استیضاح بطحایی سیاسی است یا کارشناسانه؟

مضایق مالی این روزهای معلمان و حال بد مدارس دولتی کشور، ناشی از نسخه تجویز شده از سوی بطحایی است. به خاطر همین یک خطای راهبردی، سزاوار است که بطحایی را استیضاح کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقاضای استیضاح سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با امضای ۲۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و قرار است این وزیر کابینه دوازدهم روز سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. در این راستا رضا نهضت، معلم و کارشناس مسائل آموزشی، چرایی استیضاح سید محمد بطحایی را بررسی و در قالب یادداشتی در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

"سه شنبه هفته جاری روز استیضاح سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در مجلس است. از جنبه‌های مختلف می‌توان درباره این استیضاح سخن گفت. به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا این استیضاح سیاسی است یا خیر؟ ابتدا باید منظور از سیاسی بودن را روشن کنیم. مراد از سیاسی بودن در این گفتار چیست؟ سیاسی بودن در اینجا، به معنای غیر کارشناسی بودن  و دخالت دادن عوامل حزبی  و گروهی در استیضاح است. آیا این استیضاح غیر کارشناسی است؟ پاسخ صریح به این سوال این است که ممکن است نیت استیضاح کنندگان کاملا سیاسی باشد اما این چندان مهم نیست؛ چون قرار نیست نیت خوانی کنیم. مهم تر از نیت استیضاح کنندگان، ادله آن‌ها برای این استیضاح است. به نظر من، استیضاح و برکناری محمد بطحایی، کاملا مطابق با عقلانیت عملی و یا همان مصلحت آموزش و پرورش  است؛ اما دلایل ارائه شده از سوی استیضاح کنندگان، چندان قوی نیست؛ چرا که اولا بسیاری از موارد مطرح شده کلی است و می توان آن‌ها را تا ابد برای هر وزیر آموزش و پرورشی مطرح کرد و ثانیاً بسیاری از دلایل قوی‌تر وجود داشت که استیضاح کنندگان می‌توانستند بیاورند، که نیاورده‌اند و این نشان از عدم آشنایی استیضاح کنندگان با مشکلات اصلی آموزش و پرورش کشور را  دارد. در واقع می‌توان گفت برخی از ادله استیضاح، جنبه کارشناسی ندارد و لذا سیاسی است و برخی از ادله کارشناسانه است و سیاسی نیست.

ناگفته نماند اگر چه  که این استیضاح ممکن است سیاسی باشد، بی شک انتخاب محمد بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته، کاملا سیاسی بوده؛ یعنی جنبه کارشناسی نداشته است. محمد بطحایی و رای بالای وی، محصول دعوای دو جناح اصلی کشور یعنی اصول گرایان، اعتدالیون و اصلاح طلبان بود. اصول‌گرایان به رغم آن که به خوبی با ناتوانی وی آشنا بودند از ترس جانشینان احتمالی وی به او رضایت دادند. آن‌ها شنیده بودند که در صورت رای نیاوردن بطحایی، افرادی چون مجتبی زینی‌وند و رسول عمادی بر راس کار می‌نشینند و اصول‌گرایان که تازه از دست فخرالدین دانش‌آشتیانی راحت شده بودند، به این راضی نبودند.

لذا محکم از بطحایی دفاع کردند و هم چنان دفاع می‌کنند. دفاع این روزهای برخی اصولگرایان نیز از وی کاملا جنبه سیاسی دارد چرا که اولاً بطحایی به حرف ها و خواسته هایشان جامه عمل می پوشاند و ثانیا این که ضعف بطحایی، موجب نارضایتی معلمان خواهد شد و این سبب تضعیف دولت روحانی خواهد شد و اصول گرایان مگر از تضعیف هر چه بیشتر دولت روحانی بدشان می‌آید؟

اعتدالیون و اصلاح طلبان نیز از ترس جانشینان احتمالی بطحایی به او رای دادند. طرفدارن بطحایی شایعه کردند که در صورت رای نیاوردن وی، مهدی نوید ادهم که منتسب به علی اکبر ولایتی است، معرفی خواهد شد. با این استدلال، بسیاری از اعضای فراکسیون امید، با اعتماد به انتخاب رییس جمهور و بدون توجه به کار کارشناسی نسبت به عملکرد و سابقه بطحایی به وی رای دادند. بنابراین انتخاب بطحایی نیز کاملا سیاسی بود و رنگ و بوی کار کارشناسی در آن دیده نمی شد.

در ادامه دو دلیل از دلایل استیضاح کنندگان که برای عزل بطحایی مطرح شده است و از نظر نگارنده، جنبه کارشناسی و نه سیاسی دارد را بررسی خواهم کرد. اما بهترین ادله از میان ادله ۱۶ گانه استیضاح  کنندگان بطحایی کدامند؟ اول این که بطحایی در شهریور ۹۶، وعده اجرایی کردن رتبه‌بندی از سال ۹۷ را داد و بارها آن را در گفت‌وگوهای مکرر خود تکرار کرد.

