۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
اینجا هنوز چراغی روشن است...

فعالیت رسمی "پردیس کتاب اصفهان" در ادامه برنامه‌های فرهنگی که این روزها در اصفهان شاهد ظهور و بروزشان هستیم طی برنامه‌ای با حضور چهره‌های فرهنگی هنری شهر آغاز شد.

به گزارش ایمنا، آیین گشایش "پردیس کتاب اصفهان" بعد از ظهر سه شنبه _ششم شهریورماه_ در مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

۱۵ دقیقه از زمان اعلام شده برای شروع می‌گذرد. تنها دو نفر در سالن حضور دارند.

ساعت ۱۷:۱۰ دقیقه شده و هنوز هم خبری نیست.

ساعت ۱۷:۱۵...

ساعت ۱۷:۲۰؛ برخی از مهمان‌ها همچون "علی خدایی" آمده اند، اما همچنان همه منتظر و دوبه دو یا صحبت می‌کنند و یا هر فرد سر در گوشی همراهش دارد.

ساعت ۱۷:۳۰ بالاخره بعد از یک ساعت انتظار با پخش قرآن این مراسم آغاز می‌شود.

فرهیختگان باید راه گشا باشند

بهمن فروزنده مدیر کتابفروشی پردیس کتاب به عنوان‌نخستین سخنران این مراسم می‌گوید: پردیس کتاب به مدت دو هفته به صورت آزمایشی مشغول به کار بوده تا نواقص و ایرادات را برطرف کنیم اما امروز حضور فرهیختگان است که به عنوان رهنمود دهندگان این مجموعه باید راهگشا باشد.

وی اضافه می‌کند: حدود ۲۰ سال پیش من فرزندانم را به مجموعه باغ‌ غدیر برده بودم، آنجا نمایشگاه کتابی برپا بود و آنجا کتابی از پیرسون را تهیه کردم و از فردا صبح مشغول ترجمه اش شدم. ظرف یک سال چیزی حدود هزار صفحه ترجمه کردم و با چاپ آن تحول مهمی در اصول بازاریابی اتفاق افتاد. پس از آن من نشر آموخته را راه اندازی کردم که حدود ۲۰۰ عنوان کتاب موفق دارد، همچنین نشر یار مانا که همه پشتوانه پردیس کتاب هستند.

سهل‌ کردن امور بوروکراتیک

مهدی مقدری عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان سخنران بعدی ضمن تبریک به اهالی پردیس کتاب می‌گوید: مسئله فوق العاده مهم این است که ما همیشه از توسعه صحبت می‌کنیم ولی خیلی اوقات فکر نمی‌کنیم که چقدر با گام‌هایِ ساده‌ای  می‌شود به اهدافمان برسیم. برای مثال همین سیتی سنتر را در نظر بگیریم، من آن زمان در مجموعه سیتی سنتر فعال بودم و با وجود تمام صحبت‌هایی که می‌شد که مگر ممکن است خارج از شهر چنین مجموعه‌ای فعال و پویا شود، اما دیدیم که با کنار هم قرار گرفتن محیط‌های فرهنگی و سرگرمی در کنار شاپینگ این مهم برآورده شد و بازار سنتی هم به حیات خود ادامه داد.

وی ادامه می دهد: ما در شورای شهر طرحی را ثبت کردیم که بحث نشر و کتاب و فرهنگ زیرمجموعه‌های آن هستند. امروز این افتخاری برای اصفهان است که سومین مجموعه کتابفروشی را طی ماه گذشته افتتاح می‌کنیم.

مقدری تصریح می کند: ما باید با سهل‌ کردن امور بوروکراتیک حامی اهالی فرهنگ و هنر باشیم. یکی از مشکلات اصلی در چرخه اقتصاد کتاب ما نگاه سنتی بوده و به نظرم چنین مجموعه‌هایی ارزش افزوده‌ای بر صنایع مرتبط با خود هستند.

دیگر چه می‌خواهیم از امید؟

حشمت‌الله انتخابی اصفهان پژوه و نویسنده اصفهانی ضمن اشاره به افزایش سطح تحصیلات در کشور می‌گوید: اگرچه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان چند برابر شده است، اما تیراژ کتاب متاسفانه به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ نسخه رسیده است.

وی ادامه می دهد: در کشور ما عادت کتاب‌خوانی به خصوص در ۳۰ سال گذشته با مسابقه شاگرد اولی کنکور به شدت افت کرد. من شنیدم حتی برای کودکان پیش دبستانی هم گزینش گذاشته‌اند و با بازداشتن کودکان از فکر و خلاقیت و کتابخوانی زندگی آنها را می‌گیرند، اما اینجا هنوز چراغی روشن است. چنین افرادی با چنین مجموعه‌هایی خطر می‌کنند و وظیفه ما هم حمایت از آنها است.

علی خدایی داستان نویس در انتها می‌گوید: دوستی دارم در اصفهان که در شبکه‌های اجتماعی پیام می‌دهم. چند شب پیش به او پیام دادم که حتما از پردیس و معماری ویژه‌اش دیدن کن. با اضافه شدن این کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی دیگر چه می‌خواهیم از امید؟ وقت مشارکت مردم در این مجموعه‌هاست. هرچقدر این مراکز بیشتر شوند سن من یکسال پائین تر می‌آید

بعد از این با حضور حشمت‌الله انتخابی مراسم نمادین گشایش پردیس کتاب برگزار می‌شود.

کد خبر 351940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.