سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با کدام پشتوانه؟

شهرضا - مدت ها است که دیگر رنگ و بویی از گردشگران داخلی و خارجی در نیست، شهرستانی که دیرینه آن پهلو به تاریخ می‌زند، این روزها به دور از کاروان گردشگران، به حاشیه صنعت توریسم رانده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، در هر گوشه که بنگری ردِّ پایی می بینی از پیشینیان که با اراده‌ای والا، آستین همت بالا زده، طرحی نو در انداخته‌اند.

در این دیار، رشک جایی نداشته و اربابان خِرد همواره کوشیده‌اند، از هر استعدادی بهره گیرند تا زیبایی را در سازه‌ها و یافته‌های نوین دانش هر زمان در نگاشته‌ها عرضه و از جدیدترین مراکز علمی، اداری و خدماتی، بهره ببرند.

شهرضا دیر زمانی است که در ردیف نخستین مناطق ایران درآمده که دارای ساختار اداری منظم و مراکز آموزشی نوین بوده است. در آخرین سال‌های حکومت قاجارها در ۱۳۰۱ بلدیه شهرضا و ۱۹ شهر دیگر ایران برای نخستین بار تاسیس شد و یک سال بعد از آن، یعنی در سال ۱۳۰۲ فرمانداری آن آغاز به کار کرد؛ در حالی که در آن زمان بسیاری از مراکز استان‌های کشور فاقد نظام نوین اداری بودند. اما سابقه دیرینه این شهرستان به اینجا ختم نمی‌شود، کهن‌ترین یادمان تاریخی شناخته شده آن، "امامزاده زیارتگاه" است که مربوط به دوران سلجوقیان است.

بی‌توجهی به گردشگری با توجیه کمبود بودجه!

حسن عابدی، محقق و پژوهشگر تاریخ با اشاره به تاریخ کهن شهرضا به ایمنا می‌گوید: در حال حاضر کتاب "تاریخ شهرضا" اثر مرحوم "مسیح‌الله جمالی" مهمترین اثر مدون و جامعی است که درباره تاریخ این شهرستان در دست داریم.

وی اضافه می‌کند: در منابع تاریخی مختلف نیز به صورت پراکنده از ادوار مختلف تاریخ شهرضا سخن گفته شده است، مانند حمله آل مظفر و یا عهد صفویه.

این پژوهشگر تاریخ تصریح می‌کند: متاسفانه آثار تاریخی شهرضا به خوبی شناخته شده نیست، خانه‌های تاریخی در این شهر وجود دارد که در نوع خود کم نظیر است و مناطقی همچون بازار یا بافت تاریخی، نیازمند اکتشافات باستان شناسی بوده، اما هرگز انجام نشده.

عابدی ادامه می‌دهد: به تازگی یک پایاب تاریخی در منطقه "عرش‌آباد" کشف شد، اما هیچ اقدام باستان شناسی یا پژوهشی دیگری در این زمینه انجام نشد، توجیه همه این بی‌توجهی‌ها نیز کمبود بودجه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان عنوان شده است.

رونق گردشگری شهرضا با شعار دادن محقق نمی‌شود

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین منابع درآمدی کشورهای جهان گردشگری و صنعت توریسم است، تصریح می‌کند: متاسفانه به این مسئله در شهرضا توجه نمی‌شود.

وی می‌گوید: کشورها و مناطقی که فاقد آثار تاریخی هستند تلاش می‌کنند تا جاذبه‌های جدید گردشگری ایجاد کنند، اما در شهرضا و بعضی دیگر از مناطق یا این آثار در حال تخریبند یا توجهی به آن‌ها نمی‌شود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرضا قابیلت جهانی شدن را دارد، اما برای تحقق این مسئله لازم است مردم و مسئولان تلاش بیشتری داشته باشند، اظهار می‌کند: یکی از مهمترین مشکلات شهرستان و استان بیکاری است که متأسفانه معضلات زیادی را ایجاد کرده است.

محمودی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان اصفهان ۱۷ درصد است، خاطرنشان می‌کند: این رقم بسیار زیاد است، اما باید از زیرساخت‌های موجود برای رفع این معضل استفاده کنیم و این همان مسئله‌ای است که مورد غفلت واقع شده است.

وی با بیان اینکه گردشگری و توسعه مراکز بوم‌گردی امروزه یکی از سودآورترین مشاغل است، می‌گوید: استان اصفهان امکانات طبیعی، تاریخی و اجتماعی زیادی در این زمینه دارد که اگر به درستی از آن بهره برداری شود تا حد بسیاری زیادی می‌تواند آمار بیکاری را کاهش دهد.

نماینده مردم شهرستان شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی در شهرهای بزرگ جوانان کمتر تمایل به استخدام در ادارات دارند و مشاغل آزاد طرفداران زیادی پیدا کرده است، تصریح می‌کند: علت این مسئله آن است که در این شهرها مزیت‌های اشتغال و سرمایه گذاری تاحدودی شناخته شده و افراد به سوی آنها جذب شده‌اند.

محمودی یکی از مهمترین نیازهای این شهرستان در حوزه صنایع دستی را ایجاد شرکت‌های پشتیبان دانست و افزود: دولت در این زمینه طرح‌های حمایتی خوبی را ارایه کرده و نمایندگان مجلس نیز در لایحه حمایت از صنایع دستی امتیازات خوبی را برای این منظور پیش‌بینی کرده‌اند.

وی تاکید می‌کند: لازم است در شهرستان مراکز بوم‌گردی و گردشگری توسعه پیدا کند و برای این منظور نیاز است، همبستگی بیشتری بین مسئولان و مردم به ویژه فعالان حوزه صنایع دستی و گردشگری ایجاد شود.

سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با کدام پشتوانه؟

عبدالحسین حق‌پناه، فعال گردشگری معتقد است: «انحصار فعالیت‌های اجرایی به دولت‌ها در طول دهه‌های گذشته، باعث ضعف عملکرد بخش خصوصی شده و به همین منظور لازم است موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برداشته شود.»

وی می‌گوید: به جرأت می‌گویم بخش خصوصی در شهرستان‌هایی همچون شهرضا و شهرهای کوچک از آینده سرمایه‌گذاری در این حوزه بیمناک هستند.

این فعال گردشگری تأکید می‌کند: تسهیلات دولت برای حمایت از گردشگری خوب است، اما کدام نهاد یا قانونی از سرمایه‌گذاری که به علت رکود یا نوسانات بازار دچار ورشکستگی شده، حمایت می‌کند؟

حق‌پناه می‌افزاید: باید از کسی که سرمایه خود را به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها، در حوزه گردشگری به کار گرفته حمایت شود و در صورت برگشت چک‌ها یا ورشکستگی، از سوی بیمه‌ها یا نهادهای معاضدتی حمایت شود.

وی تصریح می‌کند: اداره میراث فرهنگی شهرستان نیز نباید تنها از موضع انفعالی نظاره‌گر رویدادها باشد، چراکه باید بناهای تاریخی را معرفی، خانه‌های تاریخی را تملک و راهکارهای جذب گردشگر را معرفی کند و با فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه ارتباط مستمر داشته باشد، البته از سایر مسئولان و نهادها انتظار حمایت دیگری وجود دارد. 

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 353077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.