کلاف پیچیده ادلب در دستان سه قدرت منطقه‌ای

نشست تهران در حالی برگزار شد که با وجود اعلام همبستگی سه کشور ایران، ترکیه و روسیه، آینده ادلب همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها حمله نیروهای دولتی سوریه به استان ادلب که تحت کنترل مخالفان رژیم این کشور قرار دارد، قریب الوقوع به نظر می رسد. در همین راستا نشست تهران درباره تحولات سوریه به طور رسمی در روز جمعه- ۱۶ شهریور- به میزبانی ایران برگزار شد. هر چند کشورهای حاضر در این نشست که تحولات سوریه را طی سه سال اخیر مدیریت می‌کنند، با انتشار بیانیه‌ پایانی رسماً مخالفت خود را باسیاست‌های منطقه‌ای آمریکا اعلام و به جهانیان تأکید کردند زمان مدیریت بحران‌های منطقه بدون آمریکا فرارسیده است، اما نمی توان منکر اختلافاتی بود که همچنان بین این سه کشور در حوزه مقابله با مسأله ادلب وجود دارد.

ترکیه نمی تواند کاری از پیش ببرد

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دستاورد نشست سران ایران، ترکیه و روسیه می گوید: این نشست به خاطر اینکه هرکدام از این سه طرف انتظارات مجزایی از یکدیگر به ویژه بر سر مسئله جنگ در ادلب داشتند، ناموفق بود. ایران و روسیه با آتش بس در ادلب موافقت نکردند و ترکیه نیز نمی تواند کار بیشتری از پیش ببرد؛ با توجه به اینکه مقدمات این حمله با پرواز های نظامی روسیه و سوریه آغاز شده، به نظر می رسد که این نابسامانی ها ادامه پیدا کند.

وی در حال حاضر نگرانی‌ آمریکا را به خاطر نیروهای کرد سوریه و احتمال استفاده مجدد از حملات شیمیایی می داند و معتقد است که مسئله ادلب همچنان در ابهام قرار دارد؛ بنابراین نتیجه این نشست خیلی مطلوب نبود. ایران و روسیه معتقدند که نمی توان ادلب را رها کرد تا به همین وضعیت باقی بماند؛ آنها به دنبال این هستند که سوریه به تمامیت ارضی کامل دست یابد و البته دارند به این سمت نیز حرکت می کنند، اما رسیدن به آن بسیار سخت است.

بیگدلی با اشاره به وضعیت بغرنج ادلب و غیر قابل پیش بینی بودن آن، می گوید: در این شهر نیروهای نظامی و غیر نظامی با یکدیگر آمیخته شده‌اند، بنابراین روسیه نیز با احتیاط به این مسئله ورود پیدا کرده است، اما به دلیل حساسیت بالای ادلب برای روسیه و سوریه، همکاری این دو کشور بر این مبنا است که این منطقه تحت تصرف ترک ها قرار نگیرد و آن را از دست ندهند.

ایران، روسیه و ترکیه برای اتحاد انگیزه دارند

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: نکته مهمی که در رابطه با این نشست باید گفت این است که به شکل گیری یک جبهه قدرتمند منطقه ای در برابر زیاده خواهی آمریکا و رفتار غیر اصولی دونالد ترامپ منجر شد.

وی معتقد است این سه کشور در واقع می توانند با تشکیل یک بلوک قدرتمند در برابر تحریم های آمریکا ایستادگی کنند؛ زیرا هر سه در معرض تهدید اقتصادی آمریکا قرار دارند و باید سازوکار جدیدی برای مقابله با باج خواهی و زیاده خواهی‌های رییس جمهور آمریکا تعریف کنند.

هانی زاده با بیان اینکه آمریکا تهدید کرده اگر سوریه به ادلب حمله کند، پاسخ خواهد داد، گفت: در شرایط کنونی اوضاع سوریه به خاطر ادلب پیچیده‌تر شده و دولت آن در آستانه پاکسازی این منطقه مهم مرزی است، بنابراین شرایط موجود در نشست تهران به طور جدی مورد بحث قرار  گرفت و تصمیمات مهمی درباره آینده سوریه اتخاذ  شد.

کد خبر 352969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.