آیین اختتامیه مدرسه صنایع دستی اصفهان برگزار شد

نخستین مدرسه تابستانی صنایع دستی اصفهان با آموزش پنج رشته قلم زنی، میناکاری، قلمکاری، کاشی هفت رنگ و سفالگری به کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.

در آیین اختتامیه نخستین مدرسه تابستانی صنایع دستی اصفهان که امروز چهارشنبه _هفتم شهریورماه_ در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، محمد حسین قورچانی مدیر  مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان به هنرهای صنایع دستی آشنا است و با این هنرها شناخته شده و در یونسکو نیز به عنوان شهر خلاق خلاق در حوزه صنایع دستی و همچنین شهر جهانی صنایع دستی نام گرفته است،  اظهار کرد: مجموعه خلاقیت و فناوری های نوین وظیفه دارد در راستای توسعه این هنرها فعالیت کند. مدرسه تابستانی صنایع دستی که از سوم تا هفتم شهریورماه برپا بود زمان کوتاهی داشت، اما همین که بچه‌ها با صنایع دستی آشنا شوند و علایق خود را بیابند به معنای انجام کار این مدرسه است.

وی با بیان اینکه شغل فقط مهندسی و دکتری نیست، تصریح کرد: صنایع خلاق می‌تواند بیشترین درآمد را برای خانواده داشته باشد و با زیست بوم اصفهان هماهنگ است، دارای ارزش افزوده بالایی است و فرهنگ اصفهان را معرفی می‌کند.

قورچانی افزود: میان نسل‌های هنری صنایع دستی شکاف بزرگی وجود دارد که باید این شکاف میان هنرمندان را از میان ببریم. متاسفانه نتوانستیم جایگزین مناسبی برای هنرمندان بیابیم و خانواده ها کودکان خود را به آموزشگاه‌هایی که مخصوص صنایع دستی هستند و صنایع دستی را آموزش می دهند، برده و نگذارند فاصله ای میان این آموزش ها بیافتد.

هنر معاصر هنر زمانۀ ما است

در این آیین مهدی تمیزی رییس موزه هنرهای معاصر اصفهان در خصوص دلایل برپایی مدرسه تابستانی صنایع دستی در این موزه اظهار کرد: هنر معاصر هنری نیست که در زمانۀ ما تولید شود، بلکه هنری است که فرزند زمانه ما باشد. بیشترین هنری که در شهر ما وجود دارد، هنرهای سنتی است. در دنیای معاصر به هنرهای معاصر نیاز داریم تا هنری برای زمانۀ ما خلق کند. یکی از مشکلات صنایع دستی کاربردی نبودن صنایع دستی است.

وی افزود: مرکز خلاقیت با توجه به دست داشتن علامت خلاقیت یونسکو فضایی را ایجاد می‌کند که هنر ما هنری کار آمد باشد. موزه هنرهای معاصر اصفهان نیز می‌خواهد درکنار مجموعه مرکز خلاقیت و فناوری نوین و شهرداری اصفهان باشد.

اصفهان سرآمد صنایع دستی ایران 

علیرضا خواجه احمد عطاری عضو هیئت علمی گروه آموزشی صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان نیز گفت: این مدرسه برای نخستین بار در اصفهان فعالیت کرده است. اصفهان شهر هنر و عشق است، اما جایگاه اصفهان در جهان کجا است؟ فضای این شهر به طور کامل ارزش‌های فرهنگی جامعه را نشان می‌دهد. از موزه هنرهای معاصر و میدان نقش جهان تا مسجد شیخ لطف الله و سایر آثار تاریخی و فرهنگی این شهر و به هرکجای اصفهان که قدم بزنید متوجه ارزش والای این شهر می‌شوید. تاج اصفهانی، حبیب الله فضایلی، استاد معین و بسیاری مفاحر دیگر در زمینه های مختلف نشان دهندۀ ارزش این شهر است.

وی افزود: اصفهان و شیراز می‌توانند از افتخارات ایران باشند. اصفهان را می‌توان سر آمد صنایع دستی ایران دانست. در حال حاضر ۱۹۶ رشته صنایع دستی در اصفهان فعال است. تعدادی از این رشته‌ها در میدان نقش جهان زنده هستند و فعالیت می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در خصوص تعریف صنایع دستی گفت: تمام یا قسمتی از مراحل تولیدات صنایع دستی با دست انجام می‌شود و در چارچوب فرهنگ و بینش یک جامعه که ذوق و فرهنگ و میراث فرهنگی یک جامعه در آن دخیل است.

خواجه احمد عطاری افزود: در مدرسه تابستانی فرزندانمان برای نخستین بار تجربه صنایع دستی را کسب کردند و خلاقیت در ساخت آثار صنایع دستی در کودکان افزاریش خواهدیافت. مهم ترین ویژگی صنایع دستی بومی بودن آن است. ارزش افزوده فرهنگی از آثار این سبک مدرسه ها است. باید فرزندانمان را با چیزی آشنا کنیم که میراث فرهنگی ما است.

وی گفت: پس از انقلاب فرهنگی در جهان مشکلاتی به وجود آمده است. صنایع دستی اکنون به سمتی رفته که کار بردی نیست و صرفا جنبه زیبایی دارد. صنایع دستی در حال تکرار است و باید فکری به حال طراحی کنیم. زمانی که فرزندانمان را با صنایع دستی آشنا می‌کنیم برای طراحی در آینده برنامه ریخته‌ایم. آشنایی با طرح و رنگ و ایجاد خلاقیت در لذت ساخت از دستاوردهای این مدرسه است. امیدوارم کودکانمان در جای جای اصفهان پهناور بتوانند طرح‌های خودشان را داشته باشند.

مدرسه صنایع دستی اصفهان ضرورت است

هم‌چنین علیرضا نصر اصفهانی نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این آیین اظهار کرد: مرکز خلاقیت‌ و فناوری های نوین شهرداری اصفهان یک مرکز ایده پردازی است. امیدوارم در سال آینده نیز مدرسه صنایع دستی اصفهان را در چند گوشه اصفهان داشته باشیم چرا که یک ضرورت است.

وی افزود: ما مامور هستیم که میراث گذشتگان را با ارزش افزوده تحویل آینده دهیم. به همان دلیلی که نگران آثار تاریخی هستیم، به همان دلیل نگران صنایع دستی‌مان نیز هستیم. همه باید از این صنایع مراقبت کنیم تا این سرمایه  گرانبها در میانه راه نماند و به نسل‌های آینده منتقل شود.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: علم در کودکی مانند حکاکی روی سنگ است. اگر این کار را انجام دهید به این زودی ها پاک نمی‌شود. به دلیل فضاهای خاصی که ایجاد شده والدین نگران درس و تست و کنکور و آینده کودکان هستند. این کار میدانی بسیار ارزشمند است. فرزندان شما هر هنری را که به خوبی بیاموزند گنجی است که در هیچ زمانی از دست کودکان شما گرفته نمی‌شود.

کد خبر 352043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.