تکنیک جدید برای بارش باران در صحراهای سوزان!

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که نصب تاسیسات بادی و خورشیدی می‌توانند باعث بارش باران و سبز شدن گیاهان در صحراها شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه ایلینوی به تازگی شیوه جدیدی برای بارش باران در صحراها کشف کرده‌اند. صحراها معمولا سوزان و آفتابی هستند و وزش باد در آن‌ها شدید است. همین ویژگی‌ها به محققان کمک می‌کند تا شیوه جدیدی برای بارش باران و سبز شدن گیاهان در صحراهای وسیع کشف کنند.

 دانشمندان دانشگاه "ایلینوی" (University of Illinois) معتقد هستند که نصب پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی باعث افزایش دما، بارش باران و پوشش گیاهی شده و منافع زیادی برای منطقه صحرایی به همراه دارد. تاسیسات بادی و خورشیدی برای صحرایی با مساحت بیش از ۹ کیلومتر تعبیه شده و بدین ترتیب بارش باران در این منطقه دو برابر می‌شود که طور متوسط این میزان حدود ۰.۲۵ میلی متر در روز افزایش خواهد داشت.

به گفته اوگنیا کالنی، یکی از اعضای گروه تحقیق افزایش بارندگی ناشی از تعاملات پیچیده زمین و اتمسفر است. نصب پانل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی باعث ایجاد سطوح ناهموار و تاریک‌تر زمین می‌شوند که بارش باران را به همراه خواهد داشت. یانلی، رهبر گروه تحقیق در این باره می‌گوید:" افزایش بارندگی رشد گیاهان را افزایش داده و بازخورد مثبتی بر جای می‌گذارد."

همچنین نصب پنل‌های خورشیدی و توربین های بادی ۳.۷۹ تراوات (terawatts) انرژی پاک تولید می‌کند. سافا ماتشری، یکی دیگر از اعضای گروه تحقیق می‌گوید: "افزایش بارندگی، پوشش گیاهی و تولید انرژی پاک که توسط انرژی خورشیدی و باد تولید می‌شود، باعث رونق کشاورزی، توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی در صحرا، ساحل، خاورمیانه و دیگر مناطق مجاور می‌شود."

کد خبر 353149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.