۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
"پاستاریونی" روی میز نقد

نشست خبری نقد و بررسی فیلم سینمایی "پاستاریونی" به کارگردانی " سهیل موفق" در سالن چارسوق پردیس سینمایی چهارباغ برگزار شد.

به گزارش ایمنا، در این نشست که امروز دوشنبه _۱۲ شهریورماه_  با حضور "بیتا منصوری" تهیه کننده، "حمزه صالحی" فیلمنامه نویس، "سام درخشانی" و "حمید سپیدنام" بازیگر و "محمد شاکری" و "سامیار محمدی" بازیگران نوجوان، "کاوه ایمانی" تدوینگر، "نوید بانی" مشاور لهجه و هم‌چنین "طهماسب صلح جو" منتقد در  پردیس سینمایی چهارباغ برگزار شد.

طهماسب صلح جو که به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشت با بیان این که این اثر را  یک کار کمدی می داند، اظهار کرد: در زندگی کنار رنج ها و سختی ها باید شادی باشد. روند زندگی باید تلخ و شیرین با هم باشد. اصطلاح درام به معنای نمایش زندگی است. بسیاری از عناصر و عوامل می‌تواند در این فیلم موثر باشد و یکی از این عناصر حضور بازیگران است و بازی بازیگران می تواند درام را به صورتی طبیعی در ذهن مخاطب جا بیندازد.

وی در خصوص کارنامه فعالیت بازیگر نوجوان این اثر(محمد شاکری)، گفت: فیلم آستیکمات و تئاترهای الیورتوئست، لیلا و چند مسافر و فهرست مردگان از آثار او هستند. یکی از معیارها برای ارزش گذاری بازیگر اجرای تئاتر است. در بازی فیلم بارها کات می‌دهند، اما در تئاتر، نقش در اختیار بازیگر است. محمد پسری ۱۲ ساله با کارنامۀ کاری درخشان است.

 این منتقد با اشاره به ریشه های درونی فیلم پاستاریونی، گفت: رقابت به شکلی که این فیلم بیان می‌کند ریشه در خلق و خوی انسان‌ها دارد. ما در زندگی در جدی‌ترین حالت‌ها نیز کودک می‌شویم. انسان هنر را پدید آورده که هرگاه از تلخی‌های واقعیت خسته شد با هنر حال خودش را خوب کند.

در وزارت ارشاد ژانری به عنوان خانواده وجود ندارد

بیتا منصوری تهیه کننده فیلم "پاستاریونی" نیز اظهار کرد: بخش عمده این فیلم در اصفهان و مابقی آن در تهران ساخته شد. پروانه ساخت این فیلم را برای ژانر کودک گرفتیم. متاسفانه در وزارت ارشاد ژانری به عنوان خانواده نداریم. زمانی که مارک فیلم کودک روی فیلم می‌خورد کمتر از حد معمول به نمایش در می‌آید و سینماداران راغب به پخش آن نیستند. این فیلم یک فیلم کاملا مستقل است. با وجود شرح وظایف، سازمان ها می‌توانستند از این فیلم‌ها حمایت کنند اما با تمام تلاش‌هایمان این اتفاق نیافتاد.

وی افزود: فیلم امسال تابستان ساخته شد و در دقایق پایانی به جشنواره رسید. در آخرین روز پوستر را تهیه کردیم و روابط عمومی جشنواره باید استندها و تبلیغات محیطی را در پیاده راه بگذارند تا مردم بتوانند با دیدن این پوسترها و استندها جذب فیلم‌ها و جشنواره شوند.

آدم‌ها هر روز نقش بازی می‌کنند

در ادامه این نشست کاوه ایمانی، تدوینگر این اثر نیز افزود: پس از مدت‌ها با یک تهیه کننده حرفه‌ای همکاری کردم. همکاری با سهیل موفق که این اثر دومین فیلم کودکش است برای من افتخاری بزرگ است. این شصتمین  تدوین من در فیلم‌های سینمایی بود.

هم‌چنین حمید سپید نام بازیگر این فیلم نیز گفت: آدم‌ها هر روز در حال بازی کردن نقش هستند. این بازی، نخستین نقش من بود. خوشحالم که در کنار کارگردان، تهیه کننده و بازیگران موفق در این فیلم بازی کردم.

حمزه صالحی فیلمنامه نویس پاستاریونی نیز اظهار کرد: اعتماد کارگرادن و تهیه کننده به متن من بسیار ارزشمند بود. جنس کشمکش عمده ای که در این فیلم وجوود دارد کودکانه است و می تواند برای هر فردی اتفاق بیافتد.

سامیار محمدی بازیگر نوجوان این اثر گفت: من ۸ سال دارم و پیش از این در فیلم های موقعیت خطر ناک یک شهروند، قهرمانان کودک، خشم و حیا و... بازی  کرده ام.

در ادامه این نشست نوید بانی مشاور لهجه این فیلم با اشاره به تمرین لحجه اصفهانی با محمد شاکری(بازیگر نوجوان این فیلم) گفت: محمد شاکری لهجه اصفهانی نداشت و آموزش این لهجه به افراد غیر اصفهانی بسیار دشوار است. او در روزهای نخست به سختی این لهجه را یاد گرفت، اما پس از آن در روز چهارم، زمانی که تمام تمرکزش را به این مسئله معطوف کرد، توانست به راحتی بر این لهجه  اشراف پیدا کند.

فیلمی سرشار از امید، خودباوری و پشتکار

سام درخشانی نیز که از ستاره های مطرح سینمای ایران است با اشاره به سخن تهیه کننده فیلم پاستاریونی مبنی بر بد سلیقگی سینماداران و عدم پخش فیلم های کودک، اظهار کرد: ما در زمینه فیلم‌های کودک خوب کار نکرده‌ایم. باید سلیقه فیلم ساز تغییر بیابد و باید بر فرهنگ مردم از فیلم کودک کار کنیم.

وی افزود: هر نوجوانی در وجود خود استعدادهایی دارد. خودباوری، امید و پشتکار می‌تواند استعدادتان را شکوفا کند. فیلم ما سرشار از این سه عنصر است. دیدن این فیلم را برای همه خانواده‌ها توصیه می‌کنم و فکر می کنم سینمادارها باید به دنبال پخش این فیلم باشند.

درخشانی افزود: فیلم‌ساز اگر می‌خواهد فیلم پرمخاطب بسازد باید سلیقه‌اش را همراه با مخاطب تغییر دهد، این برای بازیگران نیز صدق می‌کند. اگر بازیگر همراه نشود بازیگری نفروش است و اعتبارش را از دست می دهد. به نظرم فیلم "پاستاریونی" پروژه ای بزرگ و معتبر است واز بسیاری از پروژه های سینمایی بزرگ‌تر بود. زمانی که صحبت از ژانر کودک می‌شود مسئولیت همه ما است که در این زمینه فعالیت کنیم. بازیگرانی که چهره مطرحی دارند باید در فیلم‌های کودک بیشتر حضور داشته باشند تا فیلم بیشتر بفروش برسد.

کد خبر 352436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.