از سلامت روحی و روانی افراد غافل مانده ایم/ سامانه رصد آسیب های اجتماعی رونمایی می شود

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با وجودی که در سلامت جسمی دستاوردهای زیادی داشتیم، اما در سلامت اجتماعی و روانی غفلت کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه کارگروه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به صنعتی شدن و تغییر فرهنگ جامعه که باعث رشد آسیب های اجتماعی شده است، اظهار کرد:  اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و غیره در راس آسیب های اجتماعی قرار دارد که غفلت دیرینه ای در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه مهم ترین جایی که می توان برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی سرمایه گذاری کرد، نظام آموزش و پرورش است، تاکید کرد: متاسفانه در امر آموزش و پرورش از انسان ساختن غافل مانده ایم که این کار هم با اولویت پیشگیری، باید در دستور کار قرار گیرد.
محسنی بندپی خاطر نشان کرد: برای اولین بار  با همت رهبری و روی کار آمدن دولت در بحث سلامت اجتماعی علاوه بر اقتصاددانان از متخصصان علوم اجتماعی نیز بهره گرفته شد؛ همچنین فصل سلامت اجتماعی را در برنامه ششم توسعه، تدوین کردیم که ماده ۸ این برنامه به "پیشگیری" مربوط است.

وی تاکید کرد: ورود بخش خصوصی به این موضوع، هزینه های دولت را کاهش می دهد.

سامانه رصد آسیب های اجتماعی رونمایی می شود

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده ۴۰۰ هزار نفر از خط ۱۴۹۶ (شماره تماس ارائه مشاوره های اجتماعی) مشاوره گرفته اند و باید رصد آسیب های اجتماعی در اولویت اقدامات قرار گیرد، گفت: بدون انجام این رصد نمی توانیم عوامل آسیب زا را مشخص کنیم.

وی افزود: به این منظور  بعد از مناسبات تاسوعا و عاشورا از سامانه رصدهای آسیب اجتماعی رونمایی شده و به همه نهاد ها و سازمانها ابلاغ می شود تا بر اساس آن عوامل آسیب اجتماعی تعیین و راه حل آن تدوین شود.

بندپی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: آموزش های قبل و بعد از ازدواج و حتی بعد از طلاق را آغاز کردیم، تقریبا برای همه اورژانس های اجتماعی ماشین خریداری شده و ۹۴ درصد پشت نوبتی های توانبخشی اصفهان را بر اساس ظرفیتی که دولت اختصاص داده، پوشش داده ایم.

وی افزود: همچنین مرکز توانمندسازی و صیانت از بانوان در دستور کار است که شهرداری ها باید پای کار بیایند؛ علاوه بر اینها حلقه مفقوده در بحث صیانت و توانمند سازی بهبود یافتگان در دستورکار قرار گرفته و سه هزار معتاد در کشور سهمیه توانمندسازی دارند.

کد خبر 353303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.