روشن: اصفهان شهر رویداد محور شد

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در سطح شهر اصفهان و رعایت عدالت در این زمینه این شهر را به شهری رویداد محور تبدیل کرد.

فریده روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اصفهان تنها  شهر صنعتی نیست بلکه پایتخت فرهنگی منطقه به شمار می‌آید، اظهار کرد: توجه به رویدادهای فرهنگی در این شهر از اهمیت بالایی برخوردار است، بافت کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر را باید شناخت و ضعف‌ها، قوت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو را مورد مطالعه قرار دارد.

وی توجه به اقشار آسیب پذیر به ویژه زنان، جوانان و افراد توانخواه از طریق تقویت مشارکت بیشتر نهادهای مدنی و سمن‌هارا از برنامه‌های کمیسیون فرهنگی پنجمین دوره شورای  اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد  و گفت: در این زمینه شهرداری طی یک سال اخیر بیشتر نقش تسهیل‌گری داشته و زمینه مشارکت شهروندان را در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار داده است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اداره شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و منطقه با توجه به موقعیت مهاجرپذیری و تنوع اقوام نیازمند خرد جمعی است، افزود:  این موضوع  از مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان بوده، توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی مانند گسترش فرهنگ شهرنشینی، آموزش شهروندی، توزیع عادلانه امکانات و تسهیلات شهری و بسترسازی عدالت اجتماعی در سایه خدمات شهری از مولفه‌های موثر بر تحقق رفاه شهروندی است.

ظرفیت‌های فرهنگی شهر اصفهان رصد شد

وی با بیان اینکه رویکرد کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان  نهادینه کردن نگاه فرهنگی به شهر و توسعه پایدار انسان محور است، ادامه داد: این هدف با سیاستگذاری و نظارت صحیح بر عملکرد فرهنگی، اجتماعی شهرداری محقق می‌شود.

روشن با بیان اینکه رصد ظرفیت‌های فرهنگی و تفریحی موجود در شهر طی یک سال اخیر در دستور کار بوده است، اضافه کرد: با اجرای این طرح تعادل بخشی امکانات فرهنگی، رفاهی و ورزشی در مناطق ۱۵ گانه شهری، فراهم کردن امکانات آموزشی یا تسهیل دسترسی در زمینه ادبیات، شعر و موسیقی در شهر اصفهان ایجاد شد.

وی ادامه داد: تقویت احساس هم بستگی شهروندان و مدیران، ارتقای شهر اصفهان به شهر دوستدار کودک، ارتقای جایگاه ورزش همگانی در میان شهروندان و توسعه زیرساخت ها نیز از دیگر اهدافی بود که طی یک سال اخیر در مدیریت شهری دنبال شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مهم‌ترین کلیدواژه‌هایی که در این دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان  بیش از همه مورد توجه اعضا قرار دارد فرهنگ شهروندی، شهروند فرهنگی، کارآفرینی، تقویت بخش خصوصی، حقوق کودکان، حکمرانی خوب شهری، کاهش آسیب های اجتماعی، توان افزایی و رفع تبعیض‌های مبتنی بر جنسیت است.

شناسایی چالش‌های حوزه فرهنگی شهر اصفهان

وی با بیان اینکه از طریق تشکیل کارگروه‌ها و بازدیدهای میدانی چالش‌های موجود شهر در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شناسایی شد، ادامه داد: توجه نکردن به توسعه متوازن فرهنگی در مناطق و دو قطبی شدن فرهنگی شهر،  بحران مشارکت اجتماعی شهروندان در مشارکت مردمی و مشارکت سمن ها و عدم وجود فرصت برابر برای مشارکت زنان و جوانان در امور فرهنگی از مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی اصفهان بود.

روشن اضافه کرد: بحران اوقات فراغت جوانان، کاهش شدید سرمایه اجتماعی، پایین بودن سرمایه فرهنگی شهروندان اصفهانی، افسردگی و بی انگیزگی شهروندان، پایین بودن ساعات ورزش شهروندان و در دسترس نبودن فضاهای ورزش همگانی، سرانه پایین میزان مطالعه شهروندان نیز از دیگر چالش‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی در بین شهروندان اصفهان است.

