همراهی مدیریت شهری با هیئت‌های مذهبی شهر

خیابان‌های سیاه پوش، لباس مشکی، طبل، گهواره، زنجیرهای عزاداری، اسپند و ... عطر و بوی محرم را در شهر پر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابان‌ها و کوچه‌ها سیاه پوش شده‌اند، نصف جهان رنگ و بوی محرم گرفته است، هیئت‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری آماده می‌شوند تا نهضت عاشورا را زنده کنند، عاشورایی که پرورش‌دهنده روح حماسه و ایثار است. همه از مردم تا مسئولان دست به دست هم داده‌اند تا شهر را برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) آماده کنند.

در این حال و هوای معنوی شهرداری اصفهان نیز فضاسازی سطح شهر را با نصب المان‌های «اشک» و «محرم» و پرچم‌های ویژه انجام داده است. تعداد ۶۰۰ المان اشک مزین با جملات عربی و فارسی "ای کشته اشک‌ها" و "یا قتیل العبرات" در بزرگراه‌های حلقه سوم ترافیکی، زیرگذرهای داخل شهری، میدان امام حسین (ع) و عرشه پل‌های سطح شهر نصب شده است.

شهرداری اصفهان کمک به هیئت‌های مذهبی را نیز در دستور کار خود قرار داده است، در این راستا «ستاد ویژه محرم» از سوی شهرداری اصفهان تشکیل شد تا با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی به هیئت‌های مذهبی خدمات رسانی کند. بر این اساس یک نفر نماینده تام الاختیار از روابط عمومی شهرداری و نماینده تام الاختیار از معاونت خدمات شهری به مدت ۱۵ روز در سازمان تبلیغات اسلامی مستقر شده و برای دهه اول و دوم ماه محرم فرآیند صدور مجوز برگزاری مراسم‌های عزاداری را در سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌دهند، بنابراین دیگر  نیاز نیست هیئت‌های مذهبی به شهرداری مراجعه کنند چرا که نمایندگان شهرداری در سازمان تبلیغات اسلامی در ستاد ویژه محرم با عنوان «شهر حسینی» حضور دارند و دفترچه‌ای با عنوان ستاد ویژه شهرداری اصفهان را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، در این دفترچه تمام فرایندها و شیوه نامه‌ها از جمله شیوه نامه‌های ایمنی، برپایی ایستگاه‌های مختلف و ... در آن قید شده و خادمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نیز باید طبق همین ضوابط اقدام کنند.

همچنین کمیته نظارت بر ایستگاه‌های صلواتی متشکل از سازمان تبلیغات، شهرداری، آتش نشانی، پلیس امنیت، پلیس راهور تشکیل شده تا این ایستگاه‌ها مشکلاتی برای مردم ایجاد نکنند و در صورت بروز مشکل تذکرات لازم اعلام و مسایل در اسرع زمان برطرف شود.

علاوه بر تمهیدات یاد شده، شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه همانند سنوات گذشته خدمت رسانی به هیئت‌های مذهبی و عزاداران آقا اباعبدالله الحسین (ع) را در دستور کار خود قرار داده و سرویس‌دهی ویژه ای به هیئت‌های مذهبی شهر در شب‌های ماه محرم خواهد داشت به طوری که در این ایام هر شب به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در اختیار هیئت‌های مذهبی شهر قرار می‌دهد.

راه‌اندازی «خانه هیئت‌های مذهبی شهر»

مشاور امور هیئت‌های مذهبی و مساجد در شهرداری اصفهان در خصوص تمهیدات شهرداری اصفهان برای محرم امسال به ایمنا گفت: شهرداری و مجموعه مدیریت جدید شهری با توجه به اینکه هیئت‌ها به عنوان قدیمی ترین تشکل‌های غیر دولتی فعالیت‌های گسترده و مستمری در سطح شهر داشته‌اند و در مناسبت‌های مختلف همکاری‌های خوبی با مجموعه مدیریت شهری داشتند، برای ارتباط بهتر با هیئت‌های مذهبی شهر با انتخاب مشاور امور هیئت‌ها پل ارتباطی بین آنها و شهرداری ایجاد کرده است.

