چگونه با فالو شدن از ما سرقت می‌شود ؟

در ماه‌های اخیر با فیلترینگ تلگرام، بازار ایجاد حساب و فعالیت در اینستاگرام داغ شده و همزمان سایت‌ها و کانال‌های فروش فالور رونق چشمگیری گرفته‌اند و که در این شرایط کلاهبرداری از این طریق هم بسیار ساده‌تر و پر مخاطب‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اینستاگرام ، شبکه اجتماعی محبوب و تصویر محوری که در سال ۲۰۱۰ به جهان معرفی شد و پس از معرفی با خرید یک میلیارد دلاری توسط فیسبوک نظرها را به خود جلب کرد، طولی نکشید که با ارائه نسخه اندروید آن در سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران آن به ۳۰ میلیون نفر افزایش یافت و تعداد فالوورهای یک پیج ملاکی برای درجه بندی هویت صاحب پیج شد .

اما فالوور چیست ؟ فالوور به معنای دنبال کننده است که طبق چهارچوب پیج‌های اینستاگرام در قسمت بالای صفحه به مخاطبان نشان داده می‌شود و کثرت آن نشان دهنده پر مخاطب بودن یک صفحه اینستاگرامی است. قابل توجه است که با ورود این شبکه اجتماعی به دنیای رسانه، مشاغل فراوانی ایجاد شد چراکه افراد زیادی تحت عناوین مختلف و با تخصص در این نرم افزار در گوشه و کنار دنیا شروع به کار کردند و همگی با سعی در افزایش تعداد فالوورهای صفحه خود تمایل خود به دیده شدن را نشان دادند و در مقابل تعدادی هم با ایجاد پنل‌های مختلف سعی در فروش فالور به این کاربران کردند.

فروش فالوور، قانونی یا غیر قانونی ؟

اما کسب و کار فروش فالوور، لایک و کامنت در اینستاگرام جزء کسب و کارهای قانونی و صنفی محسوب می شود یا خیر؟ طبق گفت‌وگویی که با دفتر اتحادیه کسب و کارهای مجازی داشتیم؛ متوجه اجباری نبودن دریافت پروانه کسب برای این نوع از فعالیت ها شدیم و تاکنون ثبت نشدن هیچ پروانه کسبی برای این شغل ها در برابر اخذ نماد اعتماد الکترونیک برخی سایت های افزایش فالوور برایمان یک نقیض حاصل کرد. کارشناس این اتحادیه درباره این موضوع اعلام کرد که تاکنون مراجعه‌ای برای اخذ پروانه کسب فروش فالوور نداشته‌ایم.

اما با نگاهی گذرا و جست‌وجویی سطحی در دامان اینترنت کشور متوجه کثرت افرادی که به این شغل مشغول هستند، می‌شویم و در می‌یابیم که هر یک راهکاری خاص خود برای افزایش فالوور دارند و سعی در واقعی جلوه دادن آنها می‌کنند. تفاوت تعرفه‌هایی که سایت‌ها و کانال‌های مختلف برای افزایش فالوور اعمال می‌کنند، باعث می‌شود تا متوجه تفاوت نوع افزایش فالوور در این تیم‌ها شوید که به دنبال کاهش قیمت ها هستند.

این موضوع می تواند سبب تردید در نیت سایت های افزایش فالوور شود چراکه با کلیک بر روی قسمت نهایی کردن خرید وارد درگاه پرداختی نا امن و خودساخته می شوید که در نگاه اول شماره کارت و رمز دوم را به منظور دریافت وجه طلب می کند که بستری است برای اهداف فریبکارانه برخی کلاهبرداران اینترنتی که به دنبال سوء استفاده از کارت های اعتباری مشتریان و پروژه فیشینگ هستند.

داستان یک قربانی

در بررسی پست های اینستاگرامی یک کاربر به قربانی بودن او در این زمینه پی بردیم و با یک دایرکت منتظر تعاریف وی شدیم که البته در ابتدا با امتناع وی مواجه شدیم و با پیگیری مکرر، قربانی جریان را این گونه تعریف کرد: "در سایت وارد شدم و قیمت های پایین و وسوسه شهرت ذهنم را به سوی خرید فالوور از این سایت سوق داد، در شبکه های اجتماعی فعالیت می کردم و مدام دغدغه شهرت و مطرح شدن داشتم تا اینکه با سفارش ۲۰ هزار فالوور واقعی به قیمت ۲۰۰ هزار تومان وارد درگاه پرداخت جهت واریز وجه شدم،  در ابتدا از وارد کردن رمز خود مطمئن نبودم، اما وجود عکس صفحات اینستاگرامی مختلف که از دریافت فالوورشان ابراز رضایت کرده بودند، دستانم را بر  روی کیبورد حرکت داد و پول از حسابم کسر شد و بلافاصله با افزایش چشم گیر فالوور های پیجم مواجه شدم و از کلاهبرداری نبودن فعالیت سایت خرسند شدم ، مدام تعداد زیادی از پیج های اینستاگرام صفحه من را دنبال می کردند و لحظه به لحظه بر آمار فالوورهایم افزوده می شد تا اینکه از بررسی صفحه خسته شدم و با نیت اینکه پس از استراحت با افزایش ناگهانی فالوورها روبرو شوم به خواب رفتم ."

