حتی یک مورد ساخت و ساز خلاف نداشتیم/ برنامه شهرداری برای حفظ سبزینگی ناژوان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: احداث کلکتور آبیاری فضای سبز، احداث تصفیه خانه‌های لوکال پساب و احداث مخازن ذخیره آب از جمله برنامه‌های میان مدت برای نجات ناژوان از شرایط کم‌آبی است که برای تحقق آن نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن شفیعی ظهر امروز (سه شنبه) در ادامه سلسله نشست‌های خبری «سه شنبه‌ها با رسانه» که با شعار «پاسخگویی در مسیر امید» برگزار می‌شود، اظهار کرد: شهرداری طی ۲۰ سالی که از آغاز فعالیت مدیریت طرح ساماندهی ناژوان می‌گذرد، ناژوان را از محدوده خدماتی شهر جدا کرد تا از ساخت و ساز و تخریب فضای سبز محفوظ بماند، شرایط حاشیه زاینده رود در سال‌های گذشته همچون ناژوان بوده، اما به مرور دستخوش ساخت و ساز شده است.

وی ادامه داد: همه از اصفهان به عنوان یک باغ شهر یاد می‌کنند و ناژوان با بیش از ۱۲۰۰ هکتار وسعت جزء هویت تاریخی شهر اصفهان است، بنابراین نباید به ناژوان به عنوان «پارک» یا «فضای سبز» نگاه کنیم، زیرا هویتی است که در تاریخ شهر اصفهان وجود داشته و ما باید برای حفظ این هویت تلاش کنیم.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان مهمترین اقدام برای صیانت از هویت ناژوان را حفظ باغات و فضای سبز این منطقه دانست و اظهارکرد: در این راستا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نخستین اولویت مدیریت طرح ساماندهی ناژوان، حفظ باغات منطقه ناژوان است.

۵۵ درصد از دِبی آب چاه‌های منطقه ناژوان خشک شده است

شفیعی با بیان اینکه در شرایط کم آبی بیش از ۵۵ درصد از دِبی آب چاه‌های منطقه ناژوان خشک شده است، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد چاه‌های منطقه ناژوان رو به خشکی است از این با وجود شرایط سخت برای حفظ ۱۲۰۰ هکتار از اراضی ناژوان تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ هزار اصله درخت و درختچه در ناژوان وجود دارد که به نسبت جمعیت اصفهان می‌توان گفت هر سه نفر شهروند اصفهانی یک درخت در ناژوان دارند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه یک سوم درختان و فضای سبز ناژوان در تملک شهرداری اصفهان است، گفت: بیش از۷۰۰ هکتار از اراضی ناژوان در تملک بخش خصوصی، ۳۰۰ هکتار زمین در تملک شهرداری و ۱۰۰ هکتار آن در بستر زاینده رود، خیابان‌ها و شوارع اطراف ناژوان است.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان از ابتدا در صدد بوده هر کشاورزی که نمی‌تواند به دلایل مختلف از جمله کمبود آب و به صرفه نبودن کشاورزی، باغات خود را حفظ کند، این باغات را تملک و تبدیل به فضای سبز کند، البته هیچ اجباری در این خصوص نبوده و تمام این فرایند بر اساس توافق انجام شده است.

شفیعی با اشاره به مشکلات حاصل از کم آبی‌ها در ناژوان اظهارکرد: برای مدیریت شرایط کم‌آبی یک برنامه کوتاه‌مدتی در نظر گرفته شد تا در سال‌جاری بتوانیم شرایط سخت را پشت سر بگذاریم، در این راستا امسال آبیاری فضاهای سبز و درختان ناژوان با استفاده از ۲۰ دستگاه تانکر انتقال آب صورت گرفت، همچنین حفر چال کودهایی برای درختان همراه با محلول پاشی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حفظ ناژوان در گرو آبیاری مناسب و حفاظت از فضای سبز است، گفت: یک برنامه میان‌مدت نیز برای حفظ ناژوان پیشنهاد شده که شامل احداث کلکتور آبیاری فضای سبز ناژوان، احداث تصفیه خانه‌های لوکال پساب و مخازن ذخیره آب فضای سبز برای ناژوان است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با تاکید بر اینکه امسال یک مخزن دو هزار مترمکعبی و یک مخزن هزار متر مکعبی به مجموعه مخازن ذخیره آب ناژوان اضافه خواهد شد، تصریح کرد: یکی از مخازن در ضلع شمال و دیگری در ضلع جنوب زاینده رود احداث می‌شود، برای این مهم اعتباری معادل ۲۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

شفیعی با بیان اینکه سه طرح پیشنهادی میان مدت برای مقابله با کم‌آبی به تایید اداره خدمات شهری و کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان رسیده است، گفت: سازمان‌های جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای باید مجوزهای لازم را صادر کنند چرا که اگر اقدامات اجرایی لازم صورت نگیرد، ناژوان از فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد.

