نوش داروی جهانِ ناساز

دومین رویداد تداکس نقش جهان جمعه ۱۶ شهریور ماه در هنرسرای خورشید اصفهان با معرفی ایده‌های نو ایده‌پردازان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جهان امروز هر روز تغییر می‌کند و این ایده‌های نو انسان‌ها است که تحولات جدید را می‌سازد. این روزها دیگر صحبت‌های تکراری خریدار ندارد، بلکه این ایده‌های نو و جدید هستند که می‌توانند مورد توجه جهانیان واقع شوند.

تداکس، یک جامعه سازمان یافته غیر انتفاعی است که سعی دارد ایده‌های نو را با یکدیگر به اشتراک بگذارد و این کار را در دو بعد جهانی و محلی انجام می‌دهد.

این رویداد مجموعه ایی از چندین سخنرانی افراد متفکر و متخصص در حوزه‌های گوناگون است که ایده‌ها، تجربیات و دانش خود را با زبانی ساده و جذاب در اختیار همگان قرار می‌دهند و در کنار این سخنرانی‌ها، رخدادهای جنبی متفاوت برای شرکت کنندگان در نظر گرفته می‌شود.

یک موکت قرمز در وسط سن؛ این آغاز یک رویداد است رویدادی که هزاران دستورالعمل برای برگزاری دارد و همه چشم‌ها به سخنران روی آن موکت قرمز دوخته می‌شود، موکتی که هر انسانی دوست دارد روزی بر روی آن قرار گیرد و حرفی نو برای گفتن داشته باشد.

 تداکس یعنی ایده‌ها ارزش گسترش دارند و با این هدف کار می‌کند تا ایده‌های نویی که به سرانجام رسیده‌ بازگو شوند و جرقه‌های ایده سازی در ذهن دیگران نیز زده شود.

آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست مجری برنامه درشروع این رویداد گفت: برگزاری این رویداد از اتفاقات خوب این روزهای اصفهان ماست. رویداد تداکس نقش جهان برای دومین بار در اصفهان بعد از گذشت چهار سال از رویداد اول برگزار شده است.

TEDx نقش جهان بر این باور است که شنیدن این ناگفته‌ها برای افرادی که علاقه به توسعه فردی و اجتماعی و تغییری در دنیای پیرامونی خود دارند می‌تواند نقطه شروع و جرقه مفیدی باشد.

شنا با دلفین صورتی

امین عدیلی عضوهیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آغازگر سخنرانی این رویداد بود. عدیلی از تجربه بسیار شنا با دلفین صورتی در سفر آمازون گفت "دلفین رودخانه آمازون، که با نام‌های بوتو و دلفین صورتی نیز شناخته می‌شود، گونه‌ای دلفین آب شیرین است که در رودخانه‌های اورینوکو و آمازون و توکانتینس، که در میان کشورهای برزیل، بولیوی، پرو، اکوادور، کلمبیا، ونزوئلا هستند، زندگی می‌کند. این دلفین به جای باله پشتی، قوزی بر پشت خود دارد. مغز این دلفین ۴۰ درصد وزن بیشتری نسبت به وزن مغز انسان دارد."

وی اضافه کرد: دلفین رودخانه‌ای آمازون دارای ۱۰۰ دندان است که برای گرفتن طعمه به کار می‌روند. این دلفین از سخت‌پوستان و خرچنگ و لاکپشت‌های کوچک و گربه‌ماهی و پیرانا و میگو و دیگر ماهی‌ها تغذیه می‌کند.

عدیلی ادامه داد: تقدیر از طرف اداره گردشگری کشور پرو ثبت شده به عنوان اولین ایرانی که مسیر جنگل آمازون را در سه کشور پیمایش کرده است از افتخارات اوست.

صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی ناشی از انتشار گازهای گلخانه دومین ایده تداکس نقش جهان بود که فرامرز صحرایی آن رابیان کرد: خودروی تمام برقی، همان طور که از نامش پیداست برای حرکت تنها از نیروی یک موتور الکتریکی کمک می‌گیرد. این نوع خودرو به یک موتور الکتریکی و باتری مجهز است که قابلیت شارژ شدن در ایستگاه‌های مخصوص را دارد و بدون آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای، بسته به توان باتری مسافتی ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر می‌پیماید.