از خواب که بیدار شدم متوجه شدم که پیجم "لوگ اوت"  شده است و به نظرم امری عادی آمد چرا که این اتفاق در صفحه اینستاگرامی من مسبوق به سابقه بود، اما پس از چند بار تلاش برای ورود مجدد به پیجم متوجه عادی نبودن این اتفاق و تغییر رمز عبور صفحه ام شدم که بلافاصله برای تماس با پشتیبانی سایت به سراغ تلفن همراهم رفتم که با هجمه پیامک های اطلاع از تراکنش انتقال وجه از حسابم مواجه شدم؛ با حیرت و نگرانی تمام شماره های پشتیبانی سایت را گرفتم و با صدای گوینده که با آرامش جمله "شماره مورد نظر در شبکه موجود نمی باشد " را اعلام می کرد، رو به رو شدم و بلافاصله خود را قربانی دومیلیون و ۷۰۰ هزار تومانی این پروسه یافتم." با پایان تعاریف این قربانی ، جستجوی بیشتری را در فضای مجازی آغاز کردیم و تعداد دیگر از کلاهبرداری های اینترنتی به این سبک را یافتیم.

فعالیت ۳۰ فیشینگ در اصفهان

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی، رییس پلیس فتای اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره قانونی بودن فعالیت این گروه کسب و کار می‌گوید: قانونی برای این گونه کسب و کار ها وجود ندارد. در واقع قانون و ساز و کار خاصی برای این موارد تبیین نشده است و بی قانونی جزء محاسن فعالیت در فضای مجازی به شمار می‌رود که فروش فالوور و ممبر جزء مشاغل جدید در حوزه تکنولوژی است و قانون گذاران ما باید در جهت برطرف سازی این خلا قانونی اقدام کنند.

وی می‌افزاید: قابل توجه است که درگاه‌های انتقال وجه در فضای اینترنتی به دو دسته عمده اصیل و جعلی با شکل و شمایل درگاه اصیل تقسیم می‌شود که برخی از این سایت‌های افزایش فالوور از این درگاه های جعلی استفاده کرده و پس از مدتی مخاطب درگاه متوجه مورد فیشینگ قرار گرفتن و سرقت اطلاعات می‌شود.

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به افزایش چشمگیر خرید و فروش‌های اینترنتی و مجازی در شبکه‌های اجتماعی غیر بومی تصریح می‌کند: اخیرا آمار گردش مالی در شبکه‌های اجتماعی غیر بومی همچون اینستاگرام و تلگرام افزایش چشمگیری را تجربه کرده است و متاسفانه درگاه‌های جعلی بسیار زیادی در تلگرام ساخته شده که اکثرا هدفی جز فیشینگ و سرقت اطلاعات ندارند و اکثریت قریب به اتفاق تراکنش‌ها در این درگاه‌ها منجر به کلاهبرداری و سوء استفاده مالی از افراد می شود.

وی با اشاره به اینکه کسب و کار در شبکه های غیر بومی هیچ جایگاهی ندارد، ادامه داد:‌ به تازگی مبحث درگاه‌های اجاره‌ای مشکل ساز شده و اخیرا موارد گزارش هایی از این دست افزایش چشمگیری را تجربه کرده است و با توجه به خلاء قانونی موجود در این زمینه، این امر باید مورد توجه قانون گذاران قرار گیرد.

سرهنگ مرتضوی اضافه می‌کند: طبق آمار از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ فیشینگ در فضای مجازی در اصفهان انجام شده است که با هوشیاری و ذکاوت متخصصان پلیس فتای اصفهان شناسایی شده و در دست بررسی هستند.

به گزارش ایمنا، قابل توجه است که اکثر افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند به دنبال  شهرت در این رسانه‌ها هستند و راه‌های متفاوتی را برای این امر دنبال می‌کنند، اما طبق سوابق این شبکه‌های اجتماعی استفاده از فالوور های فیک و جعلی نه تنها هویت بخش و سبب ساز شهرت نمی‌شود بلکه اکثراً منجر به کلاهبرداری و مایوس شدن از فعالیت مجازی می شود. باید توجه داشت که قبل از هرگونه خرید اینترنتی ، بررسی اصالت و صحت درگاه در اولویت است و افزایش فالوور در اینستاگرام اگرچه به شهرت هم منجر شود اما شهرتی است که خیلی زودتر از آنچه فکر می کنیم از دست می رود.

گزارش از سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 353278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    2 0
    واقعا عالي و مفيد بود احسنت
  • ياسر IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    2 2
    البته اين خيلي مهمه كه تموم افرادي كه توي اينستا فالوور ميخرن همگي عقده ي شهرت دارند.
  • مائده IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    8 1
    خريدن فالوور اگر مربوط به كسب و كار باشه اشكالي نداره و يكي از شگرداييه كه خيليا استفاده مي كنند.