سید علیرضا خاتون‌آبادی اظهارکرد: در حال حاضر پل ارتباطی مورد نظر شهرداری برای ارتباط با هیئت‌های مذهبی شهر برقرار شده و تعامل خوبی با شورای هیئت‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر مجموعه‌های مرتبط با هیئت‌های مذهبی شهر برقرار شده است.

وی با اشاره به برگزاری گردهمایی هیئت های مذهبی شهر اصفهان در سال گذشته، تصریح کرد: این گردهمایی باعث شد که هیئت‌های مذهبی برای نخستین بار در مجموعه شهرداری گرد هم آیند، همچنین تعدادی از جوانان نخبه هیئتی در این مراسم تجلیل شدند که بازتاب زیادی به همراه داشت، زیرا این نگرش ایجاد شده بود که هیئتی‌ها دنبال کسب تحصیل و فعالیت‌های هنری و ورزشی نیستند، اما طبق بررسی‌های انجام شده با شورای هیئت‌های مذهبی تعداد زیادی جوان نخبه هیئتی شناسایی و در این گردهمایی مورد تجلیل قرار گرفتند و نشان جوانان نخبه هیئتی را دریافت کردند.

مشاور امور هیئت‌های مذهبی و مساجد در شهرداری اصفهان با بیان اینکه گردهمایی هیئت‌های مذهبی شهر اصفهان امسال نیز برگزار خواهد شد، تصریح کرد: سال‌ها بود شورای هیئت‌های مذهبی شهر محلی را برای برگزاری جلسات خود نداشتند، از این رو به دستور شهردار اصفهان برای نخستین بار محلی در اختیار شورای هیئت‌های مذهبی شهر با عنوان «خانه هیئت‌های مذهبی شهر» قرار گرفت.

وی با اشاره به توزیع عادلانه و متوازن پایه‌های تبلیغاتی سطح شهر در سال جاری، گفت: امسال پایه‌های تبلیغاتی به صورت عادلانه بین هیئت‌های مذهبی تقسیم می‌شود، استفاده کردن از پایههای تبلیغاتی بُعد محلی دارد که این مهم برای هیئت‌های هر منطقه در نظر گرفته شده است، البته گاهی هیئت‌ها، سخنرانان مطرح کشوری را برای مجالس خود دعوت می‌کنند که نیاز به تبلیغات گسترده‌تر دارد، از این رو پیگیری‌های لازم انجام شده است.

مشاور امور هیئت‌های مذهبی و مساجد در شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعداد زیادی از پایههای تبلیغاتی سطح شهر به مناسبت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: به مناسبت دهه ولایت ۳۰ هیئت در قالب یک تبلیغ متمرکز تبلیغات خود را انجام دادند که در این راستا پایه‌های مناسب و داربست توسط شهرداری در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اصفهان، نگاه تعاملی با هیئت‌های مذهبی برای رفع مشکلات آنها دارد.

کمک‌ شهرداری اصفهان به هیئت‌های مذهبی شهر در ماه محرم

خاتون‌آبادی با اشاره به کمک‌های شهرداری اصفهان به هیئت‌های مذهبی شهر در ماه محرم، اظهارکرد: طبق سنوات گذشته با موافقت شورای اسلامی شهر در دهه اول ماه محرم کمک‌هایی توسط شهرداری به هیئت‌های مذهبی شهر ارایه خواهد شد.

وی افزود: حدود ۱۴۰۰ هیئت مذهبی در شهر اصفهان وجود دارد که تعدادی از آنها فعالیتهای گسترده‌تری داشته و با توجه به داشتن منابع مالی، نیازی به دریافت کمک ندارند، از این رو شهرداری اصفهان بیشتر کمک‌های خود را به هیئت‌هایی که در مناطق محروم شهر هستند، ارایه می‌دهد.