وی اظهار کرد: خودروهای هیبرید، خودروهایی هستند که برای حرکت از ترکیب دو یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می‌کنند. فن آوری به کار رفته در این نوع خودروها بسته به شرکت تولید کننده متفاوت است. اما به طور کلی خودروی هیبرید، خودرویی دو گانه با قدرت ترکیبی یک موتور درون سوز و یک موتور الکتریکی است که با سوخت گیری موتور درون سوز (بنزین، گاز پروپان، هیدروژن، سیان جی یا انرژی خورشیدی)، موتور الکتریکی هم توسط انرژِی حرکتی موتور شارژ می‌شود و خودرو با کمک هر دو موتور یا فقط موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید. این تکنولوژی باعث صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی می‌شود.

صحرایی گفت: برای مقایسه، چون در خودروهای برقی، موتور الکتریکی تنها منبع تولید نیرو جهت به حرکت درآوردن خودرو است، قدرت خودرو به توان باتری وابسته است. اما در خودروهای هیبرید با هماهنگی دو موتور بنزینی و الکتریکی، توان خروجی و گشتاور خودرو بیشتر از خودروهای برقی است.

دنیایتان را با هیجان تکان دهید

مؤسس سایت تپ پرشیا سخنران بعدی تداکس بود. امیرحمیدفر که فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از آمریکا است بزرگترین تحول زندگیش را مهاجرت معکوس از آمریکا به ایران عنوان کرد.

حمیدفر گفت: بسیاری از افراد در دنیا هستند که ماجراجویی را حتی به شکل یک شغل می‌بینند. همه انسان‌ها ماجراجویی را دوست دارند، اما برخی کمی بیشتر به ماجراجویی علاقه دارند. بعضی از ماجراجویی‌ها نفس را در سینه حبس می‌کند و تعداد افرادی که حاضرند این کارها را انجام دهند شاید انگشت‌شمار باشد.

وی ادامه داد: زندگی واقعی احتمالاً چیزی بین این دو است، هم لحظاتی یکنواخت و کسل کننده دارد و هم اتفاقاتی هیجان انگیز. ما موجوداتی اهل عادت هستیم، عادت‌هایمان یا راحت هستند یا آرامش بخش. حتی اگر دوست داشته باشیم زندگی پر شور و هیجانی داشته باشیم، دربرابر هیجان بیش از اندازه مقاومت می‌کنیم. داشتن یک زندگی هیجان انگیز شاید در تئوری جالب به نظر می‌رسد ولی وقتی با احتمال انجام دادن کارهایی که به زندگی‌مان هیجان می‌دهد روبرو باشیم به نظرمان کمی دلهره آور می‌آید.

حمیدفر در پاسخ به سؤال یکی از حاضرین گفت: قرار نیست برای جالب‌تر و هیجان انگیزتر کردن زندگی‌تان کارهای فوق العاده و خاصی انجام دهید. ایجاد تغییرات خیلی کوچک و ساده، تغییر طرزفکر و پیشرفت فردی، دنیایتان به اندازه‌ای تکان خواهد داد که بتوانید ماجراجویی بیشتری در زندگی تجربه کنید. فقط کافی است از یکنواختی روزانه‌تان بیرون بیایید و تغییری در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید.

افسردگی ناشی از تنهایی یکی از پدیده‌های زندگی معاصر است

سخنران بعدی منصور خضرایی منش بود. او در سال ۱۳۸۸ سایت زورق را راه اندازی کرد و بعد از توسعه دادن این استارت آپ و به موفقیت رساندن آن، درسال ۱۳۹۵ این سایت را فروخت.

موضوع تد خضرایی افسردگی و انواع آن بود. وی گفت: اگر متوجه شده‌اید که چند هفته است از زندیگتان هیچ لذتی نبرده‌اید، ممکن است مشکلی بوجود آمده باشد. اگر فکر می کنید افسرده هستید حتماً از دیگران کمک بخواهید.

این کارآفرین ادامه داد: تنهایی نوعی احساس تهی بودن و خلاء درونی است. شما احساس انزوا کرده و از دنیا جدا می‌شوید،‌ از کسانی که دلتان می‌خواست با آنها رابطه داشته باشید،‌ می‌برید.

وی گفت: انواع و درجات مختلفی از احساس تنهایی وجود دارد. شاید تنهایی را به صورت یک احساس مبهم از درست نبودن امور تجربه کنید. این حالت نوع خفیف احساس تهی بودن است. شاید هم تنهایی را به صورت محرومیت و درد بسیار شدید تجربه کنید.

