فولاد چرا گران شد؟!/ رکود در بازار آهن اصفهان

با وجود اینکه درصد بالایی از فولاد و فلزات مورد مصرف کشور، تولید داخلی است اما شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی در اثر نوسانات نرخ دلار در ماه‌های اخیر بودیم.

به گزارش ایمنا، براساس آمار موجود، ظرفیت تولید فولاد خام در کشور ۳۲ میلیون تُن و مصرف داخلی این کالا حدود ۱۷ میلیون تن است.

بنا به گفته کارشناسان در چند ماه اخیر، قیمت فولاد و محصولات فولادی متاثر از نرخ ارز با رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به قیمت واقعی خود مواجه بوده است و این روند افزایشی در حالی بر بازار آهن کشور و استان اصفهان حاکم شده است که از صفر تا صد تولید آهن و فولاد داخل کشور انجام شده و دلیلی برای گران شدن این کالا به بهانه نوسانات دلار وجود ندارد.

باید توجه داشت که نوسانات نرخ ارز از اردیبهشت امسال شدت گرفت در حالیک ه بنا به گفته کارشناسان، افزایش قیمت ها در بازار آهن از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است.

عرضه در بورس کالا، فولاد را گران کرد

به گفته رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد دلیل این گرانی، رانتی است که از عرضه آن در بورس کالا ایجاد شده است.

محمد آزاد نرخ این محصول را در شرایط فعلی مانند نرخ ارز، چندگانه اعلام کرد و افزود: یک نرخ رسمی کالا وجود دارد که در بورس عرضه می‌شود تا به‌ آهن‌فروش و درنهایت مصرف‌کننده نهایی برسد، دوم قیمتی است که واسطه‌ها وارد بازار می‌کنند یعنی کالا را واسطه‌ها از بورس یا کارخانه خریداری کرده‌اند و در بازار عرضه می‌کنند و سوم، قیمتی است که کارخانه‌ها کالای‌شان را تحویل بورس نمی‌دهند و مستقیم در بازار به فروش می‌رسانند.

وی اضافه کرد: بنابراین سه نرخ متفاوت در بازار وجود دارد، نرخ واقعی آهن نیز، همانی است که از بورس کالا عبور کرده و بر اساس ضوابط نظارتی به مصرف‌کننده نهایی رسیده و قیمت‌های دیگر کاذب است.

کاهش قابل‌توجه مشتریان داخلی آهن

اصفهان که از مراکز مهم تولید آهن بشمار می‌رود، بازار این محصول چگونه است؟ واضح است تغییرات قیمتی نرخ آهن تأثیر مستقیمی بر بازار این محصول در استان اصفهان دارد.

این در حالی است که در سال‌های گذشته، بازار فروش این محصول بسیار پررونق و سودآور بوده اما در این سال‌هایی که رکود بر همه بخش‌ها سایه انداخته است این بازار نیز مستثنی نبوده به‌ویژه که فروش محصولاتش ارتباطی مستقیم با بازار مسکن دارد و با رکود ساخت‌وساز، مشتریان آهن نیز افت قابل‌توجهی پیداکرده‌است.

گفتنی است که در سال‌های اخیر، صنعت آهـن ایران به‌موازات سایر صنایع با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شـد و ازآنجاکه در بیشـتر صنایع ما ردپایی از این صنعت وجـود دارد، تحت‌الشعاع صنایع دیگر قـرار گرفت و سال‌های سختی را سپری کرد. رکود در ساخت‌وساز و خودروسازی، واردات غیرمنطقی و بدون دلیل این محصول به کشور ونوسانات ارزی در ماه‌های گذشته به‌شدت بازار آهن را دچار ناآرامی کرده و باعث سردرگمی خریداران شده است.

در این میان فعالان بازار آهن و فولاد هم از توزیع اندک و احتکار فولاد خبر داده‌ و معتقدند حتی باوجود عرضه محدود، میزان تقاضا در این بازار نیز به علت گرانی بیش‌از حد بوده و بی‌دلیل کاهش‌یافته است.

در شرایط فعلی گلایه فروشنده‌ها از رکود، بازار بی‌مشتری و گرانی های پی درپی محصولات فولادی است.

یکی از فعالان این صنف در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: بخشی از شرایطی که فعلاً در بازار آهن ایجادشده است به علت رکود در بازار ساختمان‌سازی است زیرابه نسبت کاهش ساختمان‌سازی، تقاضا برای خرید محصولات آهنی نیز کاهش‌یافته است. ضمن آنکه به‌غیراز تأثیر رکود بازار مسکن بر بازار آهن، افزایش قیمت ارز نیز بر بازار فولاد تأثیر گذاشته است به‌طوری‌که نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت محصولات فولادی شده و افزایش قیمت هم بازار داخلی آن را راکد کرده است.

وی افزود: گرانی به میزانی پیش رفته است که برخی از محصولات با رشد قیمت بیش از ۶۰ درصدی همراه شده‌اند البته به‌غیراز این عوامل، عده‌ای واسطه نیز اقدام به خرید و احتکار مقادیر بالایی از آهن در اواخر سال گذشته کردند که این مورد هم باعث نابسامانی بازار شده است.

آغاز افزایش قیمت ها در بازار آهن از بهمن ماه سال گذشته

رییس اتحادیه فروشندگان آهن اصفهان نیز با اشاره به افزایش نرخ آهن به خبرنگار ایمنا، گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار آهن از بهمن سال گذشته شروع‌شد وبه تدریج ارتقا هم یافت که این روند منجر به کاهش چشمگیر متقاضیان آهن و انباشتن محصولات شد.

اکبر شمشیری افزود: ازآنجاکه قیمت آهن و دلار ارتباط مستقیم با یکدیگر دارد از زمان نوسان دلار، قیمت آهن نیز گران شد درصورتی‌که تولید آهن در داخل انجام می شود اما افزایش نرخ دلار منجر به گرانی مواد اولیه آهن در بورس شد (مواد اولیه مورد نیاز این صنف در بورس ارائه می شود) و با این اوصاف در بازار داخلی آهن معامله چندانی صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: مشکلاتی چون افزایش هزینه‌های تولید، کمبود نقدینگی و ســرمایه در گردش فعــالان صنف آهــن، واردات بی‌رویه آهن، موانع و سنگ‌اندازی‌های اداری و بانکی از مهم‌ترین عواملی هســتند که باعث ناآرامی در این بازار شده است.

به گفته شمشیری به دلیل این‌گونه مشکلات باوجودآنکه شرکت‌های داخلی آهن، تأمین‌کننده این محصول در کشور هستند ولی فعالان به دلیل سود بیشتر متمایل به صادرات محصولات فولادی هستند. به‌نحوی‌که تولیدکنندگان با صادرات محصولاتی همچون آهن، فولاد و فلزات، حجم قابل‌توجهی از محصولات خود را با نرخ مناسب در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کاملاً واضح است صادرات برای کارخانه‌های آهن‌آلات کشور بیشترمقرون به‌صرفه است تا آنکه باقیمت ارزان محصول خود را در بازار داخلی به فروش رسانند.

این فعال یادآور شد: گذشته از مشکلات اشاره‌شده، دربازار داخل به دلیل شرایط ساخت‌وساز و نبود پروژه‌ها مشتری چندانی برای آهن وجود ندارد، از طرفی به دلیل گران شدن این محصول تمایل به خرید آن نیز کاهش داشته به‌علاوه آنکه با نوسانات نرخ دلار، نرخ ثابتی نیز برای آهن وجود ندارد و این شرایط باعث دلسردی عده‌ای از فعالان شده است تاجایی که برخی ترجیح به خروج از این شغل و به ورود سرمایه خود به بازارهای دیگر داده‌اند.

در پایان رییس اتحادیه آهن رونق دوباره بازار آهن را درسایه رونق اقتصادی متحرک بازار مسکن عنوان کرد و افزود: با تداوم وضعیت کنونی رونقی دربازار داخلی آهن وجود نخواهد داشت مگر آنکه فعالان اقدام به صادرات تولیدات خود داشته باشند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار ایمنا

کد خبر 353407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.