بخشنامه‌ها گره کوری در ایجاد نشاط در مدارس

یک کارشناس آموزشی گفت: مدارس محیطی است که دانش‌آموزان باید خلاق پرورش یابند و شادی و نشاط را تجربه کنند این در حالی است که وجود یکسری بخشنامه‌های مداوم و متداول از هر گونه شادی و نشاط در محیط‌های آموزشی جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رویکردهای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید، عمدتا تلاش بر حل مشکلات زمین مانده دانش‌آموزان و معلمان در جامعه بوده است؛ با این وجود مشکلاتی چون معوقات فرهنگیان، مسئله حذف یا عدم حدف موسسات کنکور، تنبیه دانش آموزان در مدارس و کمبود برخی تجهیزات و امکانات اولیه در مدارس و ....از جمله موضوعاتی است که همواره از سوی منتقدان نظام آموزشی مطرح و از سوی مدیران وزارت آموزش و پرورش بی پاسخ مانده است.

خبرنگار ایمنا با انجام گفت‌وگویی با "مهدی بهلولی"، کارشناس آموزشی چالش‌های موجود در مدیریت آموزشی را واکاوی کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

این کارشناس آموزشی بر این باور است یکی از موضوعاتی که در مدارس معلمان و مدیران را آزار  می‌دهد این است که در محیطی که دانش آموزان باید خلاق پرورش یابند و شادی و نشاط را تجربه کنند، وجود یکسری بخشنامه‌های مداوم و متداول باعث جلوگیری هر گونه شادی و نشاط در محیط‌های آموزشی می‌شود و مدیران باید تحت اختیار این بخشنامه‌ها باشند و چنانچه کسی خلاف این نامه‌های فرمایشی کاری انجام دهد، اخراج یا توبیخ می شود.

معوقاتی باقیمانده از سال‌های گذشته

این معلم دبیرستان و منتقد نظام آموزشی یکی از مشکلات فعلی آموزش و پرورش را معوقات معلمان دانسته و گفت: معوقات شامل دو بخش حق التدریس‌ها و نیروهای رسمی است. این دو بخش از  ابتدای سال ۹۶ تا انتهای همان سال معوقاتشان پرداخت نشد تا اینکه کسری آنها نزدیک عید پرداخت شد. در حال حاضر معوقات حق‌التدرسی‌ها مربوط به سه ماه اول سال جاری است.

 بهلولی این معوقات را محدود به معلمان ندانست و افزود: بخشی از این معوقات شامل حق‌الزحمه برگزاری امتحانات نهایی است که هنوز پرداخت نشده و مهمتر از همه اینکه این معوقات فقط برای امسال نیست بلکه معوقات سال‌های قبل نیز هنوز پرداخت نشده است. همچنین برخی معلمان هم ارتقاء مدرک تحصیلی داشتند و باید طبق مدرکشان حقوق دریافت کنند.

وی تصریح کرد: معلمان چند ماهی درگیر بیمه تکمیلی شدند و درصدی که باید بیمه تکمیلی به عنوان حق بیمه پرداخت کند، به عقب افتاده است علاوه بر این، برخی موارد مانند چشم پزشکی و دندان پزشکی شامل بیمه تکمیلی نمی‌شود.

این کنشگر صنفی در تشریح اعتراض معلم‌ها در دو ماه گذشته تاکید کرد: این اعتراضات سر جریان فیش حقوقی و حکم جدید کارگزینی بود، چون معلم ها انتظار داشتند ۱۲ تا ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند اما متاسفانه اغلبشش یا هفت درصد به حقوق این قشر اضافه شد این در حالی است که ضریب سختی کار را برای مدیر و معاونان حذف و برای معلمان کاهش دادند که این امر باعث نارضایتی آنان شد.

سری که درد نمی کند چرا دستمال ببندیم!

بهلولی در واکنش به اظهارات علی زرافشان، معاون متوسطه آموزش و پرورش درباره ضرورت اداره مدارس با نشاط و شادی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سایه  ایدئولوژیک در آموزش و پرورش سنگینی می‌کند پیامدش تمرکزگرایی شدید در مدارس است پس نمی‌توان رویکرد زرافشان را پیاده‌سازی کرد.

