بازآفرینی محلات شهری با رویکرد هویت بخشی

یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: در بازآفرینی محلات شهری توجه ویژه به ساختارهای اجتماعی و اقتصادی معیشتی مردم بسیار پر رنگ‌تر از مباحث کالبدی است.

فرزاد مؤمنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: محیط ساخت بشر یک نظام سیاسی، اجتماعی با قوانین و حقوق خاص خودش است، در حقیقت آن‌چه که از مادیات یک ساختمان و حتی یک شهر سر بر می‌آورد، ماهیت یک مقوله سیاسی اجتماعی محسوب می‌شود.

وی افزود: محیط ساخته شده دست بشر باید با تقویت فرصت‌های مناسب از طریق به حد اعلارساندن گستره گزینه‌های قابل عرضه به مردم یک محیط دموکراتیک برای استفاده کنندگان نهایی ( شهروندان) فراهم آورد.

وی ادامه داد: طبق گفته «بنتلی، شهرساز» محیط تاثیرگذار بر رفتار استفاده‌کنندگان و محیط متأثر از رفتار مردم که خود مشخصا به تعریف مکان و فضا در شهر می‌پردازد، با گذشت زمان و تکرار رفتارها، رویدادها در حافظه تاریخی مردم ثبت می‌شود، همچنین با سپری شدن زمان حافظه تاریخی به تصویر ذهنی تبدیل شده و به مکان‌ها هویت می‌بخشد.

این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه هرچه در گذشته استفاده‌کنندگان از فضا و مکان قدرت انتخاب در ایجاد رنگ تعلق داشته باشند، هویت ایجاد شده  پایدارتر و قوی‌تر خواهد بود، اضافه کرد: تمامی رفتارهای مردم و ساکنان کالبد شهر در قالب فضا و مکان اتفاق می‌افتد و اگر این رفتارها به شکلی که باب میل استفادکنندگان از فضا و منطبق با هنجارهای نرم جامعه و به شکلی انعطاف‌پذیر باشد به مرور در مردم حس تعلق ایجاد خواهد شد و در گذر زمان این فضاها به مکانی با هویت تبدیل خواهد شد.

مؤمنی ادامه داد: متاسفانه در عصر الکترونیک و ارتباطات این فضاها به شکل مجازی تعریف شده‌ و در واقع تمام رفتارها در محیطی مجازی اتفاق می‌افتد، بنابراین رنگ تعلق بخشیدن، حس تعلق داشتن و در نهایت ایجاد هویت در مکانی خاص در این عصر بسیار پیچیده خواهد بود.

وی افزود: زمانی که با توجه به شرایط اقتصادی به جای خرید خانه، خانه‌ای اجاره می‌شود، ارتباطات به جای صله رحم در بستر شبکه مجازی اتفاق می‌افتد و یا بازی‌های کودکان به جای کوچه و خیابان‌ها به شکل گیم در رایانه انجام شود آنگاه هیچ خاطره‌ای در واقع ثبت نخواهد شد و در نتیجه هویتی وجود نخواهد داشت.

این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه در تعریف بازآفرینی توجه ویژه به ساختارهای اجتماعی و اقتصادی معیشتی مردم بسیار پر رنگ‌تر از مباحث کالبدی است، گفت: طراحی خلاقانه برای اینکه مردم به زدن نشان خویش بر مکان‌هایی که کار و زندگی می‌کنند، تشویق شوند، از حداقل اقداماتی است که مدیران شهری می‌توانند در این خصوص برنامه‌ریزی کرده و در گام بعدی با تعریف پروژه‌های موضوعی مختلف، مردم را به مشارکت در پروژه‌ها دعوت کنند.

کد خبر 351800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.