سومین پایتخت صنعتی جهان، پاکیزه‌ترین شهر آسیا است!

شهرهای ژاپن، علی رغم برخورداری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، دارای فضای سبز زیادی بوده و کمترین میزان انتشار دی اکسید کربن در آن‌ها مشاهده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا شهرها و کشورهایی در جهان وجود دارند که مسئولان و شهروندان آن‌ها نهایت تلاش خود را می‌کنند تا با رعایت راهکارهایی نظیر کاهش انتشار دی اکسید کربن، جلوگیری از افزایش تولید زباله، کاهش سطح آلودگی هوا و ... شهر خود را پاک‌سازی کنند.

شهر توکیو؛ سومین پایتخت صنعتی جهان

شهر توکیو، پایتخت ژاپن، یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای آسیایی و جهان است که جایگاه سومین پایتخت صنعتی جهان را نیز به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که نزدیک به پنجاه شرکت بزرگ جهانی در این شهر مستقر هستند و توکیو به عنوان یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این شهر علاوه بر ساختمان‌های مدرن و برج‌های بلند، فضای سبز زیادی دارد که نقش مهمی در پاکیزگی هوای آن دارد. در توکیو، رفت و آمد با مترو بسیار رایج‌تر از تاکسی است.

اگرچه سیستم حمل و نقل عمومی توکیو بسیار گسترده است، اما پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهر توکیو نسبت به بسیاری از شهرهای سراسر جهان، رایج‌تر است. بیش از سی و شش درصد این شهر را پارک‌های طبیعی در بر گرفته است و شهر توکیو از لحاظ داشتن فضای سبز و پارک‌های طبیعی پس از استان "شیگا"، مقام دوم کشور ژاپن را کسب کرده است. حال جالب اینکه توکیو با وجود صنعتی بودن، دارای کمترین انتشار دی اکسید کربن در کل قاره آسیا نیز می‌باشد. اما چه عواملی به پاک بودن شهر توکیو کمک می‌کند و نقش شهروندان در این میان چیست؟

مرتب‌سازی زباله‌ها

عوامل مختلفی در این خصوص نقش دارند که مرتب‌سازی زباله‌ها، قطعا یکی از آن‌ها است. با توجه به ویژگی‌های شهر و حتی مناطق شهری، زباله‌ها به مواد قابل احتراق و غیر قابل احتراق تقسیم می‌شوند. مواد قابل بازیافت مانند بطری‌های پلاستیکی، بطری‌های شیشه‌ای و کاغذها نیز به طور جداگانه جمع آوری می‌شوند. خیابان‌های این شهر بسیار تمیز هستند، به گونه‌ای که به ندرت میتوان در آن‌ها زباله دید. در واقع سطل‌های مخصوص زباله در فروشگاه، ایستگاه‌های اتوبوس و ... در دسترس افراد قرار دارد و شهروندان می‌توانند به راحتی از دست زباله‌های خود خلاص شوند.

 مردم ژاپن به محیط اطراف خود احترام می‌گذارند

ژاپنی‌ها از دوران کودکی مسئولیت‌پذیری را می‌آموزند. آن‌ها می دانند که  هر کس مسئویت زباله‌های خود را بر عهده دارد و در  صورت لزوم باید آن را همراه خود به خانه ببرد. به همین دلیل است که مکان‌های تفریحی عمومی مانند پارک‌ها، حتی پس از رویدادهای مهمی مانند دیدن شکوفه‌های گیلاس و یا تماشای ساحل در یک روز آفتابی همچنان تمیز باقی می‌مانند. به طور کلی می‌توان گفت که مردم ژاپن به محیط اطراف خود احترام می‌گذارند و تخریب طبیعت در ژاپن به ندرت صورت می‌گیرد.

محل‌های مخصوص سیگار کشیدن در شهر توکیو

در بسیاری از مکان‌های شلوغ توکیو مانند "Shibuya" و "Shinjuku" قوانین ممنوعیت سیگار کشیدن "anti-smoking laws" وجود دارد. همچنین بخش‌های ویژه ای برای سیگار کشیدن در این محل‌ها در نظر گرفته شده است و اگر فردی بیرون از این مناطق، سیگار بکشد، کار او غیر قانونی بوده و آن فرد جریمه خواهد شد. همچنین به ندرت در خیابان‌های توکیو، ته سیگار کشیده شده دیده می‌شود.

شهر کوبه ، دارای سیستم کارآمد "مدیریت زباله" است

شهر کوبه (Kobe) ژاپن یکی دیگر از ۱۰ شهر تمیز جهان و یک بندر آزاد است که بسیاری از فرهنگ‌ها را به خود جذب کرده است و به عنوان یک شهر توریستی محسوب می‌شود. کوبه یکی از اولین شهرهایی بود که برای تجارت با دنیای غرب ساخته شد و تا به حال به عنوان شهر درگاهی بین‌المللی شناخته شده ‌است. پس از اینکه زلزله بزرگ "هانشین" در سال ۱۹۹۵ این شهر را لرزاند، شهر کوبه به خوبی بازسازی شد.

جالب است بدانید که این شهر موثرترین سیستم دفع زباله ر ا در جهان دارد و بسیاری از زباله‌های تولید شده در کوبه به خوبی بازیافت می‌شوند. همچنین با وجود اینکه کوبه یک کلانشهر است، فضای سبز زیادی برای استراحت دارد. در این شهر خیابان‌ها همواره تمیز است، زیرا شهروندان بسیار مراقب محیط اطراف خود هستند. بنابراین همانگونه که از نظرتان گذشت سیستم کارآمد مدیریت زباله، همکاری شهروندان، بهبود و کنترل مداوم و سختگیرانه مسئولان دولت و ...باعث شده است تا شهر توکیو، کوبه و دیگر شهرهای ژاپنی از آلودگی به دور باشند و در لیست شهرهایی قرار بگیرند که با محیط زیست سازگاری داشته و آسیب کمتری به کره زمین وارد می‌کنند.

کد خبر 353221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.