ترافیک مهر در خیابان‌های نصف جهان

هیاهویی در شهر به راه افتاده، ترافیک بیداد می‌کند، پیاده‌روها آنچنان شلوغ شده که عابران پیاده برای تردد از حاشیه خیابان عبور می‌ کنند، حال و هوای شهر شور و هیجان خاصی دارد؛ بوی کتاب و مدرسه، بوی ماه مهر ...

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال فصل بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی با افزایش ترافیک در خیابان‌های شهر همراه است؛ این روزها نیز در آستانه مهرماه خیابان‌ها در ترافیک غرق و مملو از خودروها شده حتی مرکز شهر و در نزدیکی مراکز تجاری بعد از ظهرها قفل می‌شود، کمتر از شش روز دیگر باقی است تا دوباره روزهای شوق و اضطراب، روزهای مهر و مدرسه آغاز شود.

«ستاد مهر» در شهرداری اصفهان امسال فعالیت خود را از تیرماه سال‌جاری با هدف انسجام و هماهنگی بین بخشی و تفهیم اهمیت موضوع حمل و نقل دانش‌آموزان به مدارس و برقراری نظم برای آنها آغاز کرده و هماهنگی‌های خوبی با آموزش و پرورش استان و سازمان‌های ذی‌ربط داشته است تا به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان، هم دانش‌آموزان و دانشجویان و هم شهروندان در این ایام با آرامش در شهر تردد کنند.

افزایش ۲۰ درصدی ترافیک شهر

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره به ایمنا گفت: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی ترافیک در ابتدای مهرماه ۹۷ ستاد مهر در تلاش است افزایش حجم سفرهای شهری در ابتدای مهر را ساماندهی کند.

وی با تاکید بر اینکه «ایمنی دانش آموزان» و «استفاده از حمل و نقل عمومی» دو شعار اصلی مدیریت شهری اصفهان در سال‌جاری است، خاطرنشان کرد: در ترافیک شهری با هماهنگی پلیس راهور تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیت‌های معابر استفاده و کمترین تخلفات را در سطح شهر داشته باشیم تا ترافیک برای تردد خودروها روان‌تر باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: امسال ضوابط بسیار خوبی برای رانندگان سرویس مدارس در نظر گرفته شده و سازمان تاکسیرانی در خصوص رفتار رانندگان و پوشش متحد الشکل لباس آنها و مواردی در ارتباط با داخل سرویس تمهیداتی در نظر دارد که امیدواریم رضایت‌مندی خانواده ها را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: امسال بحث اتوبوس مدارس جدی‌تری از گذشته پیگیری شده تا بتوانیم حمل و نقل دانش آموزان را به وسیله اتوبوس همراه با رضایت خانواده‌ها انجام دهیم.

صلواتی از فعال شدن ۹ گشت بازرسی تاکسیرانی، اتوبوسرانی و سازمان حمل و نقل بار و کالا در سطح شهر از روز ۳۱ شهریورماه تا ۱۸ مهرماه سال جاری برای اعمال قانون متخلفان خبر داد و افزود: این اکیپ همراه با اکیپ‌های ویژه پلیس راهور تخلفاتی همچون پارک‌های دوبل خودروها و توقف در ایستگاه‌های اتوبوس و سایر تخلفات رانندگی که در سطح شهر مشاهده می شود را اعمال قانون کرده و روان‌سازی ترافیک شهری را مدیریت خواهند کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح «بفرمایید مترو» گفت: در آستانه سال تحصیلی جدید طرح «بفرمایید مترو» با همکاری سازمان فرهنگی، تفریحی و کمیته فرهنگی شهروندی شهرداری اصفهان با اولویت دانش آموزان اجرا می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: امسال تسهیلات بسیار خوبی برای مدارسی که در مجاورت ایستگاه‌های قطار شهری قرار دارد، در نظر گرفته شده چرا که تمرکز ما بر این است که بتوانیم حمل و نقل دانش‌آموزان را با مترو و اتوبوس انجام داده و آرام آرام سفرهای شخصی والدین را کاهش دهیم.

کاهش سرفاصله زمانی حرکت مترو

همچنین مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان خبر داد: با توجه به اینکه از ابتدای مهرماه با آغاز سال تحصیلی جدید سفرهای شهری و تعداد مسافران مترو افزایش می‌یابد، به منظور رفاه حال دانش‌آموزان و دانشجویان سرفاصله حرکت مترو کاهش می‌یابد.

علیرضا فاتحی تصریح کرد: در حال حاضر سرفاصله حرکت مترو ۱۵ دقیقه و در ساعات پیک مسافر ۱۲ دقیقه است، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این زمان از ابتدای مهرماه به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۵۰ هزار مسافر سفرهای شهری خود را با استفاده از مترو انجام می‌دهند، اظهارکرد: خط یک مترو از ایستگاه پاسداران در خیابان امام خمینی(ره) تا ایستگاه صفه از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ۲۱:۳۰ به شهروندان سرویس‌دهی می‌کند.