وی بررسی کارشناسانه نقاط ضعف و قوت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی پس از ادغام این سازمان با معاونت اجتماعی را نیز از دیگر فعالیت‌های شورای شهر طی یک سال اخیر اعلام کرد و گفت: برنامه‌محور نبودن،  وجود نداشتن نقشه راه فرهنگی، فقدان پژوهش‌های کاربردی، شفاف نبودن عملکرد هزینه‌ای، فقدان الگوی مناسب برای مدیریت هزینه‌ها و بهره‌وری، فرسودگی و بی‌انگیزگی کارمندان، استفاده کم و سلیقه‌ای از اساتید و متخصصان دانشگاهی و نخبگان خلاق از مهم‌ترین ایرادات این سازمان بوده است.

وی ادامه داد:  باز زنده‌سازی محور تاریخی چهارباغ عباسی و تبدیل آن به محور فرهنگی، هنری شهر، تقویت آموزشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری بخش خصوصی با رویکرد نخبه‌پروری، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، افزایش سرانه فضاهای ورزشی و تفریحی، طراحی، اصلاح و اجرای چند رخداد جهانی در اصفهان از مهم ترین اولویت های شورای اسلامی شهر اصفهان در سال اول فعالیت خود بوده است.

ارتقای اقتصاد فرهنگ و هنر

روشن تصریح کرد:  بهبود و ارتقای اقتصاد فرهنگ و هنر در اصفهان، حمایت از کارآفرینان جوان و توسعه فرهنگ کارآفرینی، کمک به تقویت باشگاه‌های ورزشی، اصلاح روند پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی، طراحی و ساخت پروژه شاخص فرهنگی، بهبود فضای فرهنگی مناطق محروم بر اساس ظرفیت‌های هر منطقه، توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی، آزادسازی فضای نقد در رسانه‌های شهرداری، اصلاح مقررات و آیین‌نامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی نیز از دیگر برنامه های در دستور کار طی یک سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان وضعیت بد اقتصادی شهر بود، اضافه کرد: در این شرایط توانستیم اجرای برنامه‌های فرهنگی را از حالت لوکس بودن خارج کنیم و با کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت برنامه‌ها اولویت‌های فرهنگی شهر را تغییر داده و به راحتی از چالش وضعیت اقتصادی عبور کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان توجه به رویدادهای فرهنگی در شهر را از اولویت های شورای شهر اصفهان در دوره پنجم اعلام کرد و گفت: بیش از پنج میلیارد تومان برای اجرای جشنواره‌های شهری و یک میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌ها و سرزنده سازی محور تاریخی گردشگری چهارباغ، اختصاص داده شد.

وی گفت: بیش از ۹ میلیارد و۵۰۰  میلیون تومان برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، ورزشی در محلات شهر اصفهان و مبلغ ۷۷ میلیارد تومان به منظور ایجاد فضاهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی مورد نیاز شهروندان در مناطق پانزده گانه شهرداری اصفهان تخصیص یافت.

 روشن با بیان اینکه بررسی و تدوین طرح‌ها، لوایح، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی و هماهنگی بین نهادها، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها در جهت ایجاد هم افزایی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان و ارایه راهکارهای مؤثر برای ارتقای فرهنگ مطلوب و حقوق و تکالیف شهروندی فرهنگی از دیگر ماموریت‌های کمیسیون فرهنگی محسوب می‌شود، ادامه داد: تعرفه‌های پیشنهادی ارائه خدمات فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان (۹۶)، پیشنهاد مساعدت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانی از محل ردیف کمک به مراکز فرهنگی جهت اجرای پانزدهمین اجلاس پیرغلامان و خادمین حسینی، معرفی دو نفر از اعضاء کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی جهت عضویت در شورای عالی واگذاری و ارائه خدمات در فضاهای فرهنگی اجتماعی وابسته به شهرداری اصفهان از دیگر اقدامات در دستور کار بوده است.

وی در خصوص طرح‌های پیشنهادی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: راه اندازی کمیته عالی سیاست‌گذاری و مدیریت چهارباغ عباسی، توسعه صنایع خلاق شهر اصفهان، توسعه صنعت فیلم در اصفهان، سفیران امید، اولویت‌بخشی، توسعه و ارتقای کیفی انواع فضای بازی کودکان، ایجاد اتاق مراقبت کودک در فضاهای عمومی شهر اصفهان از مهم ترین طرح های پیشنهادی این کمیسیون بوده است.

کد خبر 352504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.