحبتی که اخیراً با شهردار اصفهان داشتیم و با وجود نگرانی و دغدغه‌های بسیار در نظر داریم پیاده‌راه سازی کل خیابان چهارباغ تا نوروز امسال تکمیل شود که از تخصص کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده خواهیم کرد تا یک چهارباغ رویایی از همه نظر از جمله نورپردازی، اِلمان‌ها، بدنه شهری، سیماسازی و ... داشته باشیم تا این مکان به یک فضای تفرجگاهی برای خانواده‌ها تبدیل شود و اصفهان در نوروز ۹۸ آماده پذیرایی از شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به پیاده‌راه‌سازی خیابان سپه، خاطرنشان کرد: ادامه محور پیاده‌راه‌سازی چهارباغ به خیابان سپه و در ادامه به میدان امام (ره)، خیابان حافظ، کوچه کرمانی، هارونیه و در نهایت به میدان امام علی (ع) می‌رسد تا پیاده‌راه خوبی از میدان امام علی (ع) تا میدان انقلاب اسلامی داشته باشیم. همچنین در حال مطالعه هستیم تا این طرح از سمت هتل پل در خیابان چهارباغ به سمت خیابان هزار جریب و صفه ادامه پیدا کند تا بتوانیم محور تاریخی- گردشگری را از صفه تا میدان امام علی (ع) آماده کرده که تغییرات خوبی در ارتقای جایگاه اصفهان و کیفیت زندگی در کلانشهر اصفهان به وجود می‌آورد.

صلواتی اضافه کرد: البته در حال مطالعه برای مسدود شدن یا محدود شدن ترافیک در کوچه کرمانی و خیابان سپه هستیم که پیشنهاد ما ایجاد محدودیت ترافیکی است تا دغدغه کسبه برای باراندازی و بارگیری و همچنین دغدغه شهروندان برای خرید برطرف شود، همچنین در کنار فعالیت بیشتر پارکینگ‌ کرمانی و حلبیان، در نظر داریم تعداد دیگری پارکینگ نیز در این محدوده اضافه کنیم.

خبر خوش برای شهروندان اصفهانی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان چند خبر خوش برای شهروندان اصفهانی، ادامه داد: در مهرماه سال جاری از ۱۵۵ دوربین ترافیکی رونمایی می‌شود که هدف از نصب آنها جریمه کردن شهروندان نیست، بلکه قانونمندتر شدن شهر و کاهش تخلفات است.

وی با بیان اینکه بخشی از این دوربین‌ها نظارت تصویری و بخشی دیگر ویژه آماربرداری و ثبت تخلف است، گفت: اصفهان بعد از تهران از نظر تعداد دوربین های ترافیکی در جایگاه دوم قرار دارد.

صلواتی با بیان اینکه در مهرماه امسال نخستین کارخانه تولید موتور برقی در شهرضا افتتاح می شود، گفت: البته بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز موتورسیکلت‌های برقی باید به کشور وارد شود که با توجه به شرایط به وجود آمده، امیدواریم روند فعالیت این کارخانه با مشکل روبه‌رو نشود.

وی با اشاره به ایستگاه‌های دوچرخه سطح شهر اصفهان افزود: در این ایستگاه‌ها علاوه بر دوچرخه، پاکروها، اسکوتر و دوچرخه‌های برقی نیز به شهروندان عرضه می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: به زودی دو ایستگاه مکانیزه دوچرخه در میدان انقلاب و امام حسین (ع) راه‌اندازی می‌شود و تعداد هشت دستگاه خودروی مکانیزه ثبت تخلف در مدار قرار می‌گیرد تا کمتر شاهد پارک دوبل خودروها در سطح معابر شهر باشیم، چرا که این پارک‌های دوبل۳۰ درصد معابر را از چرخه استفاده حذف کرده است.

صلواتی ادامه داد: به زودی سه‌شنبه هر هفته ویژه‌برنامه هم‌رکابی با دوچرخه را ویژه کارکنان ادارات و سازمان‌ها برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 353503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.