تجهیزات جدید آتش‌نشانی به بهره برداری می‌رسد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: عصر امروز از تجهیزات به روز آتش‌نشانی شامل نخستین نردبان بازومفصلی ۴۴ متری و ۱۵۰ ست دستگاه تنفسی آتش نشانی به صورت رسمی به بهره برداری می‌رسد.

محسن گلابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بهره برداری از نردبان ۴۴ متری بازو مفصلی، هفت دستگاه ست هیدرولیک و ۵۰ دستگاه ست تنفسی شامل کپسول‌های کامپوزیت عصر امروز ( چهارشنبه) در محل ایستگاه آتش‌نشانی شماره پنج واقع در میدان بزرگمهر به صورت رسمی به بهره برداری و به ناوگان سازمان آتش نشانی اضافه می‌شود.

وی در توضیح کاربرد ست‌های هیدرولیک گفت: این ست‌ها شامل مجموعه وسایلی است که می‌توان از آنها در حوادث برای رهاسازی مصدوم یا باز کردن معابر و دربها استفاده کرد، این وسایل به وسیله پمپی به روز و اتوماتیک برای امدادرسانی به موقع هنگام بروز حوادث به خصوص حوادث جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان ادامه داد: این وسایل قابلیت و قدرت زیادی برای آزادسازی سرنشینانی که پس از تصادف درون خودرو یا درون وسیله دیگری محبوس شده‌اند، دارد.

نردبان ۴۰ متری بازو مفصلی

نردبان بازو مفصلی از دیگر تجهیزاتی است که امروز به ناوگان سازمان آتش نشانی اضافه خواهد شد. گلابی در این باره توضیح داد: نردبان بازو مفصلی با قابلیت چرخش ۴۵ درجه مجهز به سنسورهای حساس حرارتی و سنسورهایی دقیق الکتریکی است که می‌تواند از حوادث ثانویه که بعد از حادثه اصلی امکان وقوعش است؛ جلوگیری کند. این نردبان از قبل به تجهیزات سازمان آتش نشانی اضافه شده بود و پس از آموزش و کار با این دستگاه امروز به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه این نردبان عملکرد خوبی در معبرهای کم عرض دارد، گفت: اگر حادثه در گودال یا حفره بزرگی به وقوع پیوسته باشد، می‌توان از بوم این نردبان در جهت افقی استفاده کرد.

مشکلات امداد رسانی در بافت فرسوده

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به مزیت استفاده این نردبان در بافت های فرسوده یا معابر کم عرض افزود: نردبان‌های معمولی باید فضای مناسبی برای باز شدن جک‌های نردبان و ورود خودرو به بافت فرسوده داشته باشد که این فضا باید سه برابر عرض نردبان باشد؛ بنابراین ساخت ساختمان‌های بلند و بلوک‌های مجاور یکدیگر بدون داشتن فضای مناسب از نظر اصول شهرسازی نادرست و امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کند.

گلابی افزود: باید فضایی برای باز شدن و آغاز فعالیت این دست از وسایل امدادی در میانه ساختمان‌های بلند مرتبه وجود داشته باشد، بنابراین در مرحله اول خودرو حامل نردبان باید به بافت فرسوده وارد شود و فضای کافی برای باز شدن این وسایل امداد و نجات وجود داشته باشد، اما نردبان بازو مفصلی جدید این قابلیت را دارد که در فضای کمتری باز شده و آماده استفاده شود.

وی با بیان اینکه اگر در بافت فرسوده‌ای حتی قابلیت ورود خودرو امدادی حامل نردبان نداشته باشد؛ امکان امداد رسانی وجود نخواهد داشت، گفت: یکی از مشکلات بافت‌های فرسوده، امدادرسانی است این در حالی است که امدادرسانی در ساعات اولیه بسیار مهم و حیاتی است؛ بنابراین بافت‌های فرسوده با توجه به ویژگی‌های ساخت و ساز ابنیه و عرض کم معابر حساسیت‌های خاص خود را دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان ادامه داد: این مشکلات ورود خودروهای امدادی و اورژانس را با مشکل مواجه می‌کند، همچنین مصالح به کار رفته در ساختمان‌های بافت فرسوده مقاومت لازم را ندارد و امکان بروز حوادث ثانویه را بیشتر می‌کند.

گلابی اضافه کرد: این معضلات برای همه کلان‌شهرها و ساکنان بافت‌های فرسوده وجود دارد از این رو سازمان آتش‌نشانی اصفهان برای به حداقل رساندن این مشکل، موتورسیکلت‌های اطفاء حریق و خودروهای کوچکتری که طول کمتری دارند برای ورود به این بافت‌ها در نظر گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با آموزش نکات ضروری به شهروندان و همکاری آنان، همچنین بهره‌برداری از تجهیزات به روز این سازمان بتوان خدمات بهتری را به شهروندان ارائه داد.

کد خبر 351998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.