حمل و نقل هوشمند؛ بخش جدایی‌ناپذیر زندگی شهری

تبدیل شدن شهرها به جوامع دیجیتالی، این روزها به یک چالش جهانی تبدیل شده است. اما نقش حمل و نقل عمومی در یک شهر هوشمند چیست و چگونه می‌توان در چنین جوامعی آسایش شهروندان را تامین کرد؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیستم حمل‌ونقل هوشمند (Intelligent Transport System)، بخش جدایی‌ناپذیر یک شهر هوشمند محسوب می‌شود که مشکلات ترافیکی را به حداقل رسانده و با کاهش مدت زمان سفر، امنیت و آسایش را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. این سیستم به مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها نظیر مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی اطلاق می‌شود که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل به کار گرفته می‌شود.

در سیستم‌های هوشمند ترافیک، فناوری‌های متفاوتی به کار می‌رود. از سیستم‌های اولیه‌ای مانند هدایت خودرو و سیستم کنترل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای اعلان ترافیک، دوربین سرعت سنج و سیستم خودکار شناسایی شماره خودرو گرفته تا سیستم‌های پیشرفته و پیچیده تری که به طور هم‌زمان اطلاعات متفاوتی را از منابع متفاوت یکپارچه می‌کند.

چرا به حمل و نقل هوشمند نیاز داریم؟

اﻣﺮوزه ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ نظیر آﻟﻮدگی‌های زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی، اﻓﺰاﯾﺶ‌ ﺧﺴﺎرتﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳـﻮاﻧﺢ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺮون‌شهری و ... در ﺷـﻬﺮﻫﺎی جهان ﺑـﻪ ﯾـﮏ ﻣﺸﮑﻞ ﺟﺪی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. بنابراین مهندسین حمل و نقل سعی داشته‌اند تا از فناوری اطلاعات به‌عنوان راهکاری مناسب در جهت از میان برداشتن مشکلات اساسی مدیریت ترافیک بهره‌ گرفته و مشکلات آن‌ را به حداقل ممکن برسانند.

مهمترین عملکردهای سامانه حمل و نقل هوشمند

این سامانه اطلاعاتی مانند وضع آب و هوا، وضعیت ترافیک و وضعیت جاده را به شهروندان ارائه می‌دهد. مهمترین عملکردهای سامانه حمل و نقل هوشمند شامل مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روان‌سازی حرکت، مدیریت و کنترل حوادث، مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی، مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه پارکینگ، خرید و رزرواسیون بلیت، مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین، مدیریت و ناوبری پیشرفته، مدیریت حمل و نقل عمومی، مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و ... است.

این سامانه باعث یکپارچه‌سازی سیستم حمل‌ونقل می‌شود

سیستم حمل و نقل هوشمند تنها یک ابزار یا تکنولوژی جدید نیست. این سیستم شامل شبکه‌ها، وسایل نقلیه، افراد و کالاها می‌شودکه فناوری اطلاعات قادر است تمامی این اجزا را به صورت یک سیستم یکپارچه درآورد. سیستم حمل‌ونقل هوشمند با محوریت اطلاعات، می‌تواند به حل مشکلات موجود بین حمل‌ونقل و ارتباطات کمک کند.به عنوان مثال افراد، کالاها و اطلاعات می‌توانند به راحتی از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر منتقل شوند.

گلاسکو؛ شهری که از سامانه حمل و نقل هوشند بهره می‌برد

این سامانه اکنون در بسیاری از شهرهای جهان به کار گرفته می‌شود و کاربرد آن تنها محدود به کنترل تراکم ترافیک و اطلاعات نیست، بلکه برای ایمنی جاده و استفاده از زیرساخت های کارآمد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلاسکو، یک نمونه از شهرهایی است که از سامانه حمل و نقل هوشند استفاده می‌کند. سیستم حمل و نقل هوشمند در گلاسکو امکان دسترسی اطلاعات واقعی در مورد مسافران اتوبوس‌های عمومی، زمان‌بندی ساعت حرکت اتوبوس‌ها، دسترسی به صندلی‌ها، مکان فعلی اتوبوس، زمان رسیدن به مقصد خاص، محل بعدی توقف اتوبوس و میزان تراکم مسافران در داخل اتوبوس را به شهروندان ارائه می‌دهد. همچنین اپراتورهای اتوبوس شهر گلاسکو مجهز به سنسورهایی در درون اتوبوس هستند. حال چنانچه امکان زود رسیدن اتوبوس به ایستگاه بعدی وجود داشته باشد، به طرز هوشمندانه‌ای از سرعت اتوبوس کاسته شده، اتوبوس برای مدت زمان بیشتری در چراغ قرمز توقف کرده  و در زمان مقرر به ایستگاه می‌رسد.

کد خبر 351960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.