وی عنوان کرد: تمرکزگرایی در مدرسه هر نوع خلاقیت و تفکر را در دانش آموزان، مدیر و معلم از بین می برد. مدیران خودشان را فقط مطیع امور بخشنامه می‌دانند چراکه نه قدرت و نه اختیار انجام یک کار نو را در مدرسه دارند. به عنوان مثال اگر برای ایام عید به مدیری پیشنهاد برگزاری یک برنامه شاد برای پیشواز از نورزو را بدهیم و در این برنامه از موسیقی شاد استفاده کنیم، روز بعد باید به ده نفر پاسخگو باشد.

این کارشناس آموزش اظهار کرد: ایجاد برنامه‌های شاد و مفرح در مدارس شعار است و عملا اجرا نمی‌شود و مدیران نیز نمی‌توانند این اقدامات را انجام دهند چرا که اینگونه تربیت نشدند و خیلی کم به این کارها کم تن می‌دهند.

وی افزود: تمرکزگرایی شدید و تسلط ایدئولوژیک در حوزه آموزش و پرورش باعث می‌شود دیگر کارهای آموزشی و تخصصی در محیط آموزش و پرورش نداشته باشیم و این بزرگترین آسیبی است که آموزش و پرورش سال‌هاست با آن درگیر بوده و ضربه می‌خورد.

هر چقدر پول بدی آش میخوری

بهلولی اضافه کرد: مسئولان آموزش و پرورش فکر می‌کنند از مسیر گسترش آزمون‌ها در جهت بهسازی و اصلاح امور گام بر می‌دارند؛ به همین دلیل، خط و خطوط آموزش را به این سمت هدایت می‌کنند. در نتیجه هر کس هزینه بیشتری پرداخت کند،آموزش مناسب و در خور دریافت می کند. در صورتی که آموزش عمومی باید رایگان و کیفی در اختیار فرزندان کشور قرار بگیرد. این رویکردی که جامعه را شقه شقه کنیم و قشری که پول دارد آموزش بهتر و طبقه‌ای که پول ندارد در وضعیت شرم آوری آموزش ببیند، درست نیست.

عدم توانایی دولت برای اخذ مالیات از موسسات بزرگ

این معلم کارشناس آموزشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت مدارس ایران در زمینه دسترسی به آب سالم و سرویس بهداشتی نسبت به دیگر کشورها چگونه است، تصریح کرد: اگر بخواهیم ایران را با کشورهای آفریقایی و افغانستان مقایسه کنیم ایران مقداری وضعیت بهتری دارد اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته که در زمینه آموزش حرف برای گفتن دارند ایران در رتبه پایینی قرار دارند.

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها مدارسی وجود دارد که سقف، دستشویی، نیکمت و... ندارند، چنین استان‌های در کشور به وفور مشاهده می‌شود. این در حالی است که طبق قانون موسسات بزرگ باید مالیات بدهند و مالیات آنها در مناطق محروم هزینه شود و اگر همین بخش از قانون اجرا میشد، ما اینچنین مشکلی در مدارس نداشتیم.

حذف نشدن کنکور دلایل آموزشی ندارد

این فعال حقوق فرهنگیان درباره چرایی عدم حذف کنکور گفت: اصلا چشم انداز مثبتی در حذف کنکور نمیبینم به نظرم عدم حذف کنکور بیش از اینکه دلایل آموزشی یا مشکلات عملیات و اجرایی داشته باشد، جنبه منفعتی دارد چرا که اکثر مسئولان این موسسات آموزشی، مدیران بالا مرتبه یا میانی وزارت آموزش و پرورش و یا سیاست مداران بالا دستی یا میانی کشور هستند.

بهلولی با پرداختن به یک راهکار برای حذف کنکور تصریح کرد: دانشگاه‌های برتر می‌توانند همانند دیگر کشورها برای خودشان آزمون ورودی برگزار کنند و برخی دانشگاه‌ها هم بدون آزمون دانشجو می پذیرند چنانچه فضای آموزشی به این سمت و سو حرکت کند دیگر تب تند کنکور با مرور زمان کم می‌شود.

کد خبر 352384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.