 اما این وعده هیچگاه تحقق پیدا نکرد. بودجه پیشنهادی سال ۹۷ آموزش و پرورش، نشان داد که هیچ اعتباری برای رتبه‌بندی که به گفته بطحایی، نیازمند هشت هزار میلیارد اعتبار بود، در نظر گرفته نشده است و با این حال با کمال تعجب معاون بطحایی یعنی علی الهیار ترکمن که از سازمان برنامه به آموزش و پرورش آمده است از لایجه بودجه تمام قد دفاع می‌کرد.  با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی از اوایل تابستان دیگر امیدی به  دادن اعتبار برای لایحه رتبه بندی از سوی دولت نیست؛ لذا این دلیل برای استیضاح می تواند جنبه کارشناسی و غیر سیاسی داشته باشد. بسیاری از معلمان به خاطر عدم اجرای رتبه بندی به نمایندگان شهر خود فشار می‌آورند و نمایندگان، احتمالا با توجه به انتخابات سال آینده مجلس، مجبورند رضایت معلمان ناراضی را کسب کنند.

دومین دلیل مهم برای استیضاح بطحایی از سوی استیضاح کنندگان، که از نظر من درست است، " کاهش اعتبارات آموزش و پرورش به‌دلیل عدم پیگیری و سوء مدیریت در تأثیرگذاری در دولت" است. عدم پیگیری تیم مالی محمد بطحایی سخنی است که بارها از سوی برخی نمایندگان اصلاح طلب و نیز اصول گرا تکرار شده دلیلی سیاسی نیست و کاملا کارشناسانه است. فراموش نکنیم که علی الهیار ترکمن، تمام قد از بودجه پیشنهادی سال ۹۷، که نسبت به اعتبارات بودجه عمومی کشور، نسبت به سال‌های پیش کاهش یافته بود، دفاع کرد و مخالفان را به عدم اطلاع از بودجه متهم می‌کرد.

دیگر این که محمدبطحایی بارها اعلام کرده است که این آموزش و پرورش گران اداره می شود و با شعار صرفه جویی، روحانی را برای انتخاب خود قانع کرد. به سخنان رییس جمهور در روز تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس دقت کنید: " به وزیر آموزش و پرورش هنگام معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی گفتم برای یک دانش‌آموز اگر صندلی‌ را از یک مدرسه خصوصی بخریم، ممکن است برای ما یک میلیون تمام شود، اما یک دانش‌آموز که دراختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد،  ۲.۵ میلیون هزینه می‌کنی؛ ایشان به حرف من ایراد گرفت. گفت اولاً اگر به بخش خصوصی بدهیم یک میلیون نمی شود، ۸۰۰ هزار تومان می‌شود و اگر به بخش دولتی بدهیم ۲.۵ میلیون نمی‌شود، نزدیک ۳ میلیون تومان می‌شود." رییس جمهور با طرح این سوال که این هزینه‌ها از پول مردم برای کدام خدمت و به چه قیمتی انجام می‌شود و آیا دولت باید با بخش خصوصی رقابت بکند یا به بخش خصوصی واگذار کند، اظهار کرد: "ما باید بر مبنای عملکرد، هدف و نتیجه بودجه‌ریزی کنیم نه بر مبنای هزینه سال گذشته و این مهم در بودجه امسال آغاز شده است؛ و این در حالی است که تمام بودجه‌های گذشته ما بر مبنای هزینه سال پیش از آن است. "

این سخنان روحانی بیان‌گر عمق فاجعه‌ای است که بطحایی بنیانگذار آن بوده است. در واقع او به رغم پایین بودن بودجه آموزش و پرورش از سهم بودجه عمومی دولت و نیز تولید ناخالص داخلی، به روحانی می‌گوید می‌توان در همین بودجه ناچیز فعلی نیز تا حدود دو سوم صرفه جویی کرد. آیا با این سخن دولت حاضر خواهد بود اعتبارات آموزش و پرورش را افزایش دهد؟ البته که نه! به آموزش و پرورش می‌گوید مگر خودت نگفتی می‌توان در این بودجه صرفه جویی کرد، پس صرفه جویی کن و با این صرفه جویی، اعتبار رتبه بندی را تامین کن!

 تمام مضایق مالی در وزارت آموزش و پرورش، به رغم رشد شش درصدی اقتصاد کشور، ناشی از این راهبرد نادرست و مهلک بطحایی است. بطحایی برای اجرای نادرست این راهبرد، الهیار ترکمن را از سازمان برنامه و بودجه آورد. مضایق مالی این روزهای معلمان و حال بد مدارس دولتی کشور، ناشی از نسخه تجویز شده از سوی بطحایی است. به خاطر همین یک خطای راهبردی، سزاوار است که بطحایی را استیضاح کنند."

کد خبر 352200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.