۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
قیمت مرغ کاهش یافت

مدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اعلام اینکه در سه روز اخیر قیمت توزیع کشتار به ۸ هزار و ۱۰۰ تومان (قیمت کشتارگاه) رسیده، اظهار کرد: در بازار عددهای مختلفی برای قیمت وجود دارد زیرا با افزایش تا سقف ۸ درصدی، به دست مصرف کنندگان می رسد.

زهرا فیضی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این محصول نسبت به ده روز گذشته افت قیمتی در حدود سه هزار تومان داشته است زیرا در این مدت قیمت مرغ به حدود ۱۲ هزار تومان رسیده بود.

وی با بیان اینکه قیمت و توزیع این محصول به صورت شبکه سراسری در کشور انجام می شود، افزود: اعلام دولت مبنی بر ارائه ارز دولتی برای واردات نهاده ها و خنک شدن هوای استان و کشور نیز به تعدیل قیمت ها کمک شایانی کرده است.

مدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: گوشت مرغ به نسبت مواد پروتئینی دیگر دارای کیفیت مطلوب با قیمت مناسبی است و سایر خانوارها می توانند از آن استفاده کنند بنابراین تغییرات قیمتی آن بسیار مورد توجه قرار گرفته و مصرف کنندگان نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

فیضی یادآور شد: با آغاز ماه محرم و باتوجه به اینکه خوراک مرغ در مراسمات مذهبی جایگاهی در سفره ها ندارد، همچنین در این ماه با کاهش مهمانی ها و مراسمات روبرو هستیم، همیشه کاهش قیمت مرغ اتفاق افتاده‌است.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی و معمول، قیمت در بازار و توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود، افزود: به دلیل کاهش تقاضا در این ماه، کاهش قیمت نیز اتفاق می افتد.

فیضی اعلام کرد: تولید مرغ در استان و کشور ما در حد کفایت حتی مازاد بر مصرف داخلی (۴۰ درصد مازاد بر نیاز کشور) با هدف گذاری صادرات انجام می شود اما قیمت آن تحت تاثیر نوسانات ارزی نیز قرار می گیرد.

وی در تشریح دلایل افزایش قیمت مرغ در مدت اخیر، افزود: به دلیل واردات مواد اولیه و نهاده‌های پرورش و تولید طیور (سویا، کنجاله سویا و ذرت) که عمدتا خوراک طیور را تشکیل می دهد، قیمت مرغ تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد.

مدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عامل دیگر افزایش قیمت اخیر مرغ را تاثیرپذیری این پرنده از شرایط آب و هوایی عنوان کرد و افزود: در ماه‌های تیر و مرداد به دلیل افزایش دمای هوا، بالا رفتن قیمت مرغ نسبت به ماه‌های دیگر یک امر طبیعی است.

وی اضافه کرد: در مناطق جنوبی (افزایش دما) و شمالی (افزایش رطوبت) کشور و برخی مناطق در استان اصفهان به دلیل حساسیت بالای مرغ نسبت به افزایش دمای هوا تولیداتش کاهش می یابد.

فیضی یادآورشد: کمااینکه امسال در ماه‌های تیر ومرداد با اعتصابات کامیونداران نیز مواجه بودیم که بر افزایش قیمت‌ها و بروز برخی مشکلات در حمل و نقل و جابجایی ها تاثیر به‌سزایی داشت و این موضوع باعث کاهش نهاده‌ها، گران شدنشان و وارد آمدن شوکی به تولید شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در استان اصفهان بیش از ۱۸۷ واحد صنعتی مرغداری مرغ تخمگذار وجود دارد که ظرفیت آنها حدود ۱۰ میلیون قطعه است.

فیضی با اعلام اینکه ۲ هزار واحد صنعتی مرغداری تولید مرغ گوشتی با ظرفیت حدود ۳۶ میلیون قطعه نیز در این استان فعال است ، گفت: مجموع تولیدات گوشت طیور ( مرغ، بوقلمون، شتر مرغ و ...) در استان اصفهان ۱۹۰ هزار تُن در سال است.

کد خبر 353224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.