سریال پرحاشیه مطهری و منتقدانش

روز پنجشنبه- ۸ شهریور- جلسه سخنرانی نایب رییس مجلس شورای اسلامی، که برای صحبت پیرامون عید غدیر به شهر گلپایگان دعوت شده بود، با صحبت‌های یک جوان منتقد دچار تنش شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی اینستاگرام خود ویدئویی منتشر کرده، که در آن جوانی با طرح این موضوع که «نماینده مجلس حق صحبت درباره غدیر را ندارد و فقط باید به موضوعات مرتبط با نمایندگیش صحبت کند» سعی در متشنج کردن اوضاع دارد.

صحبت‌های گستاخانه و همراه با عتاب و خطاب این جوان نسبت به نایب رییس مجلس شورای اسلامی، که البته واکنش نه چندان مثبت مطهری را هم در پی داشت، در حالی صورت می‌گیرد که حمله به جلسات سخنرانی وی سابقه‎‌ای طولانی دارد. مطهری از جمله معدود نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی است که با موضع‌گیری‌های صریح و بی‌پروا، در بسیاری مواقع موجبات خشم مخالفان سیاسی خود را فراهم می‌آورد که بعضاً نیز به انتقام‌جویی این جریانات تحت لوای گروه‌های خودسر می‌انجامد.

حمله گروهی موتورسوار به اتومبیل وی در شیراز را شاید بتوان جزو اولین و شاید جدی‌ترین حملات صورت گرفته علیه وی دانست. مطهری ۱۸ اسفند ۹۳ برای سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، که اتومبیل وی و همراهانش در مسیر فرودگاه به دانشگاه هدف حمله گروهی موتورسوار قرار گرفت. این مسئله به زخمی شدن این نماینده مجلس و خسارات فراوان به اتومبیل وی و همراهانش منجرگردید و به بحرانی حاد در شیراز و حتی کل کشور ختم شد.

در حالی که به نظر می‌رسید حادثه شیراز اتفاقی گذرا و احساسی توسط گروهی خودسر بوده باشد، اینبار نوبت مشهد بود که ثابت کند تحمل شنیدن سخنان  نایب رییس مجلس را ندارد. دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مطهری دعوت کرد تا در روز ۳۰ آبان ۹۵ که مصادف با اربعین حسینی بود، در جمع دانشجویان این دانشگاه با عنوان «امام حسین (ع) و اصلاح امت» سخنرانی کند.

این‌بار با ورود دادستان مشهد به موضوع، وی با استناد به سخنرانی‌ها و مواضع پیشین مطهری و به بهانه وجود حساسیت نسبت به وی و جلوگیری از بروز تنش و درگیری، دستور به لغو این جلسه سخنرانی می‌دهد. این موضوع نیز با واکنش تند مطهری و نمایندگان مجلس  و دانشجویان دانشگاه مشهد روبرو می‌شود.

تنش اخیر در جریان سخنرانی مطهری در گلپایگان در روز عید غدیر را نیز می‌توان در ادامه این سنگ‌اندازی‌ها در جریان بیان نظرات و سخنرانی‌های نمایندگان شاخص در مجلس شورای اسلامی که اکثراً نیز در طیف نمایندگان اصلاح‌طلب جای می‌گیرند ارزیابی کرد. تنش‌هایی که هرچند به تدریج کنترل‌شده‌تر و به صورت هوشمندانه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند، اما هدف یکسانی را دنبال می کنند: تلاش ادامه‌دار و پردامنه برای بالابردن هزینه اعلام مواضع منتقدان و مصلحان جامعه.

حال با سابقه ذکر شده در برخورد با  مطهری، هرگونه تنش در ارتباط با مواضع و سخنرانی‌های وی می‌تواند حساسیت برانگیز باشد، هر چند تنش اخیر در جلسه سخنرانی مطهری نه به دلیل اعلام بی پروای مواضع، بلکه در نقد موضع گیری نکردن وی پیرامون مسائل اساسی کشور از جمله گرانی خودرو صورت گرفت.  بر اساس گزارش بعضی از منابع، جوان سوال کننده از مطهری خبرنگار بوده و همین مسئله سبب شده است تا رویکرد نایب رییس مجلس نسبت به وی بیشتر با دیده انتقادی نگریسته شود. با فرض صحت این موضوع، هرچند برخورد مناسب مسئولان با اصحاب رسانه امری واجب و قابل انتظار است، اما در مقابل رعایت شئون جلسات سخنرانی، فرد مورد سؤال و همچنین در نظر داشتن اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری نیز اهمیتی دوچندان دارد.

شاید برخوردهای این چنینی را بتوان ناشی از روشن نبودن مرز انتقاد و گستاخی در جامعه دانست؛ به ویژه در میان افراد دارای پست‌های کلیدی، که به طور قطع وظیفه پاسخ گویی به افکار عمومی را دارا هستند. از طرف دیگر خبرنگاری که وظیفه اطلاع رسانی به مردم را بر عهده دارد، در حقیقت نماینده مخاطبان در صحنه رویدادهای جامعه است.

در حادثه اخیر فرد منتقد - علی‌رغم توصیه همراهانش- نتوانست با آرامش و رعایت اصول اخلاقی حرفه‌ای سؤال خود، که البته پرسش بسیاری از اقشار جامعه است، را با نماینده مردم مطرح سازد؛ در مقابل علی مطهری نیز هر چند در ابتدا کوشید با آرامش به سؤالات مکرر و سرزنش آمیز منتقد خود پاسخ دهد، اما در نهایت یه جای پاسخگویی به دغدغه خبرنگار، وی را نادان خطاب کرد؛ نوعی بی اخلاقی دو طرفه که در نهایت دستیابی به نتیجه  مطلوب را غیر ممکن کرد.

هر چند به نظر نمی‌رسد تنش اخیر، مسئله‌ای از پیش برنامه ریزی شده باشد،  اما در زمانی که کشور بیشتر از هر زمان به آرامش و وحدت آحاد ملت و کارگزاران حکومت برای مبارزه با تهدیدات متنوعی که کیان کشور را تهدید می‌کند، نیاز دارد، چنین رفتارهای حاشیه سازی نمی‌تواند کمکی به حل مشکلات جامعه بکند.

یادداشت از : احمدرضا مجدنیا- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 352213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.