برنامه‌های دولت برای ازدواج با انتظارات نسل جوان مطابقت ندارد

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی با اشاره به اینکه نگرش نسل جوان نسبت به ازدواج تغییر کرده است، گفت: برنامه‌های دولت برای ازدواجِ آسان با انتظارات نسل جوان مطابقت ندارد و در واقع نسل جوان خیلی جلوتر از قانون حرکت می کند.

کامیل احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا میانگین سن مناسب برای ازدواج را در دختران ۲۵-۲۰ و در پسران ۳۰-۲۵ سال دانست و اظهار کرد: این در حاتلی است که میانگین تعیین شده برای ازدواج طی سال‌های  اخیر به صورت کامل تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه بالا رفتن سن ازدواج بهتر از ازدواج زودرس است، افزود: ازدواج در سن بالا استحکام بالاتری دارد و ازدواج های زودرس که تصمیم و دخالت والدین در آن بسیار است در بسیاری از موارد منجر به ازدواج های ناموفق می شود.

این کارشناس آسیب های اجتماعی با بیان اینکه طبق پژوهش‌های انجام شده در کلان شهرهای تهران، اصفهان و مشهد شرایط اقتصادی و اشتغال  مهم ترین دلایل افزایش سن ازدواج است که روز به روز نیز این چالش وضعیت نامناسب تری به خود می‌گیرد، ادامه داد:  بالا رفتن سطح توقع جوانان و ازدواج‌های پرهزینه، راه را برای بالا رفتن سن ازدواج فراهم کرده و جوانان با دیدن این شرایط و هزینه های بسیار بالا دچار اضظراب و ترس از ازدواج می شوند.

وی با اشاره به اینکه نگرش نسل جوان نسبت به ازدواج تغییر کرده است، گفت: برنامه های دولت برای ازدواجِ آسان با نسل جوان مطابقت ندارد و در واقع نسل جوان خیلی جلوتر از قانون حرکت می‌کند.

احمدی با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و همچنین نبود فرصت شغلی مناسب دختران و پسران را دچار مشکلات جسمی، جنسی و روانی می کند که خود به تنهایی باعث به وجود آمدن مشکلات جدید می شود، اضافه کرد: برخی از جوانان با توجه به افزایش آمار طلاق در استان اصفهان و سایر استان های همجوار به دلیل تجربه شکست در زندگی دیگران، بی اعتمادی به طرف مقابل و خیانت زوجین به همدیگر تن به ازدواج نمی دهند، همچنین نباید از ذهن دور کرد که رسانه های غربی به ویژه ماهواره با ترویج فرهنگ غربی بی بندوباری بی اعتمادی به ازدواج را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: بروز آسیب‌های اجتماعی مختلف، ترس و عدم اعتماد به جنس مخالف به وجود آمده در بین جوانان قدرت تصمیم گیری برای پیدا کردن فرد مناسب برای ازدواج را از آنها سلب کرده که نتیجه آن بالا رفتن سن ازدواج است.

به گفته این کارشناس آسیب‌های اجتماعی رشد ازدواج در ایران ۱۰ درصد کاهش یافته و این در صورتی است که آمار طلاق شش درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در جوامع امروزی روابط قبل از ازدواج نیز در برخی زمینه ها نتایج مثبت و باعث شناخت و تعامل طرفین برای تصمیم گیری درست در جهت یک ازدواج موفق خواهد بود، اما در برخی موارد روابط قبل ازدواج باعث به وجود آمدن برخی مشکلات و در نتیجه به تعلیق افتادن ازدواج به سنین بالا می شود.      

کد خبر 352017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.