امروز احتکار از گناهان غیرقابل بخشش است

امام جمعه موقت اصفهان گفت: امروز شاهد این هستیم که اتومبیل های میلیاردی در شهر حضور دارند، اما برخی بچه ها کفش ندارند. در جشن عاطفه ها کمک و این گونه مسائل را مهم تلقی کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجتالاسلام محسن میردامادی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته اصفهان ضمن دعوت از خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و با اشاره به ایام دهه امامت اظهارکرد: تقوای الهی، اذیت نکردن بنده های خداست.

وی با بیان روایتی از امام رضا (ع) با این موضوع که «هیچ پرهیزکاری ای بهتر از خودداری از اذیت و آزار مردم و همچنین غیبت نکردن نیست»، افزود: در بسیاری از روایات و سخنان معصومین، این حقیقت آمده است. وقتی رسول اکرم خطبه شعبانیه را خواندند و تمام اعمالی که در ماه رمضان توصیه شده را بیان کردند، امیر مومنان عرض کردند که بهترین اعمال نزد خدا کدام است؟ که پیامبر جواب دادند که افضل همه اعمال، ترس از گناه است.

عزاداری امام حسین(ع) با توجه به اهداف این قیام انجام شود

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که باید حالت عزاداری در ماه محرم را حفظ و مجالس عزاداری را برپا کنیم، ادامه داد: امام در وصیت نامه خود می گویند که بهترین چیزی که انسان را به خدا نزدیک می کند، عزاداری امام حسین(ع) است.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که امام حسین(ع) برای چه شهید شد. در زیارت عاشورا می خوانیم که حسین (ع)، نماز را برپا داشت و ظهر عاشورا زشت است که دسته های عزاداری مشغول خوردن ناهار شوند، اما خبری از نماز نباشد. مجالس شب ها نباید دیروقت تمام شود تا نماز صبح قضا شود. هدف امام حسین، نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر است.

امروز تقوای سیاسی  از تقوی شرعی مهمتر است

میردامادی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته اصفهان پس از سخنی از امام علی (ع) مبنی از این که «دو صفت است که خداوند اعمال بندگانش را با آن ها می سنجد و آن دو صفت، تقوا و خلوص است»، گفت:  فکر نکنیم که فقط باید در مسائل شرعی تقوا به خرج دهیم، در حال حاضر، تقوای سیاسی از اهمیت بیشتری برخوردار است. متاسفانه در بین مردان سیاسی ما، کمتر تقوا رعایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دوم هم اخلاص است. وقتی قربانی قابیل قبول نشد، رو به هابیل و او را تهدید به مرگ کرد. هابیل هم گفت که گناه من نیست که قربانی تو قبول نمی شود؛ چرا که خدا، قربانی متقین را قبول می کند. یعنی کسی که برای خدا کار کند و از معصیت و نافرمانی خدا هم پرهیز کند. مثل حالا که مشاهده می کنیم که مردم به هم ظلم می کنند. امام باقر(ع)، زمانی که گندم در بازار کم شده بود فرمودند که در زیرزمین ما هرچقدر گندم است حراج کنید. امروز احتکار اجناس، گناهانی است که قابل بخشش نیست.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: روز شنبه- ۱۷ شهریور- روزی است که جمعی از مردم به دست ماموران رژیم ستم شاهی در سال ۱۳۵۷ به شهادت رسیدند. راهپیمایی عظیمی که در آن، آیت الله بهشتی و دیگر بزرگان نیز حضور داشتند، اما تجمع مردمی توسط ماموران محاصره و به تیر بسته شد. خدا می داند که تعداد شهدا چقدر بود، اما دیدید که آه آن ها شب را امان نداد و ظلم پایدار نماند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، افزود: هرکس در هر لباسی و در هر مسئولیتی، به دیگران ظلم کند، خداوند در همین دنیا سزای اعمالشان را می دهد.

خطیب نماز جمعه اصفهان، اضافه کرد: روز دوشنبه-۱۹ شهریور ماه- شهادت اولین امام جمعه تهران، آیت الله طالقانی است که امام خمینی(ره) در مورد ایشان فرمودند که وی ابوذر زمانه است. سه شنبه سالگرد شهادت دومین شهید محراب، آیت الله شهید مدنی به دست منافقین در سال ۱۳۶۰ است، سالی که منافقین بیش از ۱۷ هزار نفر را کشتند و ترور کردند و هنوز هم دست از توطئه بر نداشته اند. در ضمن، در این هفته آغاز محرم الحرام و سال ۱۴۴۰ قمری و آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را هم داریم.

مدارس حتی از افراد  تحت پوشش کمیته امداد هم پول می گیرند

وی اظهار کرد: نکاتی که در خطبه دوم به آن ها می پردازم، اول راجع به جشن عاطفه هاست. این جشن یک امر انسانی است و ما می دانیم که مردم در سختی هستند، اما قرآن می گوید مؤمنان حتی وقتی غذا و توشه کمی دارند، از آن چیزی که خود نیاز دارند، ایثار می کنند.

