چگونه اعتیاد رسانه‌ای نوجوانان را مهار کنیم؟

استاد رسانه گفت: راهکار پیشگیری و مبارزه با اعتیاد رسانه‌ای فرزندان در گام نخست آموزش خانواده ها برای انجام اقدامات پیشگیرانه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعتیاد رسانه‌ای به پدیده ای فراگیر در بین نوجوانان تبدیل شده که از سنین بسیار پایین آغاز می‌شود و بسیار مخرب است. به همین بهانه و به منظور بررسی راهکارهای مدیریت این رفتار در خانواده ها گفت و گویی را با مصطفی زارعی استاد رسانه انجام داده ایم که متن آن را در ادامه می خوانید.

اعتیاد رسانه‌ای چیست؟

وقتی شخصی وابستگی زیادی به رسانه ها از جمله تلویزیون، اینترنت، کامپیوتر، و بازی های ویدئویی داشته باشد می‌گویند آن شخص اعتیاد رسانه‌ای دارد که متاسفانه این پدیده در بین نوجوانان بسیار شایع است.
دلیل اعتیاد رسانه‌ای نوجوانان چیست؟
خلاءهایی که برای نوجوانان وجود دارد موجب می‌شود نوجوانان اعتیاد رسانه‌ای پیدا کنند. خلاءهایی نظیر نداشتن دوست، ارتباطات اجتماعی ضعیف، خلا روحی و کمبود عاطفی علی‌الخصوص در فضای خارج از خانه که این خلاءها در کنار حضور پر تعداد هم سن و سالان در فضای مجازی باعث می‌شود نوجوانان به این فضا روی بیاورند.
وقتی نوجوان در ابتدای حضور خود در فضای مجازی آموزش های کافی سواد رسانه‌ای را نمی‌بیند نمی‌داند چه زمانی باید در فضای مجازی حضور داشته باشد. حضور در این فضا به مرور زمان به عنوان یک کارکرد در زندگی روزمره خود کودکان و  نوجوانان جای می‌گیرد  و به اعتیاد رسانه‌ای تبدیل می‌شود.

 حال راهکار چیست؟ 
در حال حاضر در  دوره دوم متوسطه آموزش هایی در قالب کتاب "سواد رسانه‌ای" این آموزش ها ارایه می شود که می‌تواند به نوجوانان کمک کند. اما اگر این آموزش بسیار گسترده تر برای عموم باشد و به عنوان پیش درس و آمادگی برای حضور در این فضا ها باشد می‌توان از عواقب آن نیز دوری کرد.

این آموزش ها باید از چه سنینی آغاز شود؟

در کشور های پیشگام  آموزش سواد رسانه ای از دوران ابتدایی آغاز می‌شود تا فرد در مواجه با این پدیده آمادگی داشته باشد و توصیه اساتید رسانه به آموزش و پرورش هم ایجاد بستر آموزش رسانه از سنین ابتدایی است.
خانواده ها در این بین چه نقشی دارند؟
خانواده ها نقشی بسیار مهم در این بین دارند که با عدم توجه خود می‌توانند به این اعتیاد رسانه ای کمک کنند و با توجه درست و به جای خود به نوجوانان خود کمک کنند. البته مسئله مهم در این بین این است که خانواده از سواد رسانه ای برخوردار باشد.

آیا ممنوعیت استفاده از رسانه از سمت والدین درست است؟

روش های بازداشتگاهی غلط است اما آزادی کامل نیز درست نیست بلکه خانواده ها باید نگرش درست تعدیلی در راستای پیشگیری از این پدیده نسبت به نوجوان خود داشته باشند. مورد مهم رعایت اندازه استفاده از رسانه و عدم اعتیاد سایر اعضای خانواده است.
توصیه آخر...

توصیه من خطاب به خانواده ها این است که خود ابتداسواد رسانه ای را دریافت کنند و سپس به فرزندان خود استفاده درست از این فضا را شرح دهند.

کد خبر 352018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.