خرید بدون واسطه.../ تقابل مدرنیته و سنت در اقتصاد شهری

وجود فروشگاه‌های زنجیره ای از جمله فروشگاه‌های کوثر این امکان را برای افراد در دنیای امروز فراهم می کند که در حداقل زمان ممکن بیشتر اقلام سبد خرید خود را با نرخ بدون واسطه و تخفیفات جزئی انجام دهند.

به گزارش ایمنا، فروشگاه های زنجیره ای در دنیای امروز که افراد نمی توانند وقت زیادی برای خریدهای مقطعی بگذارند با حذف واسطه‌گری‌های غیراصولی، امکان تامین مایحتاج عمومی و سبد کالای خانوار را با قیمتی مناسب‌تر و نظارت بیشتر فراهم می کند.

در این بین بازارهای روز کوثر را می بینیم که با قدمتی هفت ساله توسط شهرداری اصفهان ایجاد و گسترش یافت که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی، فرصت‌های شغلی ایجادشده در سایه فعالیت این نوع از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مهم ترین مزیت آنهاست که توانسته برای کاهش بیکاری و کمک به اشتغال‌زایی موثرباشد همچنین کمک در بهبود ترافیک شهری و کاهش آلودگی هوا و تثبیت قیمت کالا را دیگر مزایای آن میدانند.

هدف از فروشگاههای زنجیره‌ای، اصلاح زنجیره تامین کالاست

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان در گفتگو با ایمنا در رابطه با مزایای بازارهای زنجیره مانند بازار روز کوثر، گفت: سیاست تشکیل چنین فروشگاه‌هایی، تجربه‌ای درکل دنیاست وهدف آن اصلاح زنجیره تأمین کالا است به‌طوری‌که واسطه‌های بین واحد تولیدکننده و مصرف‌کننده به کمترین میزان برسد.

محمد مجیری افزود: ایجاد فروشگاه‌های بزرگ چندمنظوره و زنجیره‌ای بر اساس قانون نظام صنفی بوده و با سرعت بالایی در حال رشد است و بازارهای شهرداری نیز که با برند کوثر نام‌گذاری شد جزو همین فروشگاه های زنجیره‌ای بشمار می‌آید.

وی افزود: خدمت‌رسانی مناسب چنین بازارهایی، برای ما قابل اهمیت است، البته تماس‌های مردمی با شهرداری میزان رضایتمندی آن‌ها از قیمت ها و تنوع کالاها را نشان می‌دهد.

مجیری در رابطه با میزان اشتغالزایی این  بازارها نیز اظهار کرد: توسط فروشگاه‌های کوثر برای حدود یکهزار نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی پایدار انجام شده که عدد قابل‌توجهی است به‌علاوه آنکه برای تعداد بسیاری هم اشتغال‌زایی غیرمستقیم به دنبال داشته است.

تقابل مدرنیته و سنت در اقتصاد شهری

باوجودآنکه رشد قابل‌توجه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرصتی ویژه برای اشتغال‌زایی، کوتاه شدن دست دلالان، توزیع کالاها با تنوع و قیمت مناسب است، عده‌ای براین باورند که این فروشگاه‌ها باعث کاهش رونق یا ورشکستگی اصناف خرد شده است.

این در حالی است که به تبع سیاست های جهانی مبنی بر ساماندهی مشاغل شهری بویژه در کشورهای پیشرفته که با رشد جمعیت و کاهش زمانی که هر مصرف کننده می تواند در طول روز، هفته یا حتی ماه برای خرید اختصاص دهد، مواجه است، در بسیاری از نقاط کشور، به‌ویژه در شهرهای پرجمعیت ما چنین فروشگاه‌هایی به‌طور قارچ گونه در حال رشد بوده و بی شک درآینده با گسترش بیشتر آن‌ها نیز مواجه خواهیم بود.

مسئله مورد نظر این است که با گشتی در شهرهای بزرگ مانند اصفهان میبینیم که تعداد خود بازارهای زنجیره ای نیز دارد پا به پای کسبه خرد پیش می رود و در کوی و برزن علاوه بر وجود کسبه خرد بسیاری فروشگاه های زنجیره ای دیگر تاسیس شده یا در حال تاسیس است که توجه ویژه مسئولان را می طلبد.

در کلان‌شهر اصفهان علاوه بر دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بازارهای روز کوثر شهرداری نیز وجود دارد که پراکندگی آنها متناسب با مناطق شهرداری این شهر انجام شده تا پوشش مناسب را ایجاد کند.

 یک فعال  بازاری در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا، گفت: ازآنجاکه دامنه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره ای در این سال‌های اخیر به‌شدت رو به رشد بوده، لازم است برای تعادل بخشی آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

وی افزود: واضح است زمانی که خریدار می‌تواند جنس موردنظر خود را با تخفیف از بازارهای روز کوثر یا دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کند به‌جز زمان‌های ضروری از کسبه خرد خریداری نمی‌کند ازاین‌رو بسیاری از فعالان سطح شهر با مشکل کمبود خریدار و حتی در زمان‌هایی با رکود کامل مواجه هستند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری نیز با اشاره به نگرانی کسبه خرد از توسعه فروشگاه‌هایی مانند کوثر و اینکه برخی براین باورند که با ورود این‌ نوع فروشگاه‌ها کسب‌وکارشان بدون رونق شده است، افزود: در این مورد با اعضای شورای شهر جلساتی کارشناسانه برگزار و مشخص‌شد یکی از مشکلات اصلی، تعداد واحدهای صنفی خرده‌فروشی است.

 وی افزود: این تعداد بیش‌ از حد استانداردهای جهانی بوده ولازم است یک بازنگری از سوی اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها دراین‌باره انجام شود.

مجیری اظهارکرد : به‌غیراز فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعدادی از فروشگاه‌های مجازی نیز وجود دارد که در آینده ممکن است جایگزین فروشگاه‌های خرد در شهر شوند، البته رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مجازی تا زمانی امکان‌پذیر است که عرضه و تقاضا در جامعه هم‌خوان شده و در آن زمان تعداد آن‌ها ثابت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان افزود: بر اساس قانون صاحبان زمین‌های هزار مترمربع و بیشتر، می‌توانند درزمینه ایجاد فروشگاه چندمنظوره سرمایه‌گذاری کنند بنابراین نمی‌توان مانع فعالیت آن‌ها شد ولی تا زمانی این روند پیش می‌رود که تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود.

وی تصریح کرد: باوجود اینکه شهرداری در رابطه با فروشگاه‌های کوثر بیشتر به دنبال توسعه کیفی است اما ازلحاظ کمی امکان دارد در آینده شاهد تاسیس سه فروشگاه کوثر ۱۵ در حال ساخت در منطقه شهید کشوری، کوثر ۱۶ برای منطقه خوراسگان و کوثر ۱۷ که آن‌هم در منطقه آتشگاه مکان‌یابی شده است، باشیم.

مجیری گفت: کسبه خرد یا افراد واجد شرایط می توانند برای گرفتن غرفه یا انجام همکاری با این فروشگاه‌ها اقدام کنند.

کد خبر 353181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.