برنامه‌ریزی مدبّرانه برای نجات شهر از ترافیک

یک دکترای حمل و نقل نیز به ایمنا گفت: برای نجات شهر از ترافیک در آستانه بازگشایی مدارس لازم است برنامه‌ریزی مدبّرانه‌ای انجام شود تا دانش آموز شهر اصفهان با دغدغه کمتری به محل تحصیل خود بروند. با آغاز سال تحصیلی شهر دچار یک تحول عظیمی می‌شود، در واقع در مهرماه با توجه به تغییراتی که در برنامه زمانی زندگی خانواده‌ها اتفاق می‌افتد، نیاز است در شهر نیز یک تحول همگام با این  تغییرات صورت گیرد.

امین همدانی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مسائل، حمل و نقل و رفت و آمد شهروندان در این فصل است، افزود: برای تحقق سه مقوله آسایش روانی، روان‌بودن ترافیک، امنیت و ایمنی باید یک برنامه ریزی جامع بین نهادها و ارگان های مختلفی همچون شهرداری، آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی رانندگی انجام و برنامه‌های مشترک تدوین شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی با بیان این پیشنهاد که برای کاهش ترافیک بهتر است زمان آغاز کار مدارس و ادارات از یکدیگر متفاوت باشد تا شاهد قفل ترافیک در خیابان های شهر نباشیم، گفت: اگر بتوان بین ساعات هفت تا هشت و نیم صبح یک انعطاف‌پذیری را در آغاز کار روزانه برخی از ادارات ایجاد کرد، از حجم بار ترافیک شهر کاسته خواهد شد و شهروندان با دغدغه کمتری به مقاصد خود می رسند.

همدانی با اشاره به اهمیت ساماندهی سرویس‌دهی مدارس تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نظام خاصی برای سرویس‌دهی مدارس وجود ندارد، عده‌ای با خودرو شخصی فرزندان خود را به محل تحصیل می‌رسانند، برخی با  استفاده از سرویس مدارس و برخی دیگر با استفاده از مترو و اتوبوس جابه جا می‌شوند، در حالی که در این راستا باید همچون سایر شهرهای دنیا سیستم کارت پول یا ماشین‌های اشتراکی وجود داشته باشد و سرویس مدارس و تمام دانش آموزان را مجبور کند از یک سرویس واحد و نظم درست استفاده کنند تا تعداد مراجعه وسایل نقلیه از منازل به مدارس قابل محاسبه و پیش‌بینی باشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر امنیت و ایمنی مدارس از طریق آرام سازی سرعت خودروها است، از این رو باید حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر قبل از محدوده مدارس با نصب موانع، سرعت معابر حداکثر به ۳۰ کیلومتر در ساعت برسد.

این دکترای حمل و نقل با تاکید بر آسایش روانی خانواده ها، گفت: خانواده‌ها باید این آسایش روانی را داشته باشند که فرزند آنها مسیر منزل تا مدرسه را به صورت ایمن و با امنیت کامل طی کند، تحقق این مهم نیز نیازمند یک برنامه‌ریزی صحیح و هوشمندانه بر روی سیستم‌های حمل و نقل عمومی با نظارت ویژه و مختص دانش آموزان کم سن و سال است؛ بدان معنا که باید خطوط ویژه‌ای را برای دانش آموزان ایجاد و معابر با استفاده از علایم راهنمایی و رانندگی، نصب تابلو و ... ایمن‌سازی شود تا وجود مدرسه در منطقه را گوشزد کند و باعث ایجاد امنیت و آسایش شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی با بیان اینکه در زمان باز یا تعطیلی مدارس همیشه یک سمت خیابان ها شلوغ‌تر است در حالی که در جهت دیگر آنها ترافیک روانی وجود دارد، تصریح کرد: مدیران برای انعطاف‌پذیری و هوشمندسازی این معابر باید چاره اندیشی کنند، البته پیشنهادی که در این راستا میتوان ارایه داد این است که در زمان صبح که ترافیک از سمت شرق به غرب است، تعداد لاین‌ها را بیشتر کنیم و در بعدازظهر برعکس این کار را انجام داد چرا که اختصاص دادن لاین‌های بیشتر باعث روان‌سازی ترافیک می‌شود.

همدانی افزود: موضوع دیگر آموزش‌های مجازی است، یعنی می‌توان همچون مدارس سایر شهرهای جهان، یک روز به صورت متناوب مدارس را تعطیل و آموزش از راه دور یا همان «آموزش مجازی» را ارایه داد، زیرا این اقدام به کاهش معضل ترافیک، آلودگی هوا و دیگر مباحث کمک زیادی خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، همه ساله از دهه سوم شهریور ماه در آستانه بازگشایی مدارس ذوق نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی در دل دانش‌آموزان موج می‌زند و خانواده‌ها برای خرید لوازم مدرسه فرزندان خود، روانه بازارها می‌شوند از این رو ترافیک خیابان‌ها به اوج می‌رسد، اما با مدیریت سفرهای درون شهری می‌توان بخش زیادی از این ترافیک را کاهش داد.

کد خبر 353471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.