وی افزود: در حوزه فضای سبز و بستر حاشیه زاینده رود میزان کمی خاک وجود دارد به طوری که عمق خاک در بعضی از نقاط به سه متر می‌رسد و زیر آن بستر شنی است، در واقع وقتی آب در رودخانه جریان داشته درختان ناژوان نیاز به آبیاری نداشتند، اما امروزه وقتی آبیاری انجام می شود، آب وارد شن‌ها شده و درختان آسیب جدی می‌بینند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه ۳۰ درصد گونه‌های کاشته شده در ناژوان مثل بیدهای مجنون علاوه بر نیاز آبی بالا نسبت به اشعه خورشید بسیار حساس هستند، ادامه داد: اگر باغات و فضای سبز ناژوان دچار آسیب شود، تاثیر زیادی بر هوای شهر اصفهان و مناطق مشرف بر این محدوده از جمله مناطق یک، پنج، ۱۳ و ۹ شهرداری اصفهان خواهد گذاشت.

شفیعی تاکید کرد: نگاه‌ها به ناژوان باید تغییر کند و علاوه بر شهرداری سایر ادارات طرح ساماندهی ناژوان را همراهی و پشتیبانی کنند.

آبیاری ناژوان را نمی‌توان قطره‌ای انجام داد

وی با اشاره به مادی های موجود در ناژوان اظهارکرد: سرمنشأ مادی‌های شهر اصفهان از ناژوان است به طوری که از مجموع بیش از ۳۰۰ کیلومتر مادی شهر، بیش از ۵۲ کیلومتر آن در ناژوان وجود دارد که درختان کهنسال اطراف انهار نیاز به آب دارند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان خاطرنشان کرد: در راستای حفظ مادی‌های ناژوان بیش از ۴۰ کیلومتر از ۵۲ کیلومتر مادی ناژوان لوله‌گذاری و شبکه‌گذاری آب شده، اما با توجه به اینکه میزان آب کم است، نمی‌توانیم آب را در شبکه جاری کنیم، نکته مهم دیگر اینکه آبیاری ناژوان را نمی‌توان با روش قطره‌ای انجام داد و تنها در نقاطی که طرح توسعه داشته، آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود.

شفیعی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایمنا مبنی بر راهکارهای ساماندهی دسترسی شهروندان و گردشگران به ناژوان، گفت: در این ارتباط دو تفکر وجود دارد، یکی اینکه باید گردشگری در ناژوان توسعه پیدا کند و اصلاح شود و دیگر اینکه باید بیشتر به حفظ فضای سبز اهمیت دهیم، چرا که اراضی ناژوان در حریم شهر اصفهان است و اجازه احداث خیابان جدید یا تعریض خیابان‌ها با مجوز سازمان‌های جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اگر دسترسی‌ها به ناژوان گسترده شود، این طبیعت بکر و زیبا در معرض تهدید قرار می‌گیرد چرا که افزایش عبور و مرور در ناژوان می‌تواند مشکلات زیادی را در حوزه گردشگری ایجاد کند. به دنبال گسترده شدن معابر ناژوان نیستیم چرا که در حال حاضر شهروندان می‌توانند از دو پارکینگ احداث شده برای پارک خودروهای خود استفاده کنند.

ورود به ناژوان از طریق ۲۰ معبر

شفیعی با بیان اینکه ورود به ناژوان از طریق ۲۰ معبر انجام می‌شود، افزود: اگر در آینده معابر فعلی مسدود و پارکینگ‌هایی را در ورودی‌های ناژوان تعبیه کنیم، مردم با استفاده از دوچرخه، پیاده، کالسکه و خودروهای برقی از طبیعت ناژوان استفاده خواهند کرد و این اتفاق بسیار پسندیده است.

وی با اشاره به پیشگیری از ساخت و سازهای خلاف در ناژوان تصریح کرد: قوی‌ترین سیستم کنترل و نظارت را برای جلوگیری از ساخت و ساز در ناژوان به کارگرفته ایم، ضمن اینکه امکان صدور پروانه ساختمانی در منطقه ناژوان وجود ندارد و هر گونه تغییر کاربری باید در شورای برنامه‌ریزی استانداری مطرح شود که البته تاکنون یک مورد نیز وجود نداشته است.

 وی در خصوص تاثیر کم‌آبی‌ها بر درختان ناژوان، گفت: کم‌آبی باعث خزان زودرس درختان ناژوان شده به طوری که درختان بید و چنار ناژوان دچار آسیب شده‌اند، اما از بین نرفته و آمار خشک شدن درختان کم بوده است.

شفیعی خاطرنشان کرد: عرصه چمن در ناژوان به حداقل رسیده و گونه‌های جدید با نیاز آبی کم و مقاوم به شرایط خشکی جایگزین آنها شده است.