میردامادی افزود: در حال حاضر، قشر فقیر در جامعه ما هستند و فرزندان اینها که به مدرسه می روند، مشکل دارند؛ از یک طرف وزیر آموزش و پرورش و مسئولان بارها تاکید می کنند که مدارس دولتی نباید یک ریال پول بگیرند. اما در عمل اتفاق دیگری می افتد؛ چقدر ما به مردم دروغ می گوییم؟ حتی به فرد فقیری که تحت پوشش کمیته امداد است هم می گویند که باید پول بدهید.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: اگر بتوانیم در مقابل فشارهای دشمن مقاومت کنیم، این ها قابل تحمل نیست. حداقل بین فقیر و غنی فرق بگذارید. کسی که نمی تواند را مجبور به پول دادن نکنید. شما یک نفر را هم پیدا نمی کنید که در مدارس دولتی از آن ها پول گرفته نشود. در جشن عاطفه ها باید از قشر عظیمی از بچه های عزیز مدرسه ای ما که کفش یا لباس فرم ندارند، حمایت کنیم. قرآن کریم می فرماید که در راه خدا انفاق کنید. فاصله طبقاتی در یک ملت تا حدی قابل تحمل است و اگر زیاد شد، خطرناک است.

وی تاکید کرد: امروز شاهد این هستیم که اتومبیل های میلیاردی در شهر حضور دارند، اما برخی بچه ها کفش ندارند. در جشن عاطفه ها کمک کنید و این گونه مسائل را مهم تلقی کنید. مسئله دیگر، سیاست خارجی مملکت است. مسئولین باید تدبیر کنند و از دیگران هم کمک بخواهند.

تا کی باید شاهد باشیم که هر روز صبح، جنسی افزایش قیمت داشته است

میردامادی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جلسه دیروز مجلس خبرگان، ادامه داد: کسانی که اهل فکر و تعقل هستند باید با دولت همکاری کنند تا معضل ها و مشکلات در کشور حل شود. تا کی باید شاهد باشیم که هر روز صبح، جنسی افزایش قیمت داشته است. مسئولان باید با شهامت توضیح دهند که چرا دلار ۱۵ هزار تومان شده است و یا سکه به ۵ میلیون تومان رسیده است.

اگر برجام کمکی به حفظ منافع ملی نکند، باید آن را کنار بگذاریم

وی ادامه داد: رهبری تاکید زیادی روی استقامت داشتند، اما چرا باید این فشار روی مردم بیاید و کسی هم به داد آن ها نرسد. در امر سیاست خارجی، یکی از صحبت های مقام معظم رهبری، منتفی بودن هرگونه مذاکره با آمریکا است و در مورد اروپا هم باید از آن ها در مورد مسائلی مثل برجام، قطع امید و با شکاکی به وعده های آن ها نگاه کنیم. برجام هدف نیست، هدف چیز دیگری است و برجام فقط وسیله است. اگر به نتیجه برسیم که با آن، حفظ منافع ملی امکان پذیر نیست، باید آن را کنار بگذاریم.

خطیب نماز جمعه اصفهان، با اشاره به یکی از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که امکان وقوع جنگ نظامی، وجود ندارد، گفت: رهبری افزودند که در عین حال، نیروهای نظامی باید توانایی خود و تجهیزات خود را روز به روز بهتر کنند و هر گامی که در این جهت برداشته شود، یک عبادت است. اشاره رهبری به این است که دشمن جرئت حمله را ندارد چون که می داند شکست می خورد؛ همان طور که در سوریه و عراق نتوانست غلطی بکند، اما در عین حال، به نیروهای مسلح توصیه می کند که روز به روز خودشان را قوی کنند که این امر خداوند در قرآن است.

دشمن می داند اگر حمله کند نابود می شود

وی خاطرنشان کرد: خداوند گفته است که برای دفاع از خودتان، نیرو و اسب تهیه کنید و وقتی قدرتمند شدید، دشمن ها از شما خواهند ترسید. اگر ایران به قدرت نرسیده بود، دشمنان قبل از سوریه و عراق به ایران حمله می کردند و هر زمان ممکن بود که فرزند نامشروع آن ها، اسرائیل به ایران حمله کند، اما می دانند که اگر حمله کردند، چه بلایی را به جان خریده اند و ارتش و سپاه و بسیج ایرانی، اثری از آثار اسرائیل باقی نخواهد گذاشت.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: این روزها اگر می بینیم که عنان کار از دست دولت در رفته است، به خاطر این است که برخی قیمت دلار و سکه را تعیین می کنند و صبح و عصر، قیمت های متفاوتی اعلام می کنند. خداوند می فرماید که طوری باید اموال تقسیم شود، که دسته ای در مورد دولت قرار نگیرند.

وی گفت: برادران و خواهران، دوران سختی را می گذرانیم که این مشکلات در زمان پیامبر (ص) بیشتر بود، اما اگر صبر کردیم، خدا را فراموش نکردیم، دعا و توسل پیدا کردیم، مطمئن باشید که خداوند پشتیبان ماست. خدایی نکرده، روح امید به خدا در ما تضعیف نشود که این تمام نقشه های آمریکا است؛ چرا که وقتی ناامید شوید، هر کاری که می خواهد می تواند انجام دهد. امیدوار باشید، تحمل داشته باشید که عاقبت خیر، از آن اهل تقوا است.

کد خبر 352780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.