مشاور امور هیئت‌های مذهبی و مساجد در شهرداری اصفهان در خصوص ایستگاه‌های صلواتی شهر و افزایش تعداد آنها گفت: بر اساس جلساتی که در سازمان تبلیغات اسلامی، پلیس امنیت، پلیس راهور، روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری برگزار شده، ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: با توجه به درخواست مردم در خصوص ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی و عدم ایجاد مزاحمت برای شهروندان، امسال برپایی ایستگاه‌های صلواتی بر سر چهارراه‌ها، سه راه‌ها و گذرهای اصلی کمتر خواهد بود، همچنین سیستم صوتی ایستگاه‌ها که هر کدام دارای کد مخصوص است، باید تا ساعت ۲۳ شب فعال باشد و مسئولان ایستگاه مشخص، دارای کارت شناسایی و مورد تایید پلیس امنیت باشند.

خاتون‌آبادی ادامه داد: در راستای حمایت از هیئت‌های مذهبی و کاستن از وقت و انرژی در ادارات مختلف، نمایندگان تام‌الاختیار معاونت خدمات شهری و اداره ارتباطات شهرداری از ۱۰ روز گذشته در سازمان تبلیغات مستقر شده‌اند تا هیئت‌های مذهبی برای دریافت مجوز برپایی مجالس عزاداری، ایستگاه‌های صلواتی و تبلیغات پایه‌ای و شهری نیاز به مراجعه به این دو مجموعه نداشته باشند.

توزیع عادلانه پایه‌های تبلیغاتی برای هیئت‌های مذهبی شهر

یکی از فعالان هیئت عاشقان امام حسین(ع) مسجد شیشه‌گری واقع در خیابان علامه مجلسی از تعامل خوب شهرداری اصفهان با هیئت‌های مذهبی شهر اعلام رضایت کرده و گفت: امسال شهرداری اصفهان مشاور امور هیئت‌های مذهبی و مساجد را منصوب کرد که همکاری خوبی با هیئت‌های مذهبی شهر برقرار کرده است.

عباس تدین با ابراز خرسندی از توزیع عادلانه پایه‌های تبلیغاتی سطح شهر برای تمام هیئت‌های مذهبی، افزود: علی‌رغم اینکه سال گذشته اکثر پایههای تبلیغاتی در اختیار تعداد محدودی از هیئت‌های مذهبی شهر بود، امسال این پایه‌ها عادلانه توزیع شد، البته هیئت‌ها هر هفته حدود ۵۵ هزار تومان برای پایه‌های تبلیغاتی هزینه پرداخت می‌کنند که اگر با توجه به مساعدت‌های خوب شهرداری این هزینه‌ها به صورت نیم بها در نظر گرفته شود، باعث جلب رضایت هر چه بیشتر هیئت‌های مذهبی شهر خواهد شد.

این فعال هیئت عاشقان امام حسین(ع)  اظهارکرد: برنامه‌ریزی‌های شهرداری اصفهان برای کاهش مراحل دریافت مجوز برگزاری مجالس عزاداری قابل تقدیر است.

وی با اشاره به برگزاری حرکت شورآفرین کاروان شادی ۱۷ ذی‌الحجه با عنوان «مبلغان غدیر» در مسیر بازار اصفهان گفت: برای برگزاری این حرکت شورآفرین نیز شهرداری اصفهان مساعدت‌های زیادی داشت.

تعامل مثال‌زدنی

اصغر بابایی از فعالان بیت الزینب(س) اصفهان نیز تعامل شهرداری اصفهان با هیئت‌های مذهبی شهر را مثال زدنی دانست و به ایمنا گفت: امسال به مناسبت فرارسیدن عید بزرگ غدیر «کارناوال شادی غدیر» را از میدان شهدا تا سه راه خیابان آمادگاه به راه انداختیم که همکاری شهرداری اصفهان در این راستا بسیار خوب و قابل تقدیر بود.

وی تاکید کرد: همکاری شهرداری اصفهان در دوره جدید با هیئت‌های مذهبی شهر بسیار پر رنگ‌تر شده به طوری که خدماتی که ارایه می‌کنند، عادلانه بین هیئت ها توزیع می‌شود.

کد خبر 353086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.