جشنواره کودک برای کودک نیست

نشست خبری فیلم‌ "دوچ" ساختۀ امیر مشهدی عباس، از فیلم‌های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان با حضور عوامل فیلم در سالن چهارسوق پردیس سینمایی چهارباغ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست امروز که شنبه _دهم شهریورماه_ برگزار شد، پس از اکران فیلم "دوچ" به کارگردانی "امیر مشهدی عباس" عوامل این فیلم در میان خبرنگاران آمدند و درباره این فیلم به گفت‌وگو نشستند.

امیر مشهدی عباس از اینکه فیلم "دوچ" به سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رسیده و دیده شده است، ابراز خوشحالی کرد و گفت: کانون پرورشی فکریکودکان و نوجوانان هر سال فیلم تولید می کند و ممکن است کمرنگ شده باشد، اما هر سال تولیدات خود را دارد و یکی از مشکلاتی که من با کانون فکری پرورشی کودکان و نوجوانان برخوردم همین موضوع دوچرخه بود که آن ها گفتند باز هم دوچرخه! اما موضوع فیلم من دوچرخه نیست و دوچرخه یکی از عنصر هایی است که کمک می کند موضوع فیلم بیان شود فیلم من یک موضوع انسانی را دنبال می کند.

کارگردان فیلم دوچ ادامه داد: قبل از این فیلم من با بنیاد فارابی همکاری داشتم و چون فیلم اولی بودم سخت گیری هایی وجود داشت که در نهایت کار من و اثر آقای غلامرضا رمضانی کارگردان فیلم "ضربه فنی" با مشارکت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد فارابی ساخته شد.

وی با بیان اینکه ۱۶ سال به صورت مستمر برای کودکان تئاتر کرده است، گفت: حرف فیلم "دوچ" خواستن توانستن است چرا که ما اعتقاد نداریم به هر چه می خواهیم می رسیم، اما این موضوع در بچه ها بیشتر است چرا که هدف راسخ تری دارند.

مشهدی عباس گفت: دغدغه ای که انتخاب می کنیم برای ساخت فیلم دغدغه واقعی بچه ها نیست، اما ما رفتیم آن را لمس کردیم و در آن روستایی که حضور داشتیم وجود یک دوچرخه برای بچه ها دغدغه محسوب می شد.

کارگردان فیلم دوچ با بیان اینکه می خواهم کودک با دیدن اثر من اغنا شود، گفت: من نمی خواهم یک فیلم هنری بسازم، می خواهم مخاطب لذت ببرد. چیزی که برای من و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان  مهم است این موضوع است که فیلم بدآموزی نداشته باشد حتی مرگ را هم لطیف نشان دهیم چرا که سلامت کودک و نوجوان امروز برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه ما سینمای کودک برای کودک نداریم، گفت: وقتی یک فیلم می سازیم و یک کودک در آن حضور دارد اجازه شرکت در جشنواره دارد، اما مشکل جشنواره این است که تفکیک آثار در جشنواره وجود ندارد. در مخاطب کودک و نوجوان هر کدام نیازهای خود را دارند، نیاز به رنگ و موسیقی و شکل گرایی دارند.

مشهدی عباس افزود: ما سعی کردیم بر مبنای مخاطب فیلم بسازی، اما مخاطب این جشنواره تفکیک نشده است. ما سینما برای بزرگسال داریم. این جشنواره باید برای کودکان باشد که کودکان نه دیروز و نه امروز در سالنمان نبود و مطمئنم روزهای دیگر هم نیست.

وی ادامه داد: شب گذشته فیلم دوچ ساعت ۲۳ و ۲۴ دقیقه شب اکران شد و من نمی دانم در آن ساعت کسی فرزندش را به سینما می آورد! ما حتی چنین مسایلی را رعایت نمی کنیم و این جشنواره کودک برای کودک نیست و مطمئن باشید اگر این جشنواره تعطیل شود سالی دو فیلم کودک هم ساخته نمی شود. به نظر من جشنواره باید مختص کودک و نوجوان باشد حتی سانس آن هم باید همینطور باشد یعنی وقتی می گوییم کودک ساعت ۹ شب باید بخوابد نباید ساعت ۱۱ فیلم اکران شود.

من مادربزرگم و قصه می گویم

ثریا قاسمی نیز در نشست خبری فیلم دوچ گفت: من برای شما فیلم نیاوردم، قصه آوردم. من مادربزرگم به همین دلیل قصه می گویم و قصه ای را  همراه یک عده جوان کاربلد و خوب به تصویر کشیدیم و من اینجا هستم برای پشتیبانی از این فیلم چرا که محتوای فیلم و کار کردن در آن را دوست داشتم و از این جوان هایی که در شرایط سختی که داشتیم کار کردن انرژی گرفتم و چون بسیار لذت بردم اینجا هستم اگر نه من از آن مادربزرگ های رو به انقراض هستم.

بازیگر فیلم دوچ ادامه داد: من اینجا هستم برای پشتیبانی از فیلمی که بی تکبر، تکلف و بدون ادعا کار شده است، فیلمی ساده نه از لحاظ محتوا بلکه از نظر معنا، فیلمی که به دور از پرخاشگری و بد آموزی های سینمای امروز ما است.  قصه ای که برای شما آوردم قصه زندگی است که پر از شادی و غم است.

وی گفت: امیدوارم که صدای من به کسانی که توانایی ساخت فیلم را از لحاظ سرمایه گذاری دارند و می توانند پشتیبانی کنند، برسد و از فیلم های ساده و بی تکلف مثل فیلم دوچ ما پشتیبانی کنند؛ نه به خاطر اینکه من در آن بازی کردم بلکه به خاطر اینکه این شخصیت گروهی ما بسیار زیبنده، پر اخلاق، کاربلد و صرفه‌جو بودند و این فیلم در نهایت کوشش ساخته شده است.

کد خبر 352244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.