افزایش تقاضا در بازار مسکن کاذب بود/ خروج از رکود نیازمند بسته های حمایتی است

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به بازار مسکن در تابستان امسال، گفت: افزایش تقاضا و مراجعات به دفاتر املاک کاذب بود، زمانی می توانیم بگوییم بازار مسکن رونق پیدا کرده که ساخت و ساز هم در این بازار رونق پیدا کند.

رسول جهانگیری در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با وجود رکود در چند سال اخیر و نوسانات قیمت مسکن که به دلیل افزایش قیمت طلا و ارز بود، عملا بخشی از سرمایه های سرگردان مردم به این بازار وارد و باعث رونق آن در دو سه ماهه اخیر (افزایش مراجعات به دفاتر املاک و خرید و فروش نسبت به سال های گذشته) شد.

وی افزود: به دلیل نوسانات در بازار ارز و طلا، مردم استنباط کردند که ارزش پولشان در حال کاهش است و جدای از روی آوردن به خرید و فروش سکه و ارز، مهمترین بازاری که می توانست سرمایه های مردم را جذب کند، مسکن (خرید خانه، زمین، ملک و یا مغازه) بود.

جهانگیری اضافه کرد: در نهایت، تأثیرپذیری از نوسانات بازار ارز باعث شد که درصدی افزایش در بازار مسکن وجود داشته باشد و به یکباره تقاضا برای خرید افزایش یافت و باعث امتناع برخی افراد از فروش به امید بالاتر رفتن قیمت مسکن در آینده شد اما باید توجه داشت که این افزایش تقاضا کاذب بود.

آمار صدور پروانه های ساخت گویای رونق در بازار مسکن است

وی ادامه داد: هرگاه در حوزه ساخت و ساز مسکن و صدور پروانه های ساخت رونق داشته باشیم می توان گفت بازار مسکن از حالت رکود خارج شده و رونق پیدا کرده که در چند ماه اخیر چنین آماری مشاهده نشده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان خاطرنشان کرد: مشکل خالی ماندن برخی منازل و آمار مربوط به خانه های خالی به این دلیل است که این ساختمان ها متناسب با تقاضا ساخته نشده اند و اکثر آنها دارای متراژ بالاست.

وی افزود: خانواده ها نه تنها به لحاظ معیشتی توان خرید یا اجاره واحدها با متراژ بالا را ندارند، بلکه تعداد افراد خانوار دیگر به صورتی نیست که آنها متقاضی منازل با متراژ بالا باشند.

جهانگیری اضافه کرد: باید توجه داشت که با رونق در بازار مسکن، رونق کسب و کار در شهر و کشور ایجاد می شود و این بازار با داشتن بیش از چند صد شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم می تواند نقش موثری در اشتغالزایی داشته باشد.

برای خروج از رکود به بسته های حمایتی دولت نیاز است

جهانگیری گفت: دولت باید برای خروج از رکود در بازار مسکن و بالا بردن قدرت خرید مردم، بسته های حمایتی مانند پرداخت وام و تسهیلات (تسهیل در دریافت پروانه و مجوز های ساخت و ساز البته با نظارت کافی) ارائه کند.

وی افزود: وام و تسهیلات باید متناسب با نیاز خریداران و متقاضیان ساخت و ساز باشد و با انجام اقدامات و بررسی های کارشناسی از افزایش نقدینگی جلوگیری شده و از متقاضی واقعی در بازار مسکن حمایت شود.

بازار اصفهان با اندکی مقاومت و گذشت زمان از بازار تهران تاثیر می گیرد

وی در پاسخ به میزان تاثیر پذیری بازار مسکن اصفهان از بازار تهران، گفت: معمولاً اصفهان در قبال افزایش ها مقاومتی از خودش نشان می دهد که بعد از مدتی آن مقاومت شکسته می شود در مورد کاهش قیمت  و عدم رونق هم اصفهان مقاومت هایی را از خودش نشان می دهد و بعد از گذشت مدتی به همان واقعیت هایی که در کل کشور ایجاد می شود می رسد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه دلیل این امر می تواند مقتصد بودن مردم اصفهان باشد، افزود: مردم اصفهان فضای ایجاد شده را اقتصادی تحلیل می کنند، به طور مثال افزایش قیمتی که پنج یا شش ماه پیش در تهران ایجاد شد، در دو سه ماه اخیر به اصفهان تزریق شد.

 وی افزود: بنابراین اگر بازار مسکن تهران به ثبات برسد و خرید و فروش کاهش پیدا کند در یکی دو ماه آینده موضوع عدم مراجعه متقاضیان به دفاتر املاک هم بیشتر خواهد شد.

افت شدید قیمت در بازار مسکن در راه نیست

وی در تحلیل اینکه در برخی رسانه ها خبر از در راه بودن افت شدید قیمت مسکن، آورده شده، اظهار کرد: افت شدید که اصلا اما بحث رکود خودش می تواند جزء عواملی باشد که بر قیمت هایی که در بازار است آن هم به طور جزئی و برای کسانیکه واقعا نیاز به خرید و فروش دارند، تأثیر بگذارد زیرا هزینه های تمام شده ساخت و ساز مسکن افزایش پیدا کرده است.

جهانگیری افزود: اما افزایش های هیجانی که در بازار بر اساس جو روانی و نوسانات قیمت ها شکل می گیرد، می تواند عدم خرید و فروش را کاهش بدهد.

وی با ابراز امیدواری از ادامه پیدا کردن رونق در این بازار، گفت: البته امیدواریم که این رونق متاثر از افزایش قیمت ها نباشد، منجر به ساخت و ساز مسکن شده و به زیرساخت ها ارتباط پیدا کند هرچند شرایط موجود نشان می دهد که جو هیجانی که در بازار ایجاد شد بیشتر نشأت گرفته از بازار سکه و ارز است.

کد خبر 352567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.