وی با اشاره به پروژه باغ هزار تو در ناژوان اظهارکرد: در صورت تامین تصفیه خانه لوکال این پروژه به جاذبه‌های ناژوان اضافه می‌شود، البته باید مجوزهای لازم از شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای برداشت پساب صادر شود.

کاشت ۲۷۰ نهال در باغ رویش

مدیر طرح ساماندهی ناژوان در خصوص باغ رویش ناژوان افزود: باغ رویش با طراحی و مصالح سنتی به منظور گسترش فرهنگ درخت‌کاری و افزایش سرانه فضای سبز شهر به خصوص پارک جنگلی ناژوان در فضای پنج هزار و ۵۰۰ متربعی احداث شد تا خانواده‌ها به مناسبت تولد فرزندانشان، نهالی را به نام فرزند خود بکارند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۷۰ نهال در باغ رویش کاشته شده است، گفت: شهروندان استقبال گسترده ای از باغ رویش داشته‌اند.

شفیعی در خصوص معضل روشن‌کردن آتش در ناژوان گفت: با توجه به برخوردهای فرهنگی و توجیهی بیش از ۷۰ نفر نیروی گشت مراقب، زمستان سال گذشته روشن‌کردن آتش در ناژوان به حداقل رسید.

وی با اشاره به مراکز گردشگری ناژوان که مورد استقبال شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است، تصریح کرد: باغ پرندگان با گذشت ۲۲ سال از راه‌اندازی، زیباترین باغ پرندگان کشور است، همچنین آکواریوم، جاده سلامت، باغ خزندگان، تله‌سیژ، شهربازی، قایقرانی خانوادگی، مجموعه صدف‌ها و باغ پروانه‌ها از دیگر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری ناژوان به شمار می‌رود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه در نوروز ۹۷ بر اساس آمار بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مراکز گردشگری ناژوان دیدن کردند، خاطرنشان کرد: در طول سال به طور میانگین بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مناطق گردشگری ناژوان دیدن می‌کنند.

وی ادامه داد: سعی کردیم مراکز ورزشی ناژوان را نیز فعال کنیم، البته در حال حاضر زمین‌های روباز ورزشی ناژوان در اختیار شهروندان است، همچنین یک قطعه زمین ساحلی حاشیه پارک انتهای ناژوان وجود دارد که مسابقات ساحلی کشوری در آن برگزار می‌شود.

مناسب‌سازی جاده سلامت برای معلولان

شفیعی در خصوص جاده سلامت ضلع شمال ناژوان، اظهارکرد: فاز دوم جاده سلامت در مسیر ساحلی شمال ناژوان حدفاصل پل نصر تا پل میرزا کوچک خان برای عبور معلولان مناسب‌سازی شد که با افتتاح این جاده، دو کیلومتر به مسیر جاده سلامت اصفهان افزوده شده است.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه« ناژوان دوست داشتنی» از طرف سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ناژوان گفت: از جمله این ویژه برنامه «ابربازی‌ها» برای کودکان و نوجوانان، نمایش‌های میدانی، ایستگاه‌های بازی، جنگ‌های شادی، سوت شادی و ایستگاه‌های پرفورمنس همچنین ویژه برنامه‌هایی برای شهروندان ارشد شهر بود که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان خاطرنشان کرد: در شش ماهه سال‌جاری حدود ۱۷۰ هزار نفر از برنامه‌های فرهنگی ناژوان استفاده کردند، بین سه تا هفت درصد گردشگر خارجی از جاذبه‌های ناژوان دیدن می‌کنند که درصددیم این آمار را با سرویس‌دهی بهتر افزایش دهیم.

تکثیر ۶۰۰ پرنده کمیاب در ناژوان

شفیعی با اشاره به مرکز تکثیر ناژوان، تصریح کرد: مهمترین هدف مجموعه تکثیر باغ پرندگان، حفظ و تکثیر پرندگانی است که در صورت تکثیر نشدن ممکن است به دست فراموشی سپرده شوند. بیش از ۶۰۰ پرنده نادر و کمیاب در ناژوان تکثیر شده و به مرحله بازدید رسیده که در باغ پرندگان آزادسازی و مورد بازدید گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

حفظ چنار مرتضی علی

شفیعی در خصوص سرنوشت چنار ۵۰۰ ساله مرتضی علی در خیابان باغ فردوس با توجه به شرایط کم آبی گفت: با توجه به اینکه جنس آب تغییر کرده و سختی آن بالا رفته است، متاسفانه چنار مرتضی‌علی و بخشی از درختان که سن بالایی دارند در معرض تهدید هستند. علت خشکی نسبی این‌درخت سختی آب است، البته مراقبت‌های لازم صورت گرفته و آبیاری این درخت با استفاده از تانکر انجام شده است.

کد خبر 353117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.