خضرایی منش اظهار کرد: یک نوع از تنهایی به گم کردن یک شخص خاص، به دلیل مرگ او یا دوری‌اش مربوط می‌شود. نوع دیگر تنهایی ناشی از فقدان تماس با مردم است به این دلیل ممکن است واقعاً به صورت فیزیکی به خاطر کار در شیفت شب یا اقامت در ساختمانی که مردم بندرت به آنجا رفت وآمد می‌کنند، از دیگران جدا شده باشید. شما حتی ممکن است از نظر عاطفی احساس تنهایی کنید، در حالی که در میان مردم هستید ولی در برقراری رابطه با آنها دچار مشکل باشید.

عکاسی نجومی با موبایل

سپس نوبت به مجید قهرودی رسید وی به سابقه فعالیتش در زمینه عکاسی نجومی اشاره کرد و گفت: من حدود ۱۲ سال است که نجوم کار می‌کنم و آشنایی با این دنیای جدید مرا به عکاسی از آن علاقه‌مند کرد. چند سالی است که عکاسان به این حوزه توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. البته معتقدم اشراف آن‌ها به نجوم و داشتن دانش کافی از آنچه که در آسمان اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود عکس‌های زیبایی را در عکاسی نجومی شاهد باشیم. ما عکاسانی داریم که در این زمینه کار می‌کنند، اما چون اطلاعات نجومی ندارند نمی‌توانند با زیبایی‌های آن ارتباط برقرار کنند.

وی در مورد پانوراما گفت: عکس‌های پانوراما عکس‌هایی هستند که فضای وسیع‌تری نسبت به عکس‌های معمولی را پوشش می‌دهند و نحوه ساخت آن‌ها چنین است که با کنار هم قرار دادن تعدادی عکس معمولی به ‌وجود می‌آیند.

تحلیل داده‌های رفتاری

سخنران بعدی مهدی ناصری تحلیگر داده‌های تجاری بود. ناصری در مورد فعالیتش این گونه توضیح داد: بعد از ترک کاربه عنوان هیئت علمی دانشگاه، استارتاپی به اسم فرگشا را تأسیس کرده و به کسب و کارها کمک می‌کنم تا با تحلیل داده‌های رفتاری مشتری رشد بیشتری را تجربه کنند.

مهدی ناصری عاشق داده‌هاست و بعید است کسی به اندازه او از سرو کله زدن با اعداد لذت ببرد.

تداکس نقش جهان در این بخش شاهد حضور یک پرفورمنس ایرانی-چینی توسط هنرمندان چیره دست سنتورنوازی چینی نیز بود که در ابتدای این بخش مسعود شماعی زاده قائم مقام انجمن سنتور آسیا به توضیحاتی پیرامون موسیقی پرداخت.

یک پل و سی و سه درنگ

در آخرین سخنرانی فرزاد گلی، پژوهشگر و مدیر موسسه تحقیقاتی دانش تندرستی درباره راز بزرگ درون سی و سه پل صحبت کرد و گفت: اگر امروز از سی و سه پل می‌گویم از آن روست که آن را نوشداروی جهان ناساز امروز می‌دانم. جهانی که در آن ذهن‌ها با هزاران پیوند به هم متصلند، جان‌ها از هم گریزانند و روان‌ها چروکیده و در خود مانده‌اند.

وی گفت: پل‌های امروزین ما امتدادهایی خالی از خیال است و تنها تن‌ها و ذهن‌های آماده پرغوغا را از خود عبور می‌دهد و دل‌ها را به دیدار هم راهبر نمی‌شود.

گلی اظهار کرد: سی و سه پل بازخوانی‌ای از مکتب فلسفی اصفهان است، آن هم نه از سطرهای مسطور در کتاب‌ها و رساله‌ها که از سطرهای مستور در قوس‌ها و راه‌ها و حجره ها؛ راه یافتن به این متن راز ورزانه گهگاه عبورت می‌دهد، گاه دربرت می‌گیرد و گاه به تماشایت می‌نشیند.

در محل رویداد علاوه بر سخنرانی‌ها، برنامه‌های جنبی مختلفی از جمله MiniTalk و گپ و گفت با سخنرانان در تایم استراحت نیز انجام شد.

کد خبر 352809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.