برنامه مشترک ایران و روسیه برای مهار تحریم های آمریکا

معاون وزیر امور خارجه روسیه از برنامه مشترک با ایران برای مهار تحریم های آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سرگئی ریابکوف» در گفت‌وگو با روزنامه روسی «روسیسکایا گازتا» این برنامه را «دفاع چند مرحله‌ای» در برابر تحریم‌های ایالات متحده خواند و گفت: وزارت امور خارجه روسیه قصد دارد همراه با ایران، چین و دیگر کشورها «دفاع چند مرحله‌ای» در برابر تحریم‌های ایالات متحده را به وجود آورد.

ریابکوف با تاکید بر اراده ایران در حفظ برنامه جامع اقدام مشترک، برجام خاطر نشان کرد: ایران و روسیه در حال همکاری مشترک برای وجود آوردن سامانه دفاع در برابر تحریم‌های آمریکایی هستند.

این مقام روس همچنین با اشاره به همکاری های اروپا و چین در این جهت، تصریح کرد: هدف از این همکاری ها، ایجاد سامانه دفاعی مرکب در برابر تلاش های آمریکا است.

ریابکوف در مورد خروج شرکت‌های اروپایی از ایران نیز گفت: تجار  اروپایی، به خصوص شرکت‌های بزرگ که منافع محسوسی در آمریکا دارند، فعالیت های خود در ایران را محدود یا متوقف کردند؛ در حالیکه بنظر ما این رفتار صحیح نیست. خواسته ایالات متحده همین است و آنها می‌خواهد جهانیان را به ضرورت رعایت دستورات واشنگتن عادت دهند.

ریابکوف تاکید کرد: در حال حاضر نشانه‌ای از اینکه کشوری به جز آمریکا از کشورهای امضا کننده برجام خواهان تجدید نظر در این توافق بوده یا رویکرد جایگزینی در مورد محتوای آن دارد، وجود ندارد. هرچند، برای مثال، همکاران فرانسوی اموری مانند مذاکره گسترده‌تر با ایران را مطرح می‌کنند. ما درک نمی‌کنیم آنها تحت این عنوان دنبال چه هدفی هستند؛ زیرا در مورد مسائل اساسی مانند تمدید برخی محدودیت‌های موجود در برجام، سیاست منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی آن، هم اکنون مذاکره می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین به نارضایتی ایران از «کم کاری» همکاران اروپایی در دفاع از برجام اشاره کرد و گفت: این واقعیت برای ما تازگی ندارد. ما پیشنهادهایی درباره حمایت مطمئن تر از برجام به طرف های اروپایی ارائه داده ایم، اما آنچه از اروپایی‌ها می‌شنویم، انتقاد ما را نیز در پی داشته است. برخورد انتقادی نشان می‌دهیم.»

ریابکوف در خصوص اقدام احتمالی ایران درصورت دلسرد شدن از برجام خاطرنشان کرد: بر این باور هستم که همکاران ایرانی به دشواری در مورد به هم زدن برجام پیشدستی کنند. فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها قدم نهایی را برداشته و این توافقات را زیر پا بگذارند. این امر با منافع ایران هماهنگ نخواهد بود، اما درصورت بروز اختلال کلان یا وخامت عمدی اوضاع از طرف برفرض ایالات متحده، ایران می‌تواند به طور مشخص در جهت تصحیح توافقات مربوط به برجام اقدام کند.

کد خبر 353341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.