کشف شیوه جدید برای درمان بیماری ام اس

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که زیرمجموعه ای از سلول‌های مغزی به عنوان میانجی‌گر اصلی بیماری ام اس عمل می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، التهاب مغزی یکی از نشانه‌های بیماری ام اس (اسکلروز چندگانه)، آلزایمر و برخی از اختلالات روانپزشکی دیگر است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدن نشانه‌های جسمی شود.

بررسیهای جدید محققان نشان می‌دهد که زیرمجموعه‌ای از سلول‌های مغزی که نقش مهمی در التهابات عصبی بازی می‌کند، ما را به درمان‌های جدید برای بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی نزدیک می‌کند. این سلول ها به دلیل شکل خود "Astrocytes" (سلول‌های شبیه ستاره) نامیده میشوند.

بیماری ام اس، حداقل حدود 2 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری شرایط خود ایمنی بدن افراد باعث التهاب سیستم عصبی مرکزی شده و سیستم ایمنی بدن به لایه میلین (myelin) که محافظ سلول‌های عصبی مغز و نخاع هستند، حمله می‌کند.

محققان موسسه پزشکی " Sanford Burnham Prebys" در کالیفرنیا به تازگی کشف کرده‌اند که یک زیرمجموعه از سلول‌های مغزی که شبیه ستاره هستند و از عملکرد خوب نورونها حمایت می‌کنند، نقش مهمی در آغاز شکل گیری التهابات مغزی دارند.

آن‌ها بررسی‌های خود را بر روی موش‌های مبتلا به ام اس انجام داده و بر التهابات مغزی موش‌ها متمرکز شدند. محققان با استفاده از تکنیک تصویربرداری نورولوژیکی (fluorescent neuroimaging technique)  که به نام تصویربرداری c-Fos شناخته می‌شود، توانستند فعال بودن سلول‌های عصبی را با پیشرفت بیماری، تشخیص دهند.

محققان دریافتند که در مراحل اولیه بیماری، زیرمجموعه‌ای از سلول‌های مغزی با نام" ieAstrocytes" فعال می‌شوند. این سلول‌ها، نخستین و مهم‌ترین سلول‌هایی بودند که با شروع بیماری و پیشرفت آن فعال شدند و این موضوع نشان می‌دهد که سلول‌های ستاره ای ieAstrocytes به عنوان میانجی‌گر اصلی بیماری عمل می‌کنند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که تعداد سلول‌های ieAstrocytes در مبتلایان به التهابات مغزی پیشرفته و با تشدید بیماری، افزایش می‌یابد. همچنین پژوهشگران کشف کردند که درمان موش‌های مبتلا به ام اس با داروی "fingolimod"، منجر به کاهش این سلول‌های مغزی می‌شود.

به گفته محققان درک بیشتر سلول‌های ieAstrocytes، رازهای بیشتری را در مورد مغز بر ملا می ‌کند و شناخت این سلول‌ها، باعث توسعه شیوه‌های درمانی جدید برای درمان بیماری‌های مغزی می‌شود.

کد